Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Železničiar už nie je taký „pán“ ako bol kedysi

Prvý úsek konskej železnice Bratislava – Svätý Jur bol otvorený 27. septembra 1840. Bola prvou verejnou železnicou nielen na území Slovenska, ale aj v bývalom Uhorsku. Tento deň sa stal pre železničiarov výnimočným.

Pripomínajú si svoj sviatok – Deň železničiarov. Aj v našom kraji má táto profesia tradíciu. Hlavne Skaliťanov nazývali aj „Copky s orlem“ (čiapky s orlom – znak železníc pripomínal vtáčie krídla). V roz- hovore s prednostom Železničnej stanice v Čadci Stanislavom Králikom sme sa pozreli na život železníc na Kysuciach.

Neustále modernizácia
„Železničná stanica Čadca v minulosti získala najmä tým, že došlo k rozdeleniu federácie na dva samostatné štáty,“ začína svoje rozprávanie „gazda“ čadčianskej stanice. „Došlo k výstavbe nástupísk, vybudovali sa podchody. Koncom 90-tych rokov sa podpísala zmluva na prevádzku najmodernejšieho zabezpečovacieho zariadenia na Slovensku.“ Išlo o to, že výpravca len pomocou počítača zadával príkazy, aby zabezpečil stavanie vlakových ciest. Všetky výhybky sa polohujú automaticky podľa jeho príkazu. „Od stredy minulého týždňa aktivujú železnice nové traťové zabezpečovacie zariadenie medzi Čadcou a Skalitým-štátnou hranicou. Práca zamestnancov sa opäť zjednoduší, vlakovú cestu po Čierne bude ovládať výpravca z Čadce. „Na celej trati budú svetelné priecestné signalizačné zariadenia a na Svrčinovci, hlavnom ťahu do Česka, budú pridané závory s rahnami,“ prezrádza novinky prednosta. „Podľa projektu by sa mala zvýšiť traťová rýchlosť na 100 km/h. Kvôli určitým problémom v infraštruktúre sú k tomu potrebné ešte určité udržovacie práce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prebieha výluka
Začiatkom minulého týždňa sa začalo pracovať aj na obnove koľaje medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou, ide o nepretržitú 24-dňovú výluku. „Uvidíme, či sa pri tak náročných terénnych podmienkach firme Železničné stavby Košice podarí práce zrealizovať,“ pozastavuje sa prednosta nad nepriazňou počasia. „Voda môže v takom zložitom úseku spôsobiť nemalé problémy.“ Prebieha aj modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou. Tá prinesie staniciam v Kysuci a Krásne nové podchody a nástupištia, čiže zvýšenie bezpečnosti cestujúcich. „Verím, že si ľudia zvyknú používať podchody a nebudú prebiehať krížom cez koľaje, ako je to na Slovensku bežne zvykom,“ podotýka Stanislav Králik. Malo by tiež dôjsť k modernizácii zastávok, k výmene koľají a zmene zabezpečovacieho zariadenia. V konečnom stave bude výpravca z Čadce riadiť všetky stanice od Čierneho až po Kysucké Nové Mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Počítač aj hlási
Ako sme mali možnosť vidieť, technika zjednodušila aj prácu operátorky, ktorá „manažuje“ oznamy pre cestujúcich. V minulosti bežali všetky oznamy naživo. Dnes nahradí zasa kus ľudskej roboty počítač. V programe má uložený kompletný cestovný poriadok na jednotlivé dni so zvukovým záznamom. Operátorka ho len odklikáva a kontroluje, prípadne zadá dĺžku meškania či číslo koľaje. Systém registruje všetko, čo bolo odhlásené a automaticky usporiada zobrazenia na verejných tabuliach.

Železničiarsky chlebík dnes
Vplyvom spustenia ďalších moderných technológií dôjde opäť k úspore zamestnancov. Aj po vstupe do Shengenu odišlo zo železnice veľa zamestnancov. Už neboli potrební colní deklaranti. „Pri vzniku Slovenskej republiky patrili železničiari platovo do prvej desiatky,“ hodnotí ich mzdové podmienky prednosta. „Teraz sme hlboko nízko v poli, možno tak v prvej päťdesiatke. Železnica už nie je z pohľadu zamestnania pre ľudí atraktívna. Napríklad každý povie: - Máte „režinku“ zadarmo. V súčasnosti to už neplatí. Za každý kupón si musíme zaplatiť a z roka na rok sa táto suma zvyšuje. Pre mladých tiež nie je zaujímavé robiť sviatky-piatky podľa turnusu. Základné platy nie sú vysoké a mzda sa doháňa príplatkami sa sviatky, soboty, nedele a nadčasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto robí len na „osmičky“, nemôže si vyskakovať.“ Podľa neho je pre železnice problémom obsadiť niektoré profesie. Napríklad v Žiline pociťujú neustále podstav na pozícii posunovač. „Významným faktorom je podmienka dobrého zdravotného stavu či úspešné psychotesty. Naši zamestnanci sa musia pravidelne vzdelávať a zúčastňovať sa preskúšaní v predpísaných časových intervaloch. Práca rušňovodiča a výpravcu sú z môjho pohľadu najnáročnejšími na psychickú zaťaž. Pritom dôchodkový vek sa neustále zvyšuje,“ dodáva šéf kysuckých železníc. V stajni „ohnivého koňa“ nie je teda vôbec pohoda. Nech je septembrový sviatok aspoň morálnym uznaním pre ľudí v modrých uniformách.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  2. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  3. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  4. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  8. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  9. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  10. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 120
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 164
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 662
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 032
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 556
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 401
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 538
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 524
  9. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 499
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 432
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Hľadaný Martin Čapanda.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Celoplošné testovanie

Klientov zariadenia pre seniorov otestuje tamojší personál

Pracovníčky sú zaškolené, klientov i seniorov testujú už nejaký čas.

Klientom sa snažia spríjemňovať pobyt rôznymi aktivitami

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Už ste čítali?