Čadca – Keď sme v našich novinách priniesli informáciu o tom, že v nedeľu
4. marca vstúpi do platnosti zmena cestovného poriadku a dôjde k rušeniu niektorých vlakových spojov, viacerých cestujúcich to pobúrilo. Išlo aj o pracovníčky istej pančuchárskej firmy v Čadci. Robotníčky, ktoré pracujú na tri zmeny a využívajú na dopravu do zamestnania „železnicu“, boli nespokojné najmä s tým, že dôjde k zrušeniu osobného vlaku 3927 s odchodom z Čadce do Žiliny o 22.37 h. Železničná spoločnosť argumentovala nízkou frekvenciou cestujúcich.
Ako nám povedala jedna zo zamestnankýň firmy Eva Poništová, robotníci, ktorí dochádzajú na Dolné Kysuce, by takto stratili možnosť dopraviť sa domov po skončení popoludňajšej zmeny. Tá končí o 22. hodine. Vlak s odchodom o 22.37 je preto ideálny. Nechápali, prečo ho chcú železnice zrušiť. „Na drahé taxíky nemáme a o prácu nechceme prísť. Ako by sme sa však dostali domov, keď by v prípade zmeny poriadku posledný vlak odchádzal o 21. hodine?“ hovorí. S rušením spojov na Slovensku neboli spokojné ani samosprávne kraje, Žilinský nevynímajúc. Ako nám povedal hovorca predsedu ŽSK Peter Kubica, najlepšie by bolo, keby regionálne trate prešli pod nich, potom by sa dala preprava lepšie koordinovať. Medzičasom sa však situácia vyriešila.
„Žiadne vlaky sa zatiaľ nebudú rušiť ani pridávať“, povedal v minulých dňoch na tlačovej besede minister dopravy, pôšt a telekomunikácii Ľubomír Vážny. V rozpočte na tento rok sú podľa neho peniaze aj na stratové spoje, preto musí železničná spoločnosť ŽSSK hľadať vnútorné rezervy. Tá pôvodne chcela od zmeny grafikonu 4. marca zrušiť na Slovensku 22 vlakov, kde je málo cestujúcich a často sú zdvojené autobusmi. Podľa Vážneho ale zasiahol predseda vlády. „Musíme to lepšie pripraviť, aby sa nám nestalo – človek mieni, premiér mení,“ povedal Vážny. Nevylúčil, že po analýze sa však v budúcnosti vlaky rušiť budú. Problémom vo verejnej doprave je podľa ministra to, že autobusová doprava prešla pod vyššie územné celky (VÚC) a železničná nie. Vláde má predložiť návrh na presun železničnej dopravy vo verejnom záujme na VÚC, čím by mohli samotné kraje tvoriť dopravu, ako potrebujú. Malo by sa tak stať koncom roka. Vážny ale nevylúčil, že sa napokon ukáže efektívnejšie, aby železničná doprava zostala v právomoci ministerstva. Ministerstvo vraj bude ďalej hľadať spôsob, ako železničnú dopravu zefektívniť, vrátane rušenia vlakov.
Je presvedčený, že ŽSSK dostatočne diskutovala o rušení so samosprávou aj odbormi, ale komunikáciu neprezentovala navonok. „Hlavne budeme v budúcnosti musieť lepšie prerokovať takéto opatrenia dopredu. Musíme to ešte lepšie odkomunikovať politicky,“ povedal minister na margo ostrej kritiky ŽSSK zo strany predstaviteľov VÚC. K tým sa pridal aj prezident Ivan Gašparovič, ktorý uviedol, že doprava je významným prvkom pri riešení nerovností regiónov, miest a obcí. Navrhol urobiť nový projekt, ktorý by podporil možnosť cestovania za prácou.