Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Nevšedný klepot kolies v údolí

Vo výstavných priestoroch Kysuckého múzea v kaštieli v Radoli je od 5. júla sprístupnená výstava o bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici a jej zachovanej časti - Historickej lesnej úvraťovej železnici, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej B

ystrici - Vychylovke. Výstava podáva návštevníkovi komplexný pohľad na minulosť i súčasnosť tejto pozoruhodnej železnice, ktorá patrila v minulom storočí medzi najvýznamnejšie lesné železnice na Slovensku.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla v roku 1926 spojením do tej doby samostatných lesných železníc (LŽ) o úzkom rozchode 760 mm - z kysuckej obce Oščadnica do doliny Chmúra v katastrálnom území obce Nová Bystrica-Vychylovka a oravskej LŽ z Lokce do Erdútky (terajšej Oravskej Lesnej). Spojenie oboch železníc sa uskutočnilo vybudovaním spojovacej trate medzi Erdútkou a Chmúrou.
V úseku spojovacej železnice medzi Chmúrou a sedlom Beskydu bolo pomerne veľké prevýšenie (217,69 m) na pomerne krátkom úseku (vzdušná vzdialenosť 1500 m). Z dôvodu bezpečnosti prevádzky to projektant vyriešil vložením 3 hrotových úvratí do trate, zároveň sa obe koncové stanice spomínaného úseku v Chmúre a v sedle Beskydu vybudovali ako úvraťové. Na konci 20. rokov 20. storočia dosiahla KOLŽ najväčšiu dĺžku vyše 110 km, z toho mala hlavná trať 61 km, zbytok tvorili odbočky. Hlavnou úlohou železnice bol odvoz dreva z údolí Bielej Oravy a Bystrice do stanice LŽ v Oščadnici, ktorá bola v drevosklade parnej píly, kde sa časť dreva piliarsky spracovala, alebo sa drevo zo stanice LŽ vyvážalo normálne rozchodnou vlečkou do železničnej stanice Košicko-bohumínskej železnice v Oščadnici, odkiaľ sa ďalej dopravovalo do blízkosti odbytových trhov.

Skryť Vypnúť reklamu

KOLŽ zrušili z dôvodu nerentability od 1. 1. 1969 s demontovaním trate do 31. 12. 1971, skutočné ukončenie prevádzky a demontovanie trate sa uskutočnilo až v roku 1972. S výnimkou 8 km dlhého úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal aj úvraťový systém, bola ostatná trať demontovaná a zlikvidovala sa aj časť rušňového parku a väčšina vozňov. Zachovanú čast bývalej železnice a torzo koľajových vozidiel prevzalo v roku 1974 do svojej správy Kysucké múzeum v Čadci. Zámerom múzea, ktoré zbytky bývalej lesnej železnice začlenilo do vznikajúcej expozície v prírode, bola funkčná obnova zachovanej časti železnice a jej ďalšie využitie formou múzejnej železnice.
Súčasne s výstavbou národopisnej expozície múzeum rekonštruovalo aj 2,7 km dlhý znesený úsek železnice medzi stanicou Chmúra a osadou Kubátkovia, ktorý sčasti prechádzal cez budovanú expozíciu v prírode, ktorá sa od roku 1977 nazýva Múzeum kysuckej dediny (MKD).

Skryť Vypnúť reklamu

Po začatí prevádzky MKD
v roku 1981 sa na časti zachovanej železnice začali realizovať ukážkové skúšobné jazdy historických vlakov. Od roku 1991 sa zachovaná časť bývalej LŽ začala nazývať Historická lesná úvraťová železnice (HLÚŽ). Po ukončení generálnej opravy úseku Kubátkovia - Chmúra - Beskyd vydali v roku 1995 Kysuckému múzeu povolenie na osobnú prevádzku
v úseku km 0,0 - 3,6 , t.j. od stanice Kubátkovia nad 1. úvrať. Začatím úradnej prevádzky 7. 5. 1995 sa začala písať nová kapitola histórie bývalej lesnej železnice, ktorá
v novej úlohe funguje ako múzejná železnica s dokumentačno-prezentačnou a prevádzkovou funkciou. Sprevádzkovanie celej 11 km dlhej zachovanej časti bývalej lesnej železnice sa plánuje v roku 2009. Zachovaná časť bývalej LŽ a 16 ks historických koľajových vozidiel patrí medzi národné kultúrne pamiatky SR.
Prostredníctvom odborných textov, dobových fotografií, troj- a dvojrozmerných exponátov (pracovné nástroje na údržbu a opravu trate a vozňového parku, návestné a dorozumievacie prostriedky, uniforma pracovníka LŽ, súčasti výstroja lokomotívy, výrobné tabuľky koľajových vozidiel ), kópií písomných prameňov, mapiek, tabuliek a pod. sa návštevník výstavy môže oboznámiť s históriou bývalej lesnej železnice a jej zachovanej časti, prevádzkou a každodenným životom jej zamestnancov, koľajovými vozidlami a pod. Súčasťou prehliadky je aj videoprojekcia dokumentárnych filmov o KOLŽ. Výstava potrvá do konca septembra t.r., prístupná je každý deň, v pondelok - piatok v čase od 8. do 16. h, v sobotu a nedeľu od 10. do 16. h.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 537
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 906
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 228
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 450
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 868
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 840
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 776
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Roland Šmahajčík (v strede) bol opäť najlepším strelcom Turzovky.
Celoplošné testovanie

V Kysuci bude jedenásť testovacích miest, škôlky k nim nepatria

Obyvatelia sa nemusia obávať čistoty priestorov po testovaní.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Celoplošné testovanie

Vojaci preberajú odberné miesta

Zisťujú, či miesta vyhovujú na plošné testovanie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?