Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Železničiar už nie je taký „pán“ ako bol kedysi

Prvý úsek konskej železnice Bratislava – Svätý Jur bol otvorený 27. septembra 1840. Bola prvou verejnou železnicou nielen na území Slovenska, ale aj v bývalom Uhorsku. Tento deň sa stal pre železničiarov výnimočným.

Pripomínajú si svoj sviatok – Deň železničiarov. Aj v našom kraji má táto profesia tradíciu. Hlavne Skaliťanov nazývali aj „Copky s orlem“ (čiapky s orlom – znak železníc pripomínal vtáčie krídla). V roz- hovore s prednostom Železničnej stanice v Čadci Stanislavom Králikom sme sa pozreli na život železníc na Kysuciach.

Neustále modernizácia
„Železničná stanica Čadca v minulosti získala najmä tým, že došlo k rozdeleniu federácie na dva samostatné štáty,“ začína svoje rozprávanie „gazda“ čadčianskej stanice. „Došlo k výstavbe nástupísk, vybudovali sa podchody. Koncom 90-tych rokov sa podpísala zmluva na prevádzku najmodernejšieho zabezpečovacieho zariadenia na Slovensku.“ Išlo o to, že výpravca len pomocou počítača zadával príkazy, aby zabezpečil stavanie vlakových ciest. Všetky výhybky sa polohujú automaticky podľa jeho príkazu. „Od stredy minulého týždňa aktivujú železnice nové traťové zabezpečovacie zariadenie medzi Čadcou a Skalitým-štátnou hranicou. Práca zamestnancov sa opäť zjednoduší, vlakovú cestu po Čierne bude ovládať výpravca z Čadce. „Na celej trati budú svetelné priecestné signalizačné zariadenia a na Svrčinovci, hlavnom ťahu do Česka, budú pridané závory s rahnami,“ prezrádza novinky prednosta. „Podľa projektu by sa mala zvýšiť traťová rýchlosť na 100 km/h. Kvôli určitým problémom v infraštruktúre sú k tomu potrebné ešte určité udržovacie práce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prebieha výluka
Začiatkom minulého týždňa sa začalo pracovať aj na obnove koľaje medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou, ide o nepretržitú 24-dňovú výluku. „Uvidíme, či sa pri tak náročných terénnych podmienkach firme Železničné stavby Košice podarí práce zrealizovať,“ pozastavuje sa prednosta nad nepriazňou počasia. „Voda môže v takom zložitom úseku spôsobiť nemalé problémy.“ Prebieha aj modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou. Tá prinesie staniciam v Kysuci a Krásne nové podchody a nástupištia, čiže zvýšenie bezpečnosti cestujúcich. „Verím, že si ľudia zvyknú používať podchody a nebudú prebiehať krížom cez koľaje, ako je to na Slovensku bežne zvykom,“ podotýka Stanislav Králik. Malo by tiež dôjsť k modernizácii zastávok, k výmene koľají a zmene zabezpečovacieho zariadenia. V konečnom stave bude výpravca z Čadce riadiť všetky stanice od Čierneho až po Kysucké Nové Mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Počítač aj hlási
Ako sme mali možnosť vidieť, technika zjednodušila aj prácu operátorky, ktorá „manažuje“ oznamy pre cestujúcich. V minulosti bežali všetky oznamy naživo. Dnes nahradí zasa kus ľudskej roboty počítač. V programe má uložený kompletný cestovný poriadok na jednotlivé dni so zvukovým záznamom. Operátorka ho len odklikáva a kontroluje, prípadne zadá dĺžku meškania či číslo koľaje. Systém registruje všetko, čo bolo odhlásené a automaticky usporiada zobrazenia na verejných tabuliach.

Železničiarsky chlebík dnes
Vplyvom spustenia ďalších moderných technológií dôjde opäť k úspore zamestnancov. Aj po vstupe do Shengenu odišlo zo železnice veľa zamestnancov. Už neboli potrební colní deklaranti. „Pri vzniku Slovenskej republiky patrili železničiari platovo do prvej desiatky,“ hodnotí ich mzdové podmienky prednosta. „Teraz sme hlboko nízko v poli, možno tak v prvej päťdesiatke. Železnica už nie je z pohľadu zamestnania pre ľudí atraktívna. Napríklad každý povie: - Máte „režinku“ zadarmo. V súčasnosti to už neplatí. Za každý kupón si musíme zaplatiť a z roka na rok sa táto suma zvyšuje. Pre mladých tiež nie je zaujímavé robiť sviatky-piatky podľa turnusu. Základné platy nie sú vysoké a mzda sa doháňa príplatkami sa sviatky, soboty, nedele a nadčasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto robí len na „osmičky“, nemôže si vyskakovať.“ Podľa neho je pre železnice problémom obsadiť niektoré profesie. Napríklad v Žiline pociťujú neustále podstav na pozícii posunovač. „Významným faktorom je podmienka dobrého zdravotného stavu či úspešné psychotesty. Naši zamestnanci sa musia pravidelne vzdelávať a zúčastňovať sa preskúšaní v predpísaných časových intervaloch. Práca rušňovodiča a výpravcu sú z môjho pohľadu najnáročnejšími na psychickú zaťaž. Pritom dôchodkový vek sa neustále zvyšuje,“ dodáva šéf kysuckých železníc. V stajni „ohnivého koňa“ nie je teda vôbec pohoda. Nech je septembrový sviatok aspoň morálnym uznaním pre ľudí v modrých uniformách.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 210
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 522
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 369
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 467
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 387
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 332
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 271
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 262
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 250
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Horskí záchranári zasahovali na Kysuciach

V chate Čučoriedka na v Oščadnici na Veľkej Rači si pádom spôsobila vážny úraz dolnej končatiny 78-ročná Slovenka.


3 h
Horkýže slíže rozbláznili futbalové ihrisko v kysuckej obci Korňa

Kde sú Horkýže Slíže, tam je zaručená zábava. Inak tomu nebolo ani v Korni na Kysuciach.


3 h
Beskyd rallye 2021

Krásu veteránov, dobové kostýmy a úžasnú atmosféru zažili návštevníci na 24. ročníku Beskyd rallye.


5 h
Šatne na štadióne vyzerajú modernejšie.

V rekonštrukcii interiéru budovy plánujú pokračovať aj v jesenných mesiacoch.


31. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žene už záchranári nemohli pomôcť.


23 h

O udalosti informovali hasiči.


9 h

Slovenskom sa ženú búrky.


9 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


4 h

Už ste čítali?