Na urýchlenú dostavbu diaľničných úsekov a rýchlostných ciest, ktoré spoja priemyselné zóny pri Žiline a moravských Nošoviciach, dnes vyzvali šéfovia Žilinského samosprávneho kraja a Moravskosliezskeho kraja.
ŽILINA. Cesty na Kysuciach sú už teraz preťažené. Ak nebude medzi fabrikami diaľnica, situácia môže ešte zhoršiť. V budúcnosti totiž asi pribudnú stovky kamiónov, ktoré budú prevážať súčiastky medzi závodom automobilky KIA pri Žiline a fabrikou spriaznenej spoločnosti Hyundai v Nošoviciach.
"Tranzitná doprava zaťažuje na slovenskej strane hlavne hornú časť Kysúc, to je oblasť Svrčinovca či Čadce. Na českej strane sú na to lepšie pripravení z hľadiska výstavby ako my, sú bližšie k hranici ako my," povedal dnes novinárom predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár.
Nevylúčil skoršie informácie, že spojenie medzi oboma priemyselnými zónami by sa mohlo zlepšiť do necelých troch rokov, a to diaľničnými úsekmi a rýchlostnými cestami.
Hajtman Moravskosliezskeho kraja Jaroslav Palas pripustil, že na českej strane bude potrebné doriešiť predovšetkým napojenie fabriky Hyundai na diaľnicu a tiež obchvat miest Třinec či Frýdek-Místek.
Podľa neho by však situáciu na cestách už v súčasnosti zlepšilo, keby sa automobilky namiesto kamiónov viac spoliehali na železničnú dopravu.
"Pred vybudovaním fabriky sme rokovali s vedením Hyundai v tom zmysle, že 80 percent prepravy bude po železnici. Realita je iná v tejto chvíli. Naším cieľom je dotlačiť automobilku, aby v maximálnej miere využívala železnicu a odľahčila cestnej sieti," upozornil hajtman.
Blanár naznačil, že aj automobilku KIA sa snažia naviesť na väčšie využívanie železničnej dopravy. Zároveň však pripustil, že železnica má v porovnaní s kamiónmi väčšie problémy zabezpečiť dodávky tovarov načas.