Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Obyvatelia sú zhrození z pripravovaných zmien

Bezmocnosť a beznádej – takto charakterizujú obyvatelia dotknutých osád z Čadce súčasnú situáciu. Aj v ich prípade bude totiž pravdepodobne môcť štát použiť pôdu bez toho, aby za ňu najprv zaplatil.

Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic. Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes ich má byť trikrát viac. Začať stavať aj bez zaplatenia za pozemok sa pôvodne malo dať na vyše 150 kilometroch plánovaných ciest. Po novom to už bude takmer o 300 kilometrov viac. Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali nedávno cez nový cestný zákon. Stavať na cudzom sa bude môcť teda na trikrát viac pozemkoch ako doteraz. Umožní to zmena cestného zákona. Obyvatelia sú z takéhoto vývoja situácie značne znepokojení.

Skryť Vypnúť reklamu

Prezident SR Ivan Gašparovič síce nepodpísal zákon o cestnej premávke a vrátil ho do Národnej rady SR na opätovné prerokovanie, je však pravdepodobné, že po „prieťahoch“ napokon vstúpi po drobných úpravách do platnosti. Prezidentovi sa okrem iného nepáči, že sa opätovne rozširuje okruh stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, na ktoré sa budú vzťahovať jednorazové mimoriadne opatrenia. Spôsob novelizácie, keď sa jedným zákonom súčasne novelizuje viacero zákonov, ktoré navzájom obsahovo nesúvisia, nie je totiž podľa neho v súlade s princípom právnej istoty ani s princípom predvídateľnosti zákona a jeho zrozumiteľnosti.

Obyvatelia sú nespokojní nielen so zákonom, tiež s trasovaním diaľnice. Ján Stročka príde napríklad o garáž, letnú kuchyňu i celú záhradu. „Nechápeme, kto mohol schváliť takýto projekt." Podľa neho by mala ísť diaľnica pätnásť metrov od jeho domu a príjazdová cesta na Žilinu dokonca len dva metre. „Našej susedke zasa trasa cesty doslova kopíruje stenu domu, neprejde tade ani špendlík,“ s rozhorčením v hlase hovorí Monika Ondrašinová, ktorá býva v rodinnom dome U Ševca. V tejto časti Čadce by mali zostať niektoré domy zachované, no zostanú akoby v zovretí klieští. Presnejšie, medzi dvomi cestami. „Takto tu predsa nebudeme môcť žiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Na stretnutí s predstaviteľmi diaľničnej spoločnosti nám povedali, že päť rokov budú skúmať, či to neovplyvní stabilitu domov. Čo keď mi v izbe skončí kamión, kde sa budú hrať naše deti, keď nebudú môcť vyjsť na dvor?“ rozmýšľa nad budúcnosťou pani Monika. Pred tromi rokmi sa vraj hovorilo len o dvojprúdovej ceste. No medzičasom sa z nej stala diaľnica, ku ktorej sa pridá ešte príjazdová cesta. Ondrašinová vraví, že v tejto časti už dlhé roky trvala stavebná uzávera. Tú museli dodržiavať obyvatelia osád U Ševca, Manči, U Špindli. Mali tak problémy s opravou a rekonštrukciou svojich domov. Nevie si vysvetliť, prečo už v minulosti, aj keď sa hovorilo stále o modrom variante, v lokalitách, kadiaľ podľa tejto mala diaľnica smerovať, sa budovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia si myslia, že boli podvedení. Niekto ich, ako hovoria, doslova predal. Namiesto modrej varianty, ktorá bola schválená, sa z ničoho nič začalo hovoriť o červenom ako o definitívnom. „O tom, že je to rozhodnutie na poslednú chvíľu, svedčí fakt, že mapa na ktorej sú cesty dokreslené, má asi 50 rokov. Sú tam neexistujúce objekty a vedenia. Dokonca aj zákruta, ktorú naprojektovali, je pre kamióny priúzka. Obyvatelia sú presvedčení, že nikto nemyslel na príjazd k domom, bezpečnosť ľudí, ktorí tu zostanú žiť. Nevedia si vysvetliť, ako je to možné, že po zosuve v susednej lokalite U Manči, kde firma INGEO zo Žiliny absolútne neodporúčala viesť diaľnicu na tomto úseku, je zrazu skutočnosť iná. Obyvatelia dotknutých lokalít zaslali v minulosti svoje pripomienky aj k návrhu zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. Ich námietky, ako ukázala súčasnosť, zatiaľ nikto neakceptoval.



Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Bývalí majstri Slovenska sa spojili s mladými chlapcami, cieľom je ďalší postup

Skúsených chalanov nebolo treba veľmi presviedčať, hovorí Ferdinand Straka.

Céčko MSK Čadca zvládlo prvý zápas so Zákopčím v zostave (zľava) Peter Krkoška, Ferdinand Straka, Pavol Jakubec a Michal Kapusta.

Dušičky, na aké si nikto nepamätá

Po iné roky tradične prichádzali na cintoríny aj Kysučania žijúci za hranicami, najmä v Česku. Tento rok majú Dušičky úplne inú podobu. Hranice sa zatvorili, no aj Slováci hroby svojich blízkych pre zákaz vychádzania navštevovať nemôžu.

V kysuckých obciach sa intenzívne venovali úpravám cintorínov. Inak tomu nebolo ani vo Vysokej nad Kysucou.
Roland Šmahajčík (v strede) bol opäť najlepším strelcom Turzovky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?