Naplnila sa počas ostatného viac
ako pol roka v projekte programu Interreg IIIA SR - ČR a vyvrcholila záverečnou konferenciou, ktorá sa konala v Čadci 21. - 22. 11. 2006.
Hlavným cieľom iniciátora tohto zaujímavého projektu, teda čadčianskeho úradu práce, bolo získať pozitívne skúsenosti od partnerského úradu vo Vsetíne s tým, že by bolo možné zaviesť ich v slovenských podmienkach. „Týkalo sa to aktivít v poradenstve, voľbe povolania a ďalších oblastí. Podľa mňa však najdôležitejšie je, že sa pozitívne odzrkadlia medziľudské a pracovné vzťahy, ktoré sú pre zavádzanie takýchto krokov do praxe nesmierne dôležité. Nestačí totiž, aby o nich vedeli len nadriadení, mali by sa s nimi stotožniť a oboznámiť aj radoví pracovníci. Myslím si, že v rámci stáži v Českej republike sa to podarilo,” hovorí riaditeľka odboru služieb zamestnanosti Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) v Čadci Jana Marťáková.
„Podľa môjho názoru je slovenská strana v niektorých oblastiach progresívnejšia. Okrem iného nás zaujímala aj oblasť sociálnych dávok na Slovensku, pre nás je zaujímavé, že uchádzač, ktorý chce dosiahnuť dávku hmotnej núdze, musí podľa zákona odpravovať určitý počet hodín verejno - prospešných prác,” hovorí Stanislav Rudolf, zástupca riaditeľa Úradu práce vo Vsetíne. Podľa jeho slov by však mohla nastať pre samosprávy nepriaznivá situácia, pretože pod istým tlakom by museli pre týchto ľudí pripraviť určité množstvo práce, ktorú by musel niekto pripraviť, dohliadať na nej priebeh a napokon ju prevziať.
Aj pre slovenskú stranu vzišli zo spoločnej spolupráce viaceré podnety na zefektívnenie činnosti úradov práce. Hovorí o nich Jana Marťáková: “Uchádzač o zamestnanie má u nás povinnosť hlásiť sa na úrade práce minimálne raz za 7 až 14 dní. V Českej republike je tá povinnosť stanovená raz za mesiac. Pri porovnávaní oboch systémov sme prišli k záveru, že efektívnosť uplatnenia na trhu práce je absolútne rovnaká. Teda či klient bude k nám chodiť raz za mesiac alebo raz za 7 dní, čo je pre neho často náročné a zaťažujúce, nie je rozhodujúce a rovnako sa môže uplatniť na trhu práce. Nepovažujeme teda náš systém kontaktu raz za 7 - 14 dní za až taký efektívny.” Pracovné skupiny prezentovali výsledky svojej práce v oblasti odborných poradenských a informačných služieb, sprostredkovateľských služieb a EURES-u, aktívnych opatrení trhu práce a aktívnej politiky zamestnanosti, štátnych sociálnych dávok a dávok pomoci v hmotnej núdzi či sociálno - právnej ochrany detí a kurately.
Spolupráca sa ukázala veľmi osožná, preto by mala pokračovať i v roku 2007 a mala by sa rozšíriť na celý Euroregión Beskydy a Biele Karpaty, s dôrazom na Kysuce, Oravu, Frýdecko - Místecko a Vsetínsko. Pozitívne je najmä to, že v rámci takejto spolupráce je možné rýchlejšie posúdiť a zaviesť do praxe už osvedčené opatrenia, ktoré na úradoch za hranicou fungujú. Odbúrali by zbytočnú administratívu, uľahčili by klientovi púť za prácou a v konečnom dôsledku by sa podpísali na znižovaní nezamestnanosti a na rozvoji regiónu.