Ako vznikla nevyžiadaná pošta? Kto ju posiela a ako sa dá proti nej chrániť
Každý majiteľ emailovej schránky sa skôr či neskôr stretne s nevyžiadanou poštou – SPAMom. Stačí ak sa vaša emailová adresa objaví na nejakej webovej stránke, napríklad v diskusii pod článkom, programy skenujúce internet ju zaradia do svojej databázy a vaša schránka sa začne plniť nevyžiadanou poštou. Jedná sa väčšinou a anglické texty s ponukami rôzneho lacného tovaru alebo farmaceutických výrobkov. Za SPAM považujeme elektronické správy, ktoré niekto posiela, bez toho aby si ich príjemca vyžiadal alebo o ne prejavil záujem. Nezáleží na tom či je dôvod úprimný alebo sa jedná o podvod.
Samostatným a najnebezpečnejším typom spamu je takzvaný phishing. Jeho podstatou je, že odosielateľ sa vydáva za veľkú dôveryhodnú firmu alebo banku a pokúša sa od užívateľov vylákať čísla kreditných kariet, PIN kódy alebo prihlasovacie údaje k internetbankinku.
Tu platí, že firmy a banky nikdy nepožadujú od klientov tieto údaje prostredníctvom elektronickej pošty.
Spam sa dá na prvý pohľad rozoznať podľa niekoľkých znakov. Nevyžiadaná pošta vám príde z adresy ktorú nepoznáte. Samostatná adresa odosielateľa je nezmyselná a pochádza z rôznych freemailových serverov. Predmetom správy býva často mimoriadna akčná ponuka, text premetu je väčšinou anglický.
Spam škodí predovšetkým tým, že nás obťažuje a spotrebováva náš čas. Kvôli spamu dochádza k zbytočnému zahlcovaniu sieti, prenosových kapacít, poštových serverov a diskových priestorov. Spam rozosielajú ľudia, ktorí sa snažia urobiť reklamu nejakému produktu alebo stránke. Využívajú na to často zavírené počítače alebo zle zabezpečené servery.
Základnou prevenciou je udržiavať svoju emailovú adresu čo najviac tajnú. Ak ju už musíte uviesť niekde v diskusii napíšte ju vo formáte, ktorý je ťažko rozoznateľný pre skenovacie roboty. Napr. nieco(zavinac)firma.sk. Veľmi účinné sú antispamové filtre. Sú to programy, ktoré odfiltrujú nevyžiadanú poštu na základe čiernych listín odosielateľov a základných znakov spamu v samostatnom texte správy. Môžu byť prevádzkované už na strane poštového servera. Hlavnou výhodou takejto ochrany je, že nevyžiadaná pošta neprejde vašou linkou a nespotrebováva zbytočne prenosové kapacity.