chom sme sa stretli na vernisáži výstavy.
ČADCA. Marián Jausch pochádza z Novej Bane. Je veterinár vo výslužbe, takže na svojho časovo náročného koníčka má v súčasnosti dosť času. Vraví, že k tejto záľube sa dostal náhodou.
Žienka z Prievidze mu prezradila tajomstvo
Pred desiatimi rokmi bol na výstave kraslíc. „Boli tam výrobkyne kraslíc z oblasti Prievidze. Zaujala ma práca jednej z nich. Robila perforovane kraslice, čo bola v tom čase ojedinelá technika," spomína Jausch. Kúpil si dve „vajcia" (smeje sa, že neboli lacné) a vymámil od výrobkyne tajomstvo výroby vosku. Dodnes je jej vďačný, že mu ho prezradila.
Aj predtým sa s malou dcérkou snažili pred veľkonočnou nocou vyrobiť niečo, čo by sa podobalo na kraslicu, ale s voskom zo sviečky to bolo podľa neho o ničom. „Povedal by som - také pokvackane vajce," priznáva.
V rodine boli samí chlapci a tak veľkonočné vajcia skôr dostávali, ako ich vyrábali. Reaguje tak na otázku, či mal niekoho v rodine, kto sa venoval výrobe kraslíc. Išlo teda o samouka, ktorý prečítal vari všetko, čo sa dalo zohnať o technike výroby. Vraví, že toho bolo žalostne málo, o technike sa veľa nepísalo. „Bolo to skôr výrobné tajomstvo každého výrobcu," spomína.
Dve spomínané kraslice, ktoré kúpil, mu však nedali spať. Chcel skúsiť, či aj on dokáže vyrobiť niečo také krásne, alebo to dokáže iba žena.
Kým ešte brúsky neboli
Hlavným problémom bolo urobiť dierky do vajca. V tom čase ešte neboli k dispozícii elektrické hobby brusky a tak nepodarkov pracného vypilovania pilníkom bolo neúrekom.
„Moja preferovaná technika okrem reliéfneho voskovania, odrotovania a dekupáže je najmä technika madeiry a richelieu. Obidve sú založené na princípe výbrusu otvorov do škrupiny vajca. Na škrupinu je potrebné proporčne umiestniť vzor nakreslený ceruzou. Potom sa hoby brúskou s vhodným nadstavcom vybrúsia otvory. Takto perforovane vajce sa ponorí do sava, ktoré odstráni vnútorné blany a vybieli ho. Dokonale opláchnutie vodou a vysušenie je nevyhnutné. Medzitým si v keramickej nádobke určenej na aromaterapiu nahrejem vosk, najradšej biely. Keramika zaistí stálu teplotu a vosk sa neprepáli. Nahriatym voskom pomocou hlavičky klinčeka a špendlíka obkreslím otvory a vykreslím vzor. Ďalšie úpravy v podobe lakovania alebo potierania olejom nerobím, pretože ÚĽUV si to nepraje," prezrádza výrobné tajomstvo majster z Novej Bane.
Priznáva, že prvé kraslice, ktoré vytvoril, neboli vhodné ani na darovanie, ale pravidelným cvikom sa to zlepšovalo. Obdarovaní sa vraj z jeho výtvorov tešili. Verí, že sa tak netvárili len zo slušnosti. Nápad predstaviť svoju tvorbu prišiel až po 7 rokoch. V tom čase už spolupracoval s ÚĽUV-om a aj Novobánske pohronské múzeum bolo ochotné pripraviť výstavu veľkonočných kraslíc. V nasledujúcom roku už vystavoval v múzeu v Humennom. Postupne svoje práce predstavil v Čadci, v Banskej Bystrici, Nitre a ďalších mestách. Okrem návštevníkov výstav sa mohli zoznámiť s jeho tvorbou aj čitatelia časopisu Nápady a rady, kde dva roky prezentovali jeho kraslice skôr ako netradičné dielka.
Inšpirovalo ho svetoznáme zlaté vajce
Jeho obľúbený výtvarný smer je secesia čo bol len krôčik k tvorbe známeho zlatníka rodiny Romanovovcov, ktorý veľkú časť života prežil v období secesie. Svetoznáme Fabergeho veľkonočné vajcia (so skutočným vajcom mali spoločný len tvar)sa stali inšpiráciou aj pre Jauscha.
„Keďže nepracujem so zlatom a drahými kameňmi, pokúsil som sa o niečo podobné so skutočným vajcom. Tak vznikli niektoré dekoratívne predmety z vajca v tomto štýle," vysvetľuje.
Ako už nejedenkrát v minulosti stála náhoda pri zrode vynálezu, stalo sa tak aj v prípade vitrážových kraslíc. „Ich krása vynikne v protisvetle, kde jemná vrstva transparentného média pretiahnutá cez vybrúsený otvor vytvorí ilúziu vitráže. Ide o chránený vzor Úradom priemyselného vlastníctva SR do roku 2010," vraví Jausch.
Po bielych akoby sa zľahla zem
A aké sú jeho plány do budúcnosti? „Keďže sa pamätám na svoje neľahké začiatky a pátranie po strážených tajomstvách tvorby kraslíc, v minulom roku som sa snažil svoje skúsenosti dať na papier. Výsledkom je asi 80 stranový rukopis s pracovným názvom Kraslice pre kreatívnych. Bol by som rad, keby sa našiel vydavateľ, ktorý by tiež pomohol mnohým tápajúcim," prezrádza.
Nezabudli sme sa spýtať ani na to, čo robí výrobca kraslíc po Veľkej noci. „Najmä oddychuje, zbiera inšpiráciu pre ďalšiu tvorbu a keďže má teraz viac času, urobí si nejakú kraslicu pre vlastne potešenie. V neposlednom rade zháňa vajcia. Po bielych slepačích vajciach totiž akoby sa zľahla zem a dostať len hnedé," odpovedá.