ie nášho centra. Zameriava sa na prvostupňovú pomoc občanom Kysúc, no má aj širšiu než regionálnu pôsobnosť,“ informuje sociálna poradkyňa Lenka Taranová. Cieľom ich práce je, ako vraví, pomáhať občanom zorientovať sa v sociálnom systéme, pomôcť im v nepriaznivej životnej situácii.
Služby poskytujú bezplatne
Robia tiež sprievodcovský servis pri vybavovaní, poskytujú občanom informácie o nárokoch, dostupných službách, organizáciách neziskového sektora. Monitorujú problémové oblasti v regióne, pomáhajú pri spisovaní návrhov, žiadostí, odvolaní. Okrem toho informujú o možnosti využitia bezplatnej právnej pomoci. Centrum má oveľa širšiu škálu služieb, všetky však občanom poskytujú bezplatne, formou osobných a telefonických konzultácií, elektronicky a korešpondenčne, tiež prostredníctvom informačných kampaní.
Prišli aj matky s deťmi
Prvé výsledky trojmesačnej činnosti hodnotí Taranová veľmi uspokojivo. Podľa nej prax potvrdila potrebu poradenských služieb, pretože zo strany občanov je o ne záujem. Poradenské centrum navštívili ľudia v dôchodkovom veku, zdravotne postihnutí, matky s deťmi, študenti, príbuzní tých, čo sa ocitli v sociálnej núdzi. „Klientov zaujímali informácie týkajúce sa nárokov na starobný dôchodok, pýtali sa na postup po ukončení pracovného pomeru a možnostiach povinných alebo dobrovoľných evidencií, zaujímali sa o peňažné nároky v hmotnej núdzi. Napísali sme rôzne návrhy na súd - napríklad ustanovenie opatrovníka pri pozbavení spôsobilosti na právne úkony či návrh na zrušenie bezpodielového spoluvlastníctva manželov.
Dôchodcovia hľadali u nás aj odpoveď na podieľaní sa mesta na zabezpečení stravovania. Stretli sme sa so zložitou situáciou matky a jej detí, ktorým pre exekúciu manžela hrozí, že prídu o bývanie. Veľmi často sme robili sprievodcovský servis pre klientov, ktorí požiadali o vydanie preukazu ZŤP či žiadali o kompenzácie,“ hovorí sociálna poradkyňa. Veľkou výhodou pri riešení krízovej situácie je podľa nej vycestovanie za klientmi do ich prirodzeného rodinného prostredia. „Dôležitá a neodmysliteľná je pritom spolupráca s inštitúciami a samosprávou. Záleží nám predovšetkým na tom, aby sa poradenské centrum stalo miestom, kde môžu ľudia prísť bez obáv, že by sme ich nevypočuli či nepochopili,“ dodáva.