Zorganizovali aj petíciu. Vybudovanie diaľnice D3 by dopravu malo odviesť z centra Svrčinovca. Dovtedy obyvateľom obce a celých horných Kysúc zrejme nikto nepomôže. „Určite Schengen nám pomohol, minimálne preto, že sa doprava na hranici už nezastavuje a je plynulá,“ hovorí starosta Svrčinovca Juraj Strýček. Veľké zápchy sa už v obci netvoria, voľný prejazd cez hranice však prilákal aj ďalších dopravcov a premávka sa zhustila. Kamióny tu jazdia takmer neustále. „Zvolili sme taktiku skladania určitej mozaiky,“ hovorí Strýček. Na problém v obci upozornilo už niekoľko celoslovenských médií. Rovnako na všetko reagovalo aj Združenie miest a obcí Kysúc. „Odhlasovali sme tam uznesenie, ktorým žiadame vládu, aby sa riešenie dopravnej situácie dostalo do jej priorít,“ hovorí Strýček. Na verejné zhromaždenie sem prišiel aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.
Informoval o prípravách výstavby. „Ľudí najviac zaujímali termíny. Dozvedeli sme sa, že začiatok realizácie etapy diaľnice Čadca - Svrčinovec je až v roku 2013 a etapa Svrčinovec - Skalité 2011,“ hovorí Strýček. Nie je to podľa neho dobrá správa, pretože ide o ďalšie oddialenie termínov. „Vrcholom našej mozaiky by malo byť aj protestné zhromaždenie, ktoré je pripravené na toto leto,“ hovorí starosta Svrčinovca. Rovnako v obci pripravili aj petíciu za riešenie dopravnej situácie. „Predpokladáme, že by sa nám mohlo podariť zozbierať päť či šesťtisíc podpisov. Za dva týždne máme už približne tisícpäťsto,“ hovorí Strýček. Obyvatelia tu podľa neho majú veľký záujem, aby sa obci dopravne uľahčilo. „Dobudovaním diaľnice zo Žiliny do Zvardoňa by sme mali takmer kompletne dobudované spojenie sever - juh.
Tranzitná doprava, ktorá cez Slovensko vedie, by prehrmela mimo zastavaného územia,“ hovorí Strýček. Priamo vedľa cesty je vo Svrčinovci škola a deti sa tu denne hrajú v tesnej blízkosti prechádzajúcich kamiónov. Cesta je tu však, paradoxne „naštastie“, v zlom stave a rýchlo sa tu ísť jednoducho nedá. Od jesene začne platiť v obciach zasa maximálna obmedzená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu. Vodičom sa to síce celkom nepáči. Strýčkovi sa to ako starostovi však pozdáva, môže to pomôcť. Riešiť dopravu na Kysuciach sa zaviazala aj bývalá vláda. Povedie tadeto spojenie závodov Kia v Žiline a Hyundai v Nošoviciach. Medzi oboma kórejskými partnermi by malo premávať až 600 kamiónov denne. Dočasným riešením by mohli byť aj ceny nového elektronického mýta na našich diaľniciach. Mali by odviesť časť tranzitnej dopravy do susedných Čiech.
Autor: TRŠ