Po minuloročných dvoch ško-lách ľudového tanca v Čadci, výstave ľudových hudobných nástrojov v Turzovke a odbornom seminári o kysuckej ľudovej piesni v Čadci prišlo tento rok s ďalším zaujímavým projektom. Snúbia sa v ňom tri aktivity – a všetky sa týkajú tradičných ľudových hudobných nástrojov. Už od 11. januára je v kaštieli v Oščadnici nainštalovaná jedinečná výstava tradičných ľudových hudobných nástrojov na Kysuciach v kurátorskej koncepcii známeho kysuckého folkloristu Pavla Kužmu, dlhoročného vedúceho folklórneho súboru Kelčovan. V jednej z troch miestností človeka očaria pastierske píšťaly, koncové píšťaly, fujary trombity, pastierske rohy, gajdy či kozoky prevažne z dielne majstra výrobcu Bartolomeja Gernáta z Turzovky, ale i diela starých kysuckých majstrov zo zbierok manželov Kužmovcov. V ďalšej miestnosti, presne podľa vedeckého delenia, sú vyinštalované skupiny samoznejúcich a blanozvučných ľudových hudobných nástrojov, z ktorých sú najznámejšie azda heligónky, ale patria sem aj bubny, biče či zvonce. Výstavu uzatvárajú strunozvučné nástroje – husle, korýtka, basička, cimbaly, drumbľa, mnohé jediné svojho druhu na Kysuciach, dosvedčujúc tak ich výskyt a výrobu aj v našom regióne (majstri Janošec, Stolárik a i.).
Výstavu slávnostne otvorili v sobotu 19. januára, bezprostredne po skončení odborného seminára na tému tradičných ľudových hudobných nástrojov, ktorý sa od rána odohrával v Dome kultúry v Čadci. Seminár mal vynikajúcu atmosféru. Zúčastnilo sa na ňom 50 nadšencov nielen z Kysúc, ale aj z iných regiónov, ba dokonca z Poľska a Čiech. Vynikajúca bola prednáška prof. Bernarda Garaja z Nitry, špičkového slovenského etnomuzikológa, gajdoša a výrobcu gájd. Fundovane a pritom veľmi prístupne priblížil vývoj a súčasnosť vybraných druhov hudobných nástrojov a muzikantských zoskupení, s unikátnymi audio a video záznamami starých muzikantov – jeho slová by sa dali počúvať celý deň. Pavol Kužma podľa vlastných slov prechádza do štádia, keď sa o svoje dlhoročné skúsenosti začína deliť s ostatnými. Potvrdením je aj toto podujatie, ktorého je odborným garantom. Na seminári sa predstavil skvelou prezentáciou tradičných ľudových hudobných nástrojov, známych na Kysu-ciach. Vo svojej koncepcii vychádza z teórie osídlenia Kysúc historika Ivana Žilinčíka – každý subregión Kysúc má svoj vlastný historický vývoj a špecifiká, čo sa prejavilo vo všetkých oblastiach života, teda aj pri ľudových hudobných nástrojoch.
To všetko Pavol Kužma podložil na seminári živými ukážkami jednotlivých nástrojov a hudobných zoskupení (predstavili sa Orchester ľudových hudobných nástrojov Mesta Čadca, ĽH bratov Minárikovcov z Horného Vadičova, DĽH Korýtka ZUŠ II. Čadca pod vedením Antona Pohančeníka), ako aj ich využitím v tvorbe folklórnych súborov. To dokumentoval DFS Kelčovan z Čadce, ktorý vedú manželia Kužmovci už 35 rokov. Za všetko hovorí nadšená reakcia prof. Bernarda Garaja: „Takúto prednášku o regionálnej kultúre som ešte nezažil – a to chodím na množstvo podobných podujatí.“ Niektoré školy zareagovali na možnosť ukázať výstavu v Oščadnici svojim žiakom, čo je treťou aktivitou projektu. Lektorsky ich budú sprevádzať Pavol Kužma a Bartolomej Gernát. Kysucké kultúrne stredisko v Čadci vydalo pri tejto príležitosti aj zborník Tradičné ľudové hudobné nástroje na Kysuciach, ktorý môže slúžiť školám ako vhodná pomôcka pri výučbe reginálnych dejín.
Podujatia sa uskutočnili aj vďaka partnerskej spolupráci MsKS - Domu kultúry v Čadci a obce Oščadnica, za čo im ďakujeme. V roku 2009 plánujeme relizovať seminár o ľudovom tanci.