Pripomínajú si svoj sviatok – Deň železničiarov. Aj v našom kraji má táto profesia tradíciu. Hlavne Skaliťanov nazývali aj „Copky s orlem“ (čiapky s orlom – znak železníc pripomínal vtáčie krídla). V roz- hovore s prednostom Železničnej stanice v Čadci Stanislavom Králikom sme sa pozreli na život železníc na Kysuciach.
Neustále modernizácia
„Železničná stanica Čadca v minulosti získala najmä tým, že došlo k rozdeleniu federácie na dva samostatné štáty,“ začína svoje rozprávanie „gazda“ čadčianskej stanice. „Došlo k výstavbe nástupísk, vybudovali sa podchody. Koncom 90-tych rokov sa podpísala zmluva na prevádzku najmodernejšieho zabezpečovacieho zariadenia na Slovensku.“ Išlo o to, že výpravca len pomocou počítača zadával príkazy, aby zabezpečil stavanie vlakových ciest. Všetky výhybky sa polohujú automaticky podľa jeho príkazu. „Od stredy minulého týždňa aktivujú železnice nové traťové zabezpečovacie zariadenie medzi Čadcou a Skalitým-štátnou hranicou. Práca zamestnancov sa opäť zjednoduší, vlakovú cestu po Čierne bude ovládať výpravca z Čadce. „Na celej trati budú svetelné priecestné signalizačné zariadenia a na Svrčinovci, hlavnom ťahu do Česka, budú pridané závory s rahnami,“ prezrádza novinky prednosta. „Podľa projektu by sa mala zvýšiť traťová rýchlosť na 100 km/h. Kvôli určitým problémom v infraštruktúre sú k tomu potrebné ešte určité udržovacie práce.“
Prebieha výluka
Začiatkom minulého týždňa sa začalo pracovať aj na obnove koľaje medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou, ide o nepretržitú 24-dňovú výluku. „Uvidíme, či sa pri tak náročných terénnych podmienkach firme Železničné stavby Košice podarí práce zrealizovať,“ pozastavuje sa prednosta nad nepriazňou počasia. „Voda môže v takom zložitom úseku spôsobiť nemalé problémy.“ Prebieha aj modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou. Tá prinesie staniciam v Kysuci a Krásne nové podchody a nástupištia, čiže zvýšenie bezpečnosti cestujúcich. „Verím, že si ľudia zvyknú používať podchody a nebudú prebiehať krížom cez koľaje, ako je to na Slovensku bežne zvykom,“ podotýka Stanislav Králik. Malo by tiež dôjsť k modernizácii zastávok, k výmene koľají a zmene zabezpečovacieho zariadenia. V konečnom stave bude výpravca z Čadce riadiť všetky stanice od Čierneho až po Kysucké Nové Mesto.
Počítač aj hlási
Ako sme mali možnosť vidieť, technika zjednodušila aj prácu operátorky, ktorá „manažuje“ oznamy pre cestujúcich. V minulosti bežali všetky oznamy naživo. Dnes nahradí zasa kus ľudskej roboty počítač. V programe má uložený kompletný cestovný poriadok na jednotlivé dni so zvukovým záznamom. Operátorka ho len odklikáva a kontroluje, prípadne zadá dĺžku meškania či číslo koľaje. Systém registruje všetko, čo bolo odhlásené a automaticky usporiada zobrazenia na verejných tabuliach.
Železničiarsky chlebík dnes
Vplyvom spustenia ďalších moderných technológií dôjde opäť k úspore zamestnancov. Aj po vstupe do Shengenu odišlo zo železnice veľa zamestnancov. Už neboli potrební colní deklaranti. „Pri vzniku Slovenskej republiky patrili železničiari platovo do prvej desiatky,“ hodnotí ich mzdové podmienky prednosta. „Teraz sme hlboko nízko v poli, možno tak v prvej päťdesiatke. Železnica už nie je z pohľadu zamestnania pre ľudí atraktívna. Napríklad každý povie: - Máte „režinku“ zadarmo. V súčasnosti to už neplatí. Za každý kupón si musíme zaplatiť a z roka na rok sa táto suma zvyšuje. Pre mladých tiež nie je zaujímavé robiť sviatky-piatky podľa turnusu. Základné platy nie sú vysoké a mzda sa doháňa príplatkami sa sviatky, soboty, nedele a nadčasy.
Kto robí len na „osmičky“, nemôže si vyskakovať.“ Podľa neho je pre železnice problémom obsadiť niektoré profesie. Napríklad v Žiline pociťujú neustále podstav na pozícii posunovač. „Významným faktorom je podmienka dobrého zdravotného stavu či úspešné psychotesty. Naši zamestnanci sa musia pravidelne vzdelávať a zúčastňovať sa preskúšaní v predpísaných časových intervaloch. Práca rušňovodiča a výpravcu sú z môjho pohľadu najnáročnejšími na psychickú zaťaž. Pritom dôchodkový vek sa neustále zvyšuje,“ dodáva šéf kysuckých železníc. V stajni „ohnivého koňa“ nie je teda vôbec pohoda. Nech je septembrový sviatok aspoň morálnym uznaním pre ľudí v modrých uniformách.