Do oka mu padla v istom čadčianskom obchode, kde ju ponúkali za dve tisícky. Radosť z dobrej kúpy vyprchla, keď sa pustil do roboty. Napriek tomu, že etiketa na výrobku uvádzala vyšší výkon, so zváračkou, ako hovorí podvedený zákazník, sa dali akurát tak „lastovičie hniezda“ zvárať. Ak je reč o „štítku“, ktorý zákazníka informuje o výkone, na obale boli hneď tri. Od nemeckého výrobcu i slovenského distribútora. Paradoxne, každý udával iné „numery“. A tak sa pán Ján vybral so zváračkou späť do obchodu. Chcel urobiť spravodlivosti zadosť. Predajňa poslala výrobok na preskúšanie do servisnej služby. Odpoveď znela, že spĺňa všetky kritériá. Ján Stročka hovorí o zbytočne vyhodených peniazoch. O tie mu nejde, ako bývalého strojára ho však škrie, že v servisnej službe s najväčšou pravdepodobnosťou zváračku ani neodskúšali, navyše, zarážajúce sú aj spomínané štítky na obale s rozdielnymi údajmi.
Keďže je pre zváranie väčšiny materiálov nepoužiteľná, obrátili sme sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ako má v takomto prípade zákazník postupovať. Podľa hovorkyne Ústredného inšpektorátu SOI v Bratislave Danuši Krkošovej zákazník si má uplatniť reklamáciu, lebo zváračka má chyby a nespĺňa požadované parametre. Ak mu predávajúci reklamáciu zamietol, je povinný podľa zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa - § 18 ods. 4, dať vyhotoviť odborný (znalecký) posudok na vlastné náklady. Tento posudok nemá byť od servisu, odborným posúdením je vyjadrenie znalca, alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou či akreditovanou osobou. „Odporúčam, aby na zváračku znovu uplatnil reklamáciu (najlepšie písomnou formou, aby to bolo preukázateľné) u predávajúceho a žiadal o odborný posudok. Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie o prijatí reklamácie.
Tú musí vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť. Predávajúci je povinný, ak reklamáciu neuzná do 3 pracovných dní, výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie. O vybavení musí vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní od dátumu jej uplatnenia, tiež je povinný viesť evidenciu o reklamáciách. V prípade, že zákazník nebude úspešný, môže podať podnet na kontrolu príslušnému inšpektorátu SOI, v tomto prípade na I-SOI do Žiliny. K tomu je potrebné zaslať všetky príslušné doklady (doklad o kúpe, potvrdenie o prijatí reklamácie, atď.), stačí vo fotokópi-ách,“ informovala Krkošová.