ČADCA. Vodiči aj ostatní účastníci cestnej premávky sa musia od nasledujúceho februára pripraviť na balík zmien, ktoré prináša nový cestný zákon z dielne ministerstva vnútra. Jeho prijatie je predpokladom splnenia tých najprísnejších kritérií zvyšovania bezpečnosti na cestách
Zmeny aj pri jazde po kruhovom objazde
„Novým ustanovením je zákaz použitia motorového vozidla na iných miestach ako sú komunikácie, s uvedením výnimiek, kde takýto zákaz neplatí. Cieľom je zabezpečiť účinným spôsobom pohyb najmä terénnych motocyklov, štvorkoliek, prípadne vozidiel jazdiacich po lesoch, parkoch, pasienkoch, lúkách a pod. Porušenie tohto zákazu je zároveň závažným porušením pravidiel cestnej premávky," hovorí riaditeľ Dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Čadci Miloš Paholek.
Novinkou je aj použitie bezpečnostných odevov (reflexných viest). Ďalším novým ustanovením je, že vodič vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3500 kg je povinný pri jazde do svahu umožniť prejazd rýchlejších vozidiel a v takomto prípade aj zastaviť vozidlo na najbližšom parkovisku.
„Toto ustanovenie hodnotím veľmi pozitívne, a to najmä v horských oblastiach a priechodoch, medzi ktoré patrí aj okres Čadca. Nemenej významným ustanovením, ktoré je momentálne aktuálne v okrese Čadca a Kysucké Nové Mesto, je jazda po kruhovom objazde. Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru pri vychádzaní z neho. Dodržiavanie tohto ustanovenia vodičmi bude mať pozitívny vplyv na plynulosť cestnej premávky. Cieľom použitia osvetlenia vozidla počas celého dňa je zvýšiť bezpečnosť na cestách v zmysle zásady vidieť a byť videný. V zmysle tejto zásady sa ustanovujú aj niektoré povinnosti pre nemotorových účastníkov," hovorí o zmenách riaditeľ.
Pokuty inak
„Osobitnú pozornosť by som upriamil na ustanovenia týkajúce sa dopravných nehôd. Na rozdiel od doterajšej úpravy sa nerozumie dopravnou nehodou vznik každej škody v súvislosti s cestnou premávkou, ale len vznik škody, ktorá prevyšuje jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona.
Zavádza sa „škodová udalosť", ktorá sa bude riešiť len cestou náhrady škody. V tejto súvislosti sa ustanovujú povinnosti pre jej účastníka," zdôrazňuje riaditeľ.
Vysvetľuje, že v záujme zvyšovania vymožiteľnosti pohľadávok vzniknutých z nezaplatených pokút uložených v priestupkovom konaní sa zavádza nové osobitné ustanovenie o zadržaní vodičského preukazu.
To znamená, že bude možné zadržať vodičský preukaz v prípade, ak vodič nebude mať prostriedky na zaplatenie pokuty, alebo ak nezaplatí pokutu uloženú správnym orgánom v stanovenej lehote.
Môžesi ju aj „odrobiť"
Taktiež sa zavádza nový spôsob možnosti vykonania rozhodnutia v prípade uloženia pokuty za priestupok, a to prostredníctvom verejnoprospešných prác. Verejnoprospešné práce bude zabezpečovať obec, ktorá sa nachádza v územnom obvode správneho orgánu.
„Zníženie rýchlosti v obciach bude mať za následok zvýšenie bezpečnosti najmä vo vzťahu k nemotorovým účastníkom cestnej premávky. Zvýšenie rýchlosti na niektorých úsekoch ciest (diaľnice) pozitívne ovplyvni plynulosť premávky.
Pri tvorbe zákona bolo potrebné prevziať doposiaľ platné úpravy, ktoré zodpovedajú požiadavkám medzinárodných zmlúv, ku ktorým pristúpila aj SR.
Slovenská republika sa 1. mája 2004 stala členom EÚ a rovnako ako i ostatné členské štáty pristúpila k odporúčaniu Európskej komisie z 21.10.2003, týkajúceho sa dohľadu nad bezpečnosťou cestnej premávky.
Cieľom tohto odporúčania je znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách v štátoch EÚ do roku 2010 o 50 percent," dodáva riaditeľ.
V minulých dňoch schválili poslanci nový zákon o cestnej premávke, ktorý nadobudne platnosť 1. februára 2009.
Ten v prechodných ustanoveniach otvára pre mnohých občanov Slovenskej republiky možnosť vyriešiť spravidla dlhotrvajúci a v súčasnosti neriešiteľný problém - ako vyradiť z evidencie motorové vozidlo, ktoré držiteľ odovzdal do šrotu ešte pred tým, ako zákon o odpadoch ustanovil povinnosť odovzdávať takéto vozidlo autorizovanému spracovateľovi starých vozidiel a predložiť pri žiadosti o vyradenie vozidla potvrdenie o jeho odovzdaní na spracovanie.
Ako nás informoval zástupca krajskej policajnej hovorkyne Radko Moravčík, v praxi to znamená, že po 1. februári 2009 bude možné vyradiť fyzicky už neexistujúce vozidlo z evidencie na základe predloženého čestného vyhlásenia o skutočnosti, že vozidlo už fyzicky neexistuje. Takáto možnosť je v § 143 uvedeného zákona umožnená len v prechodnom období, najneskôr do 31. októbra 2009, pričom v čestnom vyhlásení musí držiteľ vozidla uviesť aj spôsob zániku vozidla.