Preto je na začiatku potrebné, aby bolo pripravené na plnenie požiadaviek školy. Potrebuje dosiahnuť školskú zrelosť. Školská zrelosť je dosiahnutie takého stupňa vo vývoji, ktorý umožní dieťaťu v plnom rozsahu využívať svoje schopnosti vo vzdelávacom procese. Školskou zrelosťou sa rozumie zrelosť v oblasti rozumovej, sociálnej a citovej. Rozumovú zrelosť charakterizuje schopnosť zamerať sa na podstatné, sústredene pracovať potrebnú dobu, chápať pojem množstva, slovnú zásobu a zručnosť pri práci s ceruzkou. Sociálnu zrelosť charakterizuje schopnosť prijať rolu školáka a prijať sociálne normy skupiny. Citovú zrelosť charakterizuje emocionálna stabilita.
Schopnosť potlačiť impulzívne reakcie, vyrovnať sa s obavami z neúspechu, odolať záťaži vyplývajúcej zo školských situácií. Určite je toho veľa, čo má dieťa zvládnuť. Ak sa mu venujeme, máme na neho veku primerané požiadavky, trváme na dodržiavaní určitých pravidiel, tak môžeme očakávať, že bude pripravené na vstup do školy. Je dobré, ak dieťa aspoň rok navštevuje materskú školu, kde sa učí vychádzať s rovesníkmi, pracovať v skupine. Ak si rodič z nejakého dôvodu nie je istý, či je pripravené plniť požiadavky školy, môže sa obrátiť na psychologickú poradňu a využiť odborné poradenské a psychologické služby. Želáme všetkým deťom, aby sa im v škole páčilo a mohli plne rozvíjať svoje schopnosti a osobnosť.
Autor: ANNA BYRTUSOVÁ