Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

V jeho vlakoch sa pokuty neplatia

Len ťažko by ste na svete našli stanicu, kde všetky funkcie vykonáva jeden človek. Je prednostom, výpravcom, výhybkárom, vlakvedúcim i návestným majstrom. Predsa sme však jedného takého objavili.

Ide o šesťdesiatnika Tomáša Papaja z Makova. Už tridsať rokov sa venuje modelovým železniciam. Najskôr si robil menšie, no pred pár rokmi sa rozhodol, že si postaví takzvaný „rozchod“, typ TT.

Na jeho tratiach, ktoré sú dvojkoľajové a medzi ne je posadená jednokoľajka, premáva dvadsaťštyri vlakových súprav. Ide o osobné i poschodové vlaky, rýchliky, nechýbajú ani nákladné. Tie prevážajú všeličo. Od ropných produktov, vápna, uhlia až po pivo. Samozrejme, ide o obľúbenú značku pána Tomáša. Veď ako by to bolo, keby jeho cisterny vozili po krajine nejakú „vŕbovú vodu“. Pri zhotovovaní železnice pracoval podľa fantázie. Vlaky vychádzajú z Hrádku nad Jizerou, prechádzajú Kamennou Lhotkou a konečnou stanicou je Kamenica. Na tratiach premávajú aj štyri historické vlakové súpravy a dve ďalšie, ktoré voľakedy jazdili z Čadce do Makova. Ak by ste si mysleli, že Tomáš Papaj je bývalý železničiar, mýlili by ste sa. Robil panelové montáže a v Ostrave prežil štyridsať rokov. Pred štyrmi rokmi sa nasťahoval do rodičovského domu v Makove a začal sa venovať svojmu koníčku. Spomína, že sa vyučil v Martine a už vtedy ho uchvátili párne lokomotívy, ktoré v minulosti premávali na tamojšej trati. Všeobecne, veľmi rád cestoval vlakmi a sníval o tom, že raz....?

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes sa dokáže so svojim dielom hrať nielen celé hodiny, ale ako s úsmevom hovorí, aj celé dni. Nikoho nepovolaného k nej nepustí, lebo nie je hračka ako hračka. Občas uvoľní „flek“ svojim vnukom Honzíkovi a Kubkovi. Najmenšia vnučka, polročná Barborka, zatiaľ pri návšteve dedka len pozerá, čo za veľké čudo obýva takmer celé dve miestnosti. Pán majster mimochodom dodáva, že na železnici, ktorá má aj tri tunely, treba ešte všeličo dorobiť. Napríklad semafory, zabezpečovacie systémy či závory. Pri zostrojovaní železnice strávil stovky hodín. Tento koníček však nie je náročný len na čas, ale i financie. Napríklad, taká lokomotíva môže stáť až šesťtisíc korún. Odhaduje, že doposiaľ investoval do svojho diela okolo pol milióna korún. Peniaze neľutuje. Nie je pre neho nič krajšie, ako keď spustí železnicu do chodu. Zložité elektrické zariadenie si vyžaduje zručnosť. Nečudo, že občas dôjde aj k vykoľajeniu a haváriám. Na tie má „prednosta“ svojskú metódu.

Skryť Vypnúť reklamu

S drevenou paličkou vlakom pomôže dostať sa opäť na tú správnu koľaj. Čo by našinca pri tejto železnici potešilo zrejme najviac je to, že v týchto vlakoch, či už ide o osobné či rýchliky, sa nemusia kupovať lístky. A nevidieť v nich ani najnebezpečnejšiu „persónu“ na železnici - sprievodcu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 236
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 607
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 425
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 13 725
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 104
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 773
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 388
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 271
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 093
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Šimák zomrel v utorok (26. 1.) vo veku 72 rokov po dlhej a ťažkej chorobe.

Šimák bol spoluzakladateľom vydavateľstva 7 Plus a týždenníka PLUS 7 DNÍ.

4 h

Patrí medzi najlepšie stredné odborné školy s najmenším počtom nezamestnaných absolventov v Žilinskom kraji. Viac ako 70 % jej absolventov úspešne pokračuje v štúdiu na vysokej škole. Má tie najmodernejšie technológie, ktoré čakajú na šikovných študentov. Staň sa jedným z nich!

10 h

Stredná odborná škola strojnícka na Športovej ulici v Kysuckom Novom Meste už dlhodobo patrí medzi najkvalitnejšie a najprogresívnejšie školy svojho druhu v Žilinskom kraji so zameraním na strojárstvo, elektrotechniku, ekonomiku a poľnohospodárstvo.

9 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

26. jan

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

26. jan

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

14 h

Už ste čítali?