ŽILINA. Hyundai v moravských Nošoviciach, sesterský závod žilinskej Kie, spúšťa výrobu. Cesta medzi oboma automobilkami nie je pripravená. Pri plnej výrobe by medzi fabrikami malo denne premávať 500 kamiónov.
Kamióny by zo súčasnej cesty I. triedy, ktorá prechádza kysuckými dedinami, mali odviesť plánovaná diaľnica D3 a dvojkilometrová rýchlostná cesta R5. Aktuálny termín dokončenia diaľnice je koniec roku 2011.
Príprava trvá už roky
„Nábeh automobilky na Morave prinesie enormný nárast kamiónovej dopravy, ktorá veľmi zaťažuje hornú časť Kysúc,“ povedal žilinský župan Juraj Blanár. „V Českej republike sú bližšie k hranici, ako sme my. Nám teraz veľmi záleží na tom, aby bol dobudovaný úsek Čadca – Svrčinovec,“ dodal. Majetkové spory, ktoré brzdili výstavbu, sú podľa neho už vyriešené.
Diaľnica do Poľska by podľa Blanára mohla byť dobudovaná už v roku 2011, teda skôr, ako bolo naplánované.
„Ministerstvo má záujem urýchliť aj výstavbu rýchlostnej cesty R5, ktorá by mala byť súčasťou diaľničného prepojenia práve Čadce a Svrčinovca,“ povedal Blanár.
Prepojenie automobiliek chce Blanár podporovať na ministerstvách na Slovensku i v Česku spoločne s novým hejtmanom Moravskosliezskeho kraja Jaroslavom Palasom. Na Morave už treba dobudovať len obchvat FrýdkuMístku a napojenie fabriky na diaľnicu.
So železnicou nerátajú
Alternatívnou dopravnou cestou by podľa šéfov oboch krajov mohla byť železnica. „Snažíme sa presvedčiť automobilku Hyundai, aby 80 percent prepravy viedla po koľajniciach, realita je však dnes iná,“ povedal Palas.
Žilinská Kia železnicu na prepravu materiálu medzi oboma automobilkami veľmi využívať neplánuje. „Železničnú vlečku používame na prepravu hotových výrobkov na európske trhy. Vlaková preprava by z nášho pohľadu nebola efektívna, keďže ide o veľmi krátku vzdialenosť,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák.
Obe automobilky rátajú s pozemnou cestou cez Kysuce. „Keď sme budovali závod v Žiline, ešte nebolo rozhodnuté, že Hyundai bude investovať v Česku, nebolo teda našou prioritou iniciovať tu výstavbu,“ dodal Dvořák.
Obnovia cesty na hraniciach
V projekte cezhraničnej spolupráce medzi Žilinským a Moravskosliezskym krajom počítajú aj s rekonštrukciou ciest na hraničných priechodoch Čadca – Milošová – Mosty u Jablunkova a Bilá – Klokočov – Turzovka.
Tento rok by mali projekt schváliť a rovnako začať práce na ich obnove. Preinvestovať by sa malo asi 4,1 milióna eur.