Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic. Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes ich má byť trikrát viac. Začať stavať aj bez zaplatenia za pozemok sa pôvodne malo dať na vyše 150 kilometroch plánovaných ciest. Po novom to už bude takmer o 300 kilometrov viac. Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali nedávno cez nový cestný zákon. Stavať na cudzom sa bude môcť teda na trikrát viac pozemkoch ako doteraz. Umožní to zmena cestného zákona. Obyvatelia sú z takéhoto vývoja situácie značne znepokojení.
Prezident SR Ivan Gašparovič síce nepodpísal zákon o cestnej premávke a vrátil ho do Národnej rady SR na opätovné prerokovanie, je však pravdepodobné, že po „prieťahoch“ napokon vstúpi po drobných úpravách do platnosti. Prezidentovi sa okrem iného nepáči, že sa opätovne rozširuje okruh stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, na ktoré sa budú vzťahovať jednorazové mimoriadne opatrenia. Spôsob novelizácie, keď sa jedným zákonom súčasne novelizuje viacero zákonov, ktoré navzájom obsahovo nesúvisia, nie je totiž podľa neho v súlade s princípom právnej istoty ani s princípom predvídateľnosti zákona a jeho zrozumiteľnosti.
Obyvatelia sú nespokojní nielen so zákonom, tiež s trasovaním diaľnice. Ján Stročka príde napríklad o garáž, letnú kuchyňu i celú záhradu. „Nechápeme, kto mohol schváliť takýto projekt." Podľa neho by mala ísť diaľnica pätnásť metrov od jeho domu a príjazdová cesta na Žilinu dokonca len dva metre. „Našej susedke zasa trasa cesty doslova kopíruje stenu domu, neprejde tade ani špendlík,“ s rozhorčením v hlase hovorí Monika Ondrašinová, ktorá býva v rodinnom dome U Ševca. V tejto časti Čadce by mali zostať niektoré domy zachované, no zostanú akoby v zovretí klieští. Presnejšie, medzi dvomi cestami. „Takto tu predsa nebudeme môcť žiť.
Na stretnutí s predstaviteľmi diaľničnej spoločnosti nám povedali, že päť rokov budú skúmať, či to neovplyvní stabilitu domov. Čo keď mi v izbe skončí kamión, kde sa budú hrať naše deti, keď nebudú môcť vyjsť na dvor?“ rozmýšľa nad budúcnosťou pani Monika. Pred tromi rokmi sa vraj hovorilo len o dvojprúdovej ceste. No medzičasom sa z nej stala diaľnica, ku ktorej sa pridá ešte príjazdová cesta. Ondrašinová vraví, že v tejto časti už dlhé roky trvala stavebná uzávera. Tú museli dodržiavať obyvatelia osád U Ševca, Manči, U Špindli. Mali tak problémy s opravou a rekonštrukciou svojich domov. Nevie si vysvetliť, prečo už v minulosti, aj keď sa hovorilo stále o modrom variante, v lokalitách, kadiaľ podľa tejto mala diaľnica smerovať, sa budovalo.
Ľudia si myslia, že boli podvedení. Niekto ich, ako hovoria, doslova predal. Namiesto modrej varianty, ktorá bola schválená, sa z ničoho nič začalo hovoriť o červenom ako o definitívnom. „O tom, že je to rozhodnutie na poslednú chvíľu, svedčí fakt, že mapa na ktorej sú cesty dokreslené, má asi 50 rokov. Sú tam neexistujúce objekty a vedenia. Dokonca aj zákruta, ktorú naprojektovali, je pre kamióny priúzka. Obyvatelia sú presvedčení, že nikto nemyslel na príjazd k domom, bezpečnosť ľudí, ktorí tu zostanú žiť. Nevedia si vysvetliť, ako je to možné, že po zosuve v susednej lokalite U Manči, kde firma INGEO zo Žiliny absolútne neodporúčala viesť diaľnicu na tomto úseku, je zrazu skutočnosť iná. Obyvatelia dotknutých lokalít zaslali v minulosti svoje pripomienky aj k návrhu zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. Ich námietky, ako ukázala súčasnosť, zatiaľ nikto neakceptoval.