Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Železničiar už nie je taký „pán“ ako bol kedysi

Prvý úsek konskej železnice Bratislava – Svätý Jur bol otvorený 27. septembra 1840. Bola prvou verejnou železnicou nielen na území Slovenska, ale aj v bývalom Uhorsku. Tento deň sa stal pre železničiarov výnimočným.

Pripomínajú si svoj sviatok – Deň železničiarov. Aj v našom kraji má táto profesia tradíciu. Hlavne Skaliťanov nazývali aj „Copky s orlem“ (čiapky s orlom – znak železníc pripomínal vtáčie krídla). V roz- hovore s prednostom Železničnej stanice v Čadci Stanislavom Králikom sme sa pozreli na život železníc na Kysuciach.

Neustále modernizácia
„Železničná stanica Čadca v minulosti získala najmä tým, že došlo k rozdeleniu federácie na dva samostatné štáty,“ začína svoje rozprávanie „gazda“ čadčianskej stanice. „Došlo k výstavbe nástupísk, vybudovali sa podchody. Koncom 90-tych rokov sa podpísala zmluva na prevádzku najmodernejšieho zabezpečovacieho zariadenia na Slovensku.“ Išlo o to, že výpravca len pomocou počítača zadával príkazy, aby zabezpečil stavanie vlakových ciest. Všetky výhybky sa polohujú automaticky podľa jeho príkazu. „Od stredy minulého týždňa aktivujú železnice nové traťové zabezpečovacie zariadenie medzi Čadcou a Skalitým-štátnou hranicou. Práca zamestnancov sa opäť zjednoduší, vlakovú cestu po Čierne bude ovládať výpravca z Čadce. „Na celej trati budú svetelné priecestné signalizačné zariadenia a na Svrčinovci, hlavnom ťahu do Česka, budú pridané závory s rahnami,“ prezrádza novinky prednosta. „Podľa projektu by sa mala zvýšiť traťová rýchlosť na 100 km/h. Kvôli určitým problémom v infraštruktúre sú k tomu potrebné ešte určité udržovacie práce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prebieha výluka
Začiatkom minulého týždňa sa začalo pracovať aj na obnove koľaje medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou, ide o nepretržitú 24-dňovú výluku. „Uvidíme, či sa pri tak náročných terénnych podmienkach firme Železničné stavby Košice podarí práce zrealizovať,“ pozastavuje sa prednosta nad nepriazňou počasia. „Voda môže v takom zložitom úseku spôsobiť nemalé problémy.“ Prebieha aj modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou. Tá prinesie staniciam v Kysuci a Krásne nové podchody a nástupištia, čiže zvýšenie bezpečnosti cestujúcich. „Verím, že si ľudia zvyknú používať podchody a nebudú prebiehať krížom cez koľaje, ako je to na Slovensku bežne zvykom,“ podotýka Stanislav Králik. Malo by tiež dôjsť k modernizácii zastávok, k výmene koľají a zmene zabezpečovacieho zariadenia. V konečnom stave bude výpravca z Čadce riadiť všetky stanice od Čierneho až po Kysucké Nové Mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Počítač aj hlási
Ako sme mali možnosť vidieť, technika zjednodušila aj prácu operátorky, ktorá „manažuje“ oznamy pre cestujúcich. V minulosti bežali všetky oznamy naživo. Dnes nahradí zasa kus ľudskej roboty počítač. V programe má uložený kompletný cestovný poriadok na jednotlivé dni so zvukovým záznamom. Operátorka ho len odklikáva a kontroluje, prípadne zadá dĺžku meškania či číslo koľaje. Systém registruje všetko, čo bolo odhlásené a automaticky usporiada zobrazenia na verejných tabuliach.

Železničiarsky chlebík dnes
Vplyvom spustenia ďalších moderných technológií dôjde opäť k úspore zamestnancov. Aj po vstupe do Shengenu odišlo zo železnice veľa zamestnancov. Už neboli potrební colní deklaranti. „Pri vzniku Slovenskej republiky patrili železničiari platovo do prvej desiatky,“ hodnotí ich mzdové podmienky prednosta. „Teraz sme hlboko nízko v poli, možno tak v prvej päťdesiatke. Železnica už nie je z pohľadu zamestnania pre ľudí atraktívna. Napríklad každý povie: - Máte „režinku“ zadarmo. V súčasnosti to už neplatí. Za každý kupón si musíme zaplatiť a z roka na rok sa táto suma zvyšuje. Pre mladých tiež nie je zaujímavé robiť sviatky-piatky podľa turnusu. Základné platy nie sú vysoké a mzda sa doháňa príplatkami sa sviatky, soboty, nedele a nadčasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto robí len na „osmičky“, nemôže si vyskakovať.“ Podľa neho je pre železnice problémom obsadiť niektoré profesie. Napríklad v Žiline pociťujú neustále podstav na pozícii posunovač. „Významným faktorom je podmienka dobrého zdravotného stavu či úspešné psychotesty. Naši zamestnanci sa musia pravidelne vzdelávať a zúčastňovať sa preskúšaní v predpísaných časových intervaloch. Práca rušňovodiča a výpravcu sú z môjho pohľadu najnáročnejšími na psychickú zaťaž. Pritom dôchodkový vek sa neustále zvyšuje,“ dodáva šéf kysuckých železníc. V stajni „ohnivého koňa“ nie je teda vôbec pohoda. Nech je septembrový sviatok aspoň morálnym uznaním pre ľudí v modrých uniformách.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 246
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 257
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 686
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 191
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 132
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 990
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 731
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 683
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 571
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Muži vystúpili z návesu zahraničného nákladného vozidla, chceli sa dostať do Rakúska.

V obci Radoľa zadržali sedem cudzincov, ani jeden nemal doklady

Sedem utečencov vystúpilo z návesu kamióna

Na oddelení cudzineckej polície v Žiline skončilo sedem mužov z Ázie, ktorých polícia zadržala v kysuckej obci Radoľa. Ani jeden z nich nemal pri sebe doklady.

26m
Erik Gašinec (prvý sediaci zľava) ako kapitán na spoločnej fotografii mužstva ŠK Radoľa.

Za MŠK Žilina odohral aj niekoľko turnajov v zahraničí.

16 h
Ondrej Veselý

Podľa skúseného pedagóga je výučba náročná pre učiteľa, ale aj žiaka.

22 h
Patrícia Hmírová (v zelenom) v drese Leczny v zápase Ligy majstrov proti PSG.

Góly strieľala za Slovensko aj za klub.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

22 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

20 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Niektorým ľuďom sa nepáči, aké druhy stromov prievidzská samospráva sadila v rámci náhradnej výsadby. Preto pripravili petíciu.

21. jan

Už ste čítali?