Kapacity súčasných komunikácií nezvládajú intenzívny dopravný ruch v tomto dopravnom úseku. Postihnutý je najmä Svrčinovec, následne však aj Čierne a Skalité, ktoré pociťujú spomaľovanie a upchávanie dopravy v tranzitnom uzle Svrčinovec, cez ktorý smerujú vozidlá do Čiech a Poľska. K zhoršeniu prispieva aj nepružne nastavný semafórový program na križovatke pri bývalom AVC Čadca. Doprava je plynulejšia, ak je svetelná signalizácia vypnutá. Situáciu by pomohla vyriešiť diaľnica D3, smerujúca cez Čadcu a Skalité do Poľskej republiky. Čo na to naši lídri?
„Nechceme stavať vzdušné zámky, nechceme si stavať termíny, ktoré nie sú reálne,“ zaznelo z úst premiéra Roberta Fica dňa 18. januára počas rokovania s poľským kolegom Donaldom Tuskom. Jeho vyhlásenie je signálom toho, že výstavba komunikácií, ku ktorým patrí aj diaľnica do Poľska, nemá tendenciu urýchlenia, skôr naopak. Uviedol, že dôvodom sú chýbajúce financie: „Jedna vec je na papier napísať termín, druhá vec je nájsť peniaze a kapacity na jeho naplnenie.“
Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti uviedol pre naše noviny stanovisko, ktoré hovorí o dvojročných „stavebných prázdninách“. „NDS v súčasnosti vychádza z návrhu Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010, ktorý bol schválený vládou SR dňa 19. decembra 2007. Z uvedeného materiálu vyplýva, že úseky diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, Oščadnica - Čadca, Bukov II. profil, Čadca, Bukov - Svrčinovec a Svrčinovec - Skalité sa začnú budovať v roku 2010. Všetko však závisí od rozsahu možností štátneho rozpočtu SR ako aj možností európskych zdrojov.“
V tejto situácii, kedy sa začína hustnúť všeobecná nespokojnosť, nezaháľajú ani starostovia dotknu-tých obcí – Svrčinovca, Čierneho, Skalitého, teda Kysuckého triangla. Na svojom zasadaní začiatkom tohoto mesiaca predniesli svoje vážne obavy, kedy v naj-bližšom čase prispeje k zhoršeniu už teraz neúnosnej situácie ešte aj spustenie výroby automobilky Hyundai v susednej Českej republike.
Starostka Skalitého Andrea Šimurdová potvrdila, že s aj v ich obci sa výstavba diaľnice uzatvorením prieskumnej štôlne tunela Poľana zastavila. „Z určitého uhla pohľadu je to dobre, občania si môžu v pokoji dokončiť majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov pod diaľnicu,“ pozerá na vec zo širšej perspektívy starostka. „Ja by som nazvala tento projekt 'nekonečná stavba', pretože nám spôsobuje vrásky už viac ako desaťročie. Spolu so starostami Čierneho a Svrčinovca sme pripravení na nasledujúcom zasadaní starostov Združenia miest a obcí Kysúc predniesť našu nespokojnosť s napredovaním stavby diaľnice ako jeden z hlavných bodov. Následne sme pripravení osloviť poslancov, ktorí zastupujú kysucký región v parlamente, aby predniesli a zaoberali sa požiadavkou riešenia dopravy na severe Kysúc a opätovne prehodnotili prioritu D3-ky.“ Nad celou záležitosťou okrem chmáry nespokojnosti visí aj jeden otáznik: Je dohľadné riešenie dopravnej kalamity v našom kúte Slovenska reálnou nádejou alebo už spomenutým „vzdušným zámkom“?