Tieto artefakty nám majú zaručiť zábavu, ale tiež vedomosti, po ktorých prahneme. Len sčasti je to však pravda. Skôr ide o zhluk všetkého možného i nemožného a pre bežného človeka je potom problémom zorientovať sa v tom množstve informácií. Kniha, s ktorou ľudia kedysi vyrastali a v ktorej sa skrýva aj kus intimity, stratila v poslednej dobe na vážnosti, odsunuli ju do úzadia.Čitateľov treba vychovávať od malička. Dôležité v tomto smere je školské obdobie. So svojou vlastnou iniciatívou prišla Slovenská pedagogická knižnica, ktorá vyhlásila na Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) súťaž o najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice. Spadá pod tohtoročnú tému Vzdelávanie podporované školskou knižnicou (Learning Powered by School Library).
Akcia sa uskutočnila pod záštitou podpredsedu vlády a ministra školstva SR Jána Mikolaja.
Podľa vyhlasovateľa cieľom súťaže je zábavnými formami práce s knihou podporiť u chlapcov a dievčat dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového. Podujatia bude hodnotiť odborná porota a výsledky uverejnia koncom novembra.
Do samotnej súťaže sa zapojila aj Základná škola v Krásne nad Kysucou. Vypracovali v nej projekt Čo nám zanechal Guttenberg? Realizovali ho prostredníctvom rôznych aktivít.
V časti nazvanej Vedecko-fantastická literatúra sa tvorivo snažili zážitkovou formou aktivizovať vedomosti v oblasti sci-fi, ktorá predstavuje svet fantázie a je pre žiakov príťažlivá. V priestoroch knižnice mali súťažiaci možnosť získať a využiť informácie z pripraveného materiálu aj prostredníctvom počítača.
Najskôr pracovali metódou „rotujúci prehľad“ – striedali sa na piatich stanovištiach. Nasledovala časť Zahrajme sa na sci–fi s galériou nápadov a vynálezov, pri ktorej využili odborné i populárno-náučné publikácie v knižnici a počítač s pripojením na internet. Prácu v závere verbálne zhodnotili. Ďalšími časťami projektu boli vytvorené ilustrácie k prečítanej rozprávke a beseda so spisovateľom, dramatizácia obľúbenej rozprávky, skladanie vlastného puzzle, výzdoba okolia školy rozprávkovými postavami, hra na spisovateľov, čítanie rozprávok v nemeckom a anglickom jazyku a spoznávanie školskej knižnice – starší žiaci sprevádzali mladších po priestoroch knižnice.
Človek je tvor, ktorý neustále hľadá niečo nové, potrebuje sa vzdelávať, osvojovať si vedomosti. Takže v tej spleti počítačov, videí a najrozličnejších CD či DVD si môže nájsť chvíľku len pre seba, ticho, nehlučný priestor, v ktorom by mohol premýšľať o tom, čo sa práve dozvedel, a svoje myšlienky by potom dokázal viesť aj do praxe. Aj projekt Čo nám zanechal Guttenberg? je spracovaný za účelom získať žiakov, aby navštevovali miestnu školskú knižnicu. A aby ju vedeli aj tvorivo využiť. Určite sa im to podarí.