i možno jazdiť.
Problémom sa javia skôr individuálni vlastníci. Vyhľadávajú pre svoj adrenalínový šport miesta, kde sa neraz stávajú „rušivými elementmi“. S obľúbenosťou a dostupnosťou štvorkoliek narastajú aj sťažnosti na nedisciplinovanosť ich vodičov. Buď sa uprostred noci s hlukom preháňajú po spiacej obci, alebo si to namieria priamo medzi ľudí. No najčastejším miestom pre „vybláznenie sa“ bývajú lesy a polia, keď si to otočia do voľnej prírody.
Za jazdu do chládku
Jazda do lesov bez oprávnenia akýmkoľvek motorovým vozidlom - osobným, motocyklom či skútrom - je však už mesiac trestným činom. Môže byť potrestaná odňatím slobody až na jeden rok. Vyplýva to z novely Trestného zákona. „Doteraz sa to riešilo blokovou pokutou do výšky päťtisíc korún, udeliť ju mohol lesník, lesná stráž alebo polícia,“ povedala hovorkyňa Lesov SR Anita Fáková pre agentúru SITA. Členovia lesnej stráže môžu podľa Zákona o lesoch na lesných pozemkoch zastaviť motorové vozidlo, kontrolovať oprávnenie vjazdu, najmä ak ide o vozidlo, ktoré prepravuje drevo, rezivo alebo iné lesné produkty.
V praxi problémy
Podľa slov riaditeľa Lesov Slovenskej republiky, š. p., OZ Čadca Alojza Riška je situácia v lesoch kritická. „Nemáme žiadnu účinnú páku, aby sme ustriehli jazdu štvorkoliek, motocyklov a v zime aj snežných skútrov po lesných cestách. Stáva sa, že niekedy ide aj o desaťčlenné skupiny," prezrádza nespokojnosť riaditeľ. „Podnet lesnej stráže, aby zastavili, mnohokrát úplne ignorujú, ešte sa rozbehnú. Mali sme aj niekoľko akcií v súčinnosti s Policajným zborom a lesnou strážou, ale to sú len ojedinelé lastovičky.“ Problémom je aj skutočnosť, že mnohým vozidlám, ktoré brázdia lesný terén, chýbajú evidenčné čísla. Motoristi sú oblečení väčšinou v kombinézach s prilbou a nevidno im do tváre. Je zbytočné natáčať ich na kameru, lebo ich nemožno identifikovať. Takto štvorkolkári a motorkári svojou neraz arogantnou jazdou naďalej znepríjemňujú život návštevníkom a obyvateľom lesov.
Obľuba štvorkoliek rastie
Na Slovensku sa ich podľa odhadu ročne predá tisíc až dvetisíc kusov. Výraznejšie idú na odbyt v susednej Českej republike, rovanko tak pribúdajú problémy s jazdou štvorkolkárov. Každoročne sa predá asi päťtisíc štvorkoliek a ich majitelia si nevyberajú terén. Vyberú sa aj na diaľnicu. Samozrejme, že vyhľadávajú aj hornatý a lesný terén, žiaľ, nevyhýbajú sa ani chráneným územiam.