PPP je školské zariadenie, ktoré funguje v meste už desiaty rok. Jej klientelou sú deti od 3 rokov až do ukončenia povinnej školskej dochádzky. „Zmenou školského zákona, teraz od 1. septembra, sa nám zmení nielen názov. Už nebudeme Pedagogicko-psychologická poradňa, ale Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, pribudnú nám aj deti a mládež nad pätnásť rokov,“ informuje riaditeľka PPP v Kysuckom Novom Meste Alena Žabková. V súčasnosti má zariadenie v správe 12 základných škôl, 14 materských a od septembra pribudnú tri stredné a jedna špeciálna škola. Poradňu navštevujú najmä deti, ktoré majú problémy s učením, ako sú dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia alebo so školskou zrelosťou. „Gro našej práce je diagnostika detí, ktoré nám odošlú školy, lekári či rodičia.
V tejto poradni robí už desiaty rok a detí s poruchami učenia podľa jej slov v posledných rokoch pribúda. „Kým počas pr-vých siedmich rokov fungovania poradne sme mali dvoch či troch dyskalkulikov, za posledné tri roky ich pribudlo asi desať.
O dyslexii, poruche čítania, ani nehovorím. S týmto problémom je tu hádam každé druhé dieťa,“ hovorí riaditeľka o pribúdajúcom počte problémových detí. Keďže pedagogicko-psychologická poradňa nemá vlastné priestory a aj jej rozpočet je nízky, rozhodli sa, že napíšu a podajú projekt pre získanie financií z európskych fondov. „Tak som teda minulý rok, v piatok 13. júla, podala takýto projekt. Každý mi vravel, že piatok trinásteho je nešťastný deň, mám vraj s podaním ešte počkať. Ja som však na reči nedala a podarilo sa,“ hovorí s nadšením riaditeľka. Projekt podali na Minister-svo sociálnych vecí a rodiny a má názov „Učíme sa a poznávame“. V rámci neho schválili pre poradňu sumu 9 370 000 korún. „Je to vlastne ako náš asi desaťročný rozpočet,“ konštatuje Žabková, ktorá je vlastne aj autorkou projektu. Financie z neho zabezpečia sedem hlavných aktivít, akými sú poradenstvo pre žiakov základných a stredných škôl, burza stred-ných škôl, zriadenie odbornej knižnice či videotréning, počas ktorého sa budú jeho účastníci učiť hľadať pozitíva v komunikácii.
V neposlednom rade je to aj zakúpenie prístroja biofeedbacku, pomocou ktorého môžu monitorovať mozgové vlny. Zistia tak pomocou kožnej vodivosti, frekvencie srdcovej činnosti či svalového napätia ako dieťa reaguje na jednotlivé situácie. „Prístroj nám pomôže u dieťaťa zmerať základné hodnoty a tie potom porovnať s normami, ktoré by človek mal mať. Vidíme, kde tieto hodnoty hranicu prekračujú, kde naopak chýbajú a túto skutočnosť môžeme porovnať s tým stavom, ktorý je problematický,“ vysvetľuje riaditeľka. Napríklad hyperaktívne deti nevedia „vypnúť“. Dokážu sa nadchnúť, ale žiaľ, nevedia relaxovať. Spomínaným prístrojom dokážu v poradni všetky takéto anomálie zamerať a dlhodobým tréningom aj upokojiť. „Takéto dieťa sa pomocou rôznych hier v rámci tréningu naučí uvedomiť si, že občas treba aj „vypnúť“ a relaxovať, inak by si mohlo uškodiť,“ dodáva.