Podľa nej si musia pacienti pred vyšetrením u odborného lekára zadovážiť doporučenie od svojho praktického lekára, takzvaný výmenný lístok. Výnimkou sú pacienti chronicky chorí, ktorí pravidelne chodia na kontroly k špecialistom. Netreba ho aj vtedy, ak 24 hodín od vyšetrenia musí pacient opäť navštíviť špecialistu, tiež pri náhlom zhoršení zdravotného stavu (cievne, mozgové, srdcové príhody, bolesti na hrudníku, úrazy
a pod.). Výmenný lístok nie je potrebný ani pri návšteve stomatológa, pediatra či gynekológa. Na prvé skúsenosti sme sa spýtali obvodnej lekárky Margity Čechovej z Čadce. „Nejde o žiadnu novinku. Toto už raz zaviedli, no neprinieslo to žiaden efekt, a tak sa to zasa zrušilo. Poisťovne si zrejme myslia, že obmedzia počet odborných vyšetrení a „bodov“ navyše. Faktom však je, že väčšina odbor-ných lekárov má už v polovičke mesiaca limit splnený a v podstate by mohla čerpať voľno, keďže zvyšok mesiaca robia takpovediac zadarmo. Úprava akurát sťažila situáciu pacientom i lekárom. Dokonca sa môže zvýšiť aj chorobnosť, zvlášť v tomto chrípkovom období.
Pretože pacient, ktorý ide k špecialistovi, môže sedieť v čakárni aj dve – tri hodiny medzi chorými a môže dôjsť k nákaze. Výmenný lístok je zbytočnosť aj kvôli tomu, že väčšina sa aj tak k odborníkom objednáva, takže lístok mu nepomôže, ak nie je objednaný na určitý termín. Niektorí odborníci napríklad iba doporučujú liečbu, no lieky pacientom nepredpíšu. Znamená to, že tí sa musia znovu vrátiť, odsedieť si v čakárni u praktického lekára, ktorý mu ich predpíše. Je to nehumánne najmä voči starším ľuďom, ktorí majú problém vôbec prísť k „obvoďákovi“. Dvojnásobne sa tak sťažila prístupnosť k zdravotnej starostlivosti. Prax je niekedy aj taká, že keď sa niekto dostane na odborné vyšetrenie, ide k obvodnému lekárovi a ten mu ho aj tak vystaví dodatočne. Pretože keby ho nedal, pacientovi nerobí problém, aby sa zaregistroval u iného, „ochotnejšieho“ lekára. Môj názor je taký, že to neprinieslo ani neprinesie nič, iba zbytočné zdržiavanie v práci. Čas, počas ktorého vypisujeme lístky, by sme mohli využiť na ošetrenie väčšieho počtu pacientov. Faktom však je, že poisťovne na tom bazírujú."
Autor: IH