A to vďaka otvoreniu takzvanej Kancelárie prvého. kontaktu. Otvorili ju v budove Úradu ŽSK v Žiline a jej cieľom je vytvoriť priestor pre projekt Bezplatnej právnej pomoci, informačno-sprostredkovateľské služby a podávanie podnetov verejnému ochrancovi práv. Aj obyvatelia Kysúc mu môžu podnety odovzdať v kancelárii prvého kontaktu pravidelne v prvý a tretí štvrtok v mesiaci. Podnety budú prijímať zamestnanci právneho odboru Úradu ŽSK. Môže to však byť aj materiál, ktorý hovorí o kompetenciách ŽSK v porozumiteľnom jazyku.
Keď si ho občania preštudujú, budú vedieť, v čom sa môžu obrátiť na samosprávny kraj. Snahu vytvoriť takého miesto, kde sa niektoré problémy občanov dajú vyriešiť už pri prvom kontakte, ocenil verejný ochranca práv Pavel Kandráč. Kancelária prvého kontaktu podľa neho ponúka občanom aj možnosť podieľať sa na správe veci verejných. „Nemusia prísť len so sťažnosťou, ale aj s pozitívnymi návrhmi,“ uviedol. Dodal, že najviac sa občania sťažujú na zbytočné súdne prieťahy, Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, či trestno-právne problémy. Veľa sťažností ako povedal, nepatrí do pôsobnosti verejného ochrancu práv lebo občania už majú právoplatné súdne rozhodnutia, ktoré sa nedajú zmeniť. Do „kancelárie“ môžu občania prísť, keď sa domnievajú, že ich práva nie sú ctené tak, ako hovorí ústava. A potom sú to práva, týkajúce sa kompetencií ŽSK v oblasti zdravotnej starostlivosti, sociálnych vecí, či oblasti kultúry. Nechcú však robiť právne poradenstvo na komerčnom základe.
“Budujeme moderný komunikujúci úrad. Jeho súčasťou je aj transparentné informovanie a aktívny dialóg s verejnosťou, inštitúciami, tretím i súkromným sektorom,“ uviedol pri otvorení na nedávnom Župnom dni predseda ŽSK Juraj Blanár. Od januára zverejňuje ŽSK podklady k zastupiteľstvám na webovej stránke vopred. Tiež intenzívne komunikuje s regionálnymi, ale samozrejme aj s celoslovenskými médiami. V rámci Európskeho týždňa miestnej demokracie začal ŽSK intenzívnejšie spolupracovať s neziskovými organizáciami, nadáciami, združeniami, ktoré sú vhodným partnerom pre napĺňanie samosprávnych kompetencií.
„Otvorením Kancelárie 1. kontaktu sme vytvorili priestor nielen pre projekt Bezplatnej právnej pomoci, ale aj pre informačno-sprostredkovateľské služby,“ vysvetlil J. Blanár
Prostredníctvom manuálov jednotlivých odborov, ktoré vydal Úrad Žilinského samosprávneho kraja, prakticky vysvetľuje ich činnosť. Ďalším rozmerom projektu „KOMUNIKUJEME“ je odbúravanie bariér, a to v každej oblasti. „Športovými aktivitami počas Župnej olympiády a Žilinskej kalokagatie, grantom s názvom „Škola bez tabaku, drog a alkoholu“, alebo vydaním informačného materiálu pre nevidiacich a slabozrakých obyvateľov Žilinského kraja.