Medzi výhody tejto transformácie podľa predsedu ŽSK Juraja Blanára patrí zvýšenie kvality údržby a opravy ciest, zrýchlenie obnovy strojového parku a technického vybavenia, zníženie nákladov na poplatky a služby. Jednou z výhod je tiež možnosť operatívne reagovať a zasiahnuť presunom techniky a ľudí v prípade vzniknutej nepriaznivej situácie. Ide aj o výhodnejšie cenové podmienky pri nákupe, do-siahnuté väčším objemom, či už ide o materiál, stroje a techniku, služby, čoho dôsledkom je zníženie nákladov. S tým je spojené vytváranie zisku na základe vlastnej činnosti – podnikania (mimo sezóny sa na základe zmluvných vzťahov zabezpečujú práce aj pre iných odberateľov – mestá, obce, fyzické osoby). Centrálny dispečing zimnej údržby v súčasnosti zhromažďuje údaje o stave ciest a výkonoch zimnej údržby za všetky regióny ŽSK a na základe toho môže poskytovať aktuálne správy o stave vozoviek počas zimného obdobia. Podľa informácie hovorcu ŽSK Petra Kubicu presun techniky nebol možný pred touto transformáciou, pretože každý závod bol samostatnou právnou jednotkou, ktorá hospodárila iba vo svojom regióne, napríklad využitie novozakúpeného recyklátora na výrobu obaľovanej zmesi – „bagella“ – sa dnes využíva pre Závod Horné Považie a Závod Kysuce. Pri výrobe obaľovanej zmesi sa ušetria finančné prostriedky.
Obaľovaná zmes dovážaná od dodávateľov je v cene za približne 2 200 Sk (73,03 eur) za tonu a obaľovaná zmes vyrobená v „bagelle“ sa pohybuje približne 800 Sk (26,56 eur) za tonu. Úspora je hlavne v tom, že pri výrobe obaľovanej zmesi sa využíva vybúraný a vyfrézovaný materiál získaný pri stavebnej činnosti na našich cestách (napríklad pri výstavbe kanalizácie, pri rekultivácii vyradených úsekov). Veľmi dôležitým faktorom pre zriadenie jednej organizácie s právnou subjektivitou bola aj skutočnosť, že v roku 2009 končí zmluva na údržbu ciest I. triedy. Na údržbu ciest I. triedy bude Slovenská správa ciest vyhlasovať verejnú súťaž. Pri 5-tich samostatných príspevkových organizáciách (tak ako to bolo pre zriadením jednej organizácie) by bol veľký predpoklad, že tieto organizácie by neboli schopné konkurovať vo verejnej súťaži iným podnikateľským subjektom. Jedna organizácia má väčšie možnosti splniť kritériá súťaže, a tým zabezpečiť činnosť jednotlivých vnútorných organizačných jednotiek. „Aj vďaka tejto zmene manažovania a transformácii mohol Žilinský samosprávny kraj investovať prostredníctvom SC ŽSK viac ako 116 miliónov korún (3,85 milióna eur) na rekonštrukciu ciest II. a III. triedy a na nákup nových strojov určených pre údržbu ciest 148 miliónov korún (4 912 699,99 eur),“ dodal Kubica.
Autor: IH