.
V súčasnosti je na Kysuciach zachovaný v Čiernom, v lokalite Valy, pozostatok tohto systému v dĺžke približne 2,5 km. Pre záchranu tohto fortifikačného systému vypracovala Regionálna rozvojová agentúra Kysuce so sídlom v Čadci projekt, na základe ktorého požiadala o finančné prostriedky z Višegradského fondu. V rámci projektu sa pripravuje súbor aktivít so zámerom pripraviť fundované informačné verbálne a vizuálne materiály.
Dňa 29. 1. sa v Čadci konalo prvé pracovné stretnutie partnerov. Starosta Čierneho Pavol Gomola vidí hlavný prínos stretnutia najmä v informovanosti verejnosti. „V spolupráci s odborníkmi pripravujeme podklady pre vznik panelovej výstavy, ktorá bude graficky a verbálne mapovať históriu a význam obranného systému. Bude umiestnená v obciach, v lokalite ktorých sa valy nachádzajú. Ďalšia séria výstavy bude mať putovný charakter. Bude zachytávať kus spoločnej histórie Slovákov, Čechov a Poliakov,“ hovorí o konkrétnych plánoch starosta P. Gomola.
V súvislosti s touto unikátnou historickou pamiatkou v minulom roku došlo k úprave trasy diaľnice D3 na trase Čadca – Skalité, keďže pôvodný projekt plánovanej výstavby zasahoval aj archeologické nálezisko Valy v Čiernom. „NDS, a.s. v súvislosti so záchranným archeologickým výskumom v obci Čierne, lokalita Valy, vstúpila do jednania s Pamiatkovým úradom SR a Archeologickým ústavom Akadémie vied SR v záujme zachovania kultúrneho dedičstva SR,“ uviedol pre MY Kysucké noviny Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. „NDS, a.s. zadala vypracovať novú dokumentáciu pre stavebné povolenie, ktorá v maximálnej miere rešpektuje požiadavky Obce Čierne a archeológov a následne bude lokalita Valy zaradená medzi kultúrne pamiatky SR. Počas výstavby D3 bude zabezpečené oplotenie celej pamiatkovej lokality. V uvedenej lokalite je možné vykonať odklon nivelity diaľnice aj z dôvodu, že sa nejedná o osídlené územie. Odklon od pôvodnej trasy si vyžiada nové oporné a zárubné múry a mierne predĺženie celkovej trasy diaľnice D3. V súčasnosti prebieha v lokalite doplňujúci inžiniersko-geologický prieskum. Celkové predĺženie trasy diaľnice D3 je o 12 metrov.“
Celý systém valov dopĺňali ešte ďalšie „šance“. Nachádzali sa v Čadci nad sútokom Kysuce a Čierňanky, ďalšie boli vo Svrčinovci, najväčšie a najlepšie zachované sa nachádzajú v Mostoch u Jablunkova, ďalej spomínané Malé šance v Čiernom, v Čechách na Studeničnom, Bařinách, Bukovci, Hrčave a šance v Poľskej Jaworzynke či Istebnej.