Pomôcť by mala diaľnica, tá však nie je vládnou prioritou. Jej dokončenia sa dočkáme asi až v roku 2015. Približne šesťdesiatkilometrová cesta odvedie tranzitnú dopravu z centra obcí ako Povina, Svrčinovec či Radoľa. Vládnou prioritou je však momentálne diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc. Kysucká diaľnica D3 tak bude musieť zrejme počkať až do ďalšieho volebného obdobia a na rozhodnutia ďalšej vlády. „Aj napriek tomu však Národná diaľničná spoločnosť robí všetky prípravy, tak aby boli kedykoľvek k dispozícii,“ hovorí šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Príprava beží, na samotnú stavbu však nie sú momentálne peniaze. „Nemôžem teraz povedať, že vláda pôjde do všetkého, bolo by to nedôveryhodné, pretože na to nie sú zdroje,“ povedal pri svojej nedávnej návšteve Kysúc premiér Róbert Fico. Termíny sa preto neustále odkladajú. Podľa prvých plánov diaľnica už dnes mala stáť.
„Akonáhle príde rozhodnutie vlády, áno, ideme týmto smerom, tak NDS povie áno, sme pripravení,“ hovorí Choma. Riešením by mohli byť európske fondy. Diaľničná spoločnosť ide pripravovať žiadosti na ich čerpanie. „Celá diaľnica na Kysuciach je rozdelená na niekoľko úsekov, momentálne sa stavia úsek od Poľska nad obcou Skalité. V tomto smere sa zrejme aj bude postupovať vo výstavbe, pretože od Žiliny po Brodno je relatívne komfortný,“ hovorí Choma. Najdôležitejšie podľa neho je, „aby sme išli od poľských a českých hraníc po Čadcu.“ Potom prídu na rad úseky medzi Čadcou, Krásnom nad Kysucou a Kysuckým Novým Mestom. V Poľsku už vybudovali čiastočné napojenie. Otázkou rovnako zostáva aj napojenie diaľnice do zahraničia. „Diaľnica D3 rozhodne nebude cestou do poľských lesov. Je faktom, že za posledné dva roky tam poľská strana urobila veľa. Aj keď po štátnu hranicu ešte nie je komfortný štvorpruh, doviedli tam dvojpruh, rýchlostnú komunikáciu,“ hovorí Choma.
Na našej strane bude budúci rok diaľničná spoločnosť kolaudovať úsek od hranice nad obec Skalité. „Teraz musíme začať pracovať ďalej, rovnako je tu jeden tunel, ktorý treba začať budovať, je tam pripravená prieskumná štôlňa. Práce naozaj bežia a bude záležať len od rozhodnutia vlády, kedy dá zelenú aj tomuto projektu,“ hovorí Choma. Vláda však Kysuce zatiaľ odsúva. „Nedá sa naháňať desať zajacov naraz. Máme svoje priority pokiaľ ide o diaľničnú sieť, čiže diaľnica Bratislava - Košice a potom rýchlostná komunikácia Nitra smerom na Banskú Bystricu,“ povedal Fico. Vláda tento rok pre Kysuce vyčlenila tristo miliónov na cestu zo Starej Bystrice na Oravu. „Myslím si, že to bude dobrý príspevok tomuto regiónu,“ povedal Fico.