Podľa agentúry SITA čoraz viac ľudí radšej trávi aktívne voľný čas s rodinou ako individuálne. Medzi najpopulárnejšie športy u nás patrí rekreačná cyklistika, fitnes, beh a plávanie, rastie aj obľuba turistiky. Bicyklovanie poskytuje aktívny pohyb a neobmedzenú samostatnosť. Neohrozuje životné prostredie, je finančne nenáročné. Tempo i náročnosť trasy je na individuálnej voľbe. Každý tak môže spoznať a rozvíjať vlastné schopnosti.
Vitálna dvojka
Bicykle obťažkané vakmi a batožinou, oblečenie a doplnky ako vystrihnuté z časopisu o cyklistike. Rozvážna jazda, hospodáriaca silami a energiou dvoch starších pánov. Takýto obraz sa nám naskytol na ceste z Rakovej do Staškova. Nedalo nám, aby sme nezistili viac. Cyklistami boli dvaja 62-roční Poliaci, ktorí si to namierili „toť“ do Francúzska. Ako nám počas krátkej prestávky stihli povedať Křyštof Mročkovsky z Lyonu a Jeřy Łozińsky z Varšavy, pred sebou majú takmer šesťdesiat dní jazdy. Budú brázdiť cesty Slovenska, Čiech, Rakúska, Talianska a Francúska. Dva dni „v sedle“ už majú úspešne za sebou. Jeřy sa potom vracia späť. Je to už jeho trinásta cyklotúra. S bicyklom si bol už zblízka poobzerať Španielsko, Rumunsko, Ukrajinu, Moldavsko, ale aj naše Slovensko. Našincovi sa pri tejto predstave premieta v hlave hotový krimifilm. Myslíme hneď na tisíc nástrah, ktoré môžu sprevádzať vandrovanie na vlastnú päsť. Oni sa len zasmejú, že sa neboja. Kto sa bojí, nemá zážitky. Nocovať budú v moteloch, hoteloch, kde príde.
Na bicykli po Kysuciach
Zisťovali sme, ako sme na tom s možnosťami cyklistiky na Kysuciach. Projektová manažérka Regionálnej rozvojovej agentúry Kysuce Marta Sláviková pre naše noviny uviedla, že sieť cyklistických trás je u nás slušne rozvetvená. Väčšinou kopírujú cestné komunikácie. Ucelená trasa, Kysucká magistrála, sa tiahne sa od Makova cez Oščadnicu až do Poľska. Horšia je situácia s cyklistickými chodníkmi, kde by mohli cyklisti jazdiť bezpečnejšie. Jediný chodník sa nachádza v Oščadnici, kde si ho vybudovala obec. Podľa slov starostu M. Šulgana je hojne využívaný cyklistami, ale aj korčuliarmi a mamičkami s kočíkmi. Podľa Slávikovej sú v štádiu príprav štyri ďalšie: Makov – Čadca, Bystrickou dolinou, Skalickou dolinou, cyklochodníky v okolí Čadce. Najlepšie je na tom cyklochodník Makov – Čadca, ktorý sleduje tok rieky Kysuca. Má už svoje reálne kontúry. Existuje technická štúdia, ktorú dostali starostovia zaangažovaných obcí. Najväčším úskalím cyklochodníkov na Slovensku sú vraj pozemky.
Pokiaľ nekopírujú pozemné komunikácie, sú roz-drobené a je potrebné ich vysporiadať. Obce momentálne zisťujú ich vlastníctvo. „Ešte zložitejšie riešenie obnáša stav, ak ide o poľnohospodársky fond,“ vysvetľuje Sláviková. „V tom prípade sa dá pozemok vyňať len na základe územného plánu so zakresleným chodníkom, čo je takmer neprekonateľná vec. Momentálne sa teda snažíme vyhnúť sa týmto pozemkom, čo však nie je veľmi možné.“ Cklochodník Skalitskou dolinou čaká na výstavbu diaľnice. Vznikne rozšírením existujúcej starej cesty. Problematická spolupráca je medzi obcami Bystrickej doliny, pretože si chodník každá inak predstavuje. Tým sa jeho existencia značne odsúva. „Čadčianske chodníky sú reálne, pretože by mali kopírovať cesty v okrajových mestských častiach,“ informuje projektová manažérka. „Sú zahrnuté aj v územnom pláne. Momentálne je rozpracovaných v Čadci množstvo iných projektov, preto zatiaľ čakajú na realizáciu.“