
Vyskytuje sa tu azda najväčšie množstvo výtvarných talentov široko - ďaleko. Zodpovedá tomu utešená výzdoba jej priestorov.
V tomto školskom roku ju navštevuje dovedna 93 ratolestí zo Skalitého. Päť až šesťročných predškolákov je tento rok pomenej, ale o to viac je menších detí, takže všeobecne počet detí neklesá. O to, aby sa v materskej škole cítili ako doma, aby im po žiadnej stránke nič nechýbalo, sa stará osem pedagogických a 10 nepedagogických zamestnancov.
„Základným poslaním každej materskej školy, i tej našej, je dopĺňať výchovu v rodine a maximálne kvalitne pripraviť dieťa na vstup do základnej školy. Príprava sa týka všetkých výchovných zložiek - rozumovej, telesnej, estetickej, pracovnej. Každá materská škola má k určitej oblasti bližšie, čo vyplýva zo zloženia personálu, zamerania učiteliek,” hovorí riaditeľka MŠ a ŠJ v Skalitom-Ústredí Andrea Šimurdová. V ich materskej škole sa už niekoľko rokov venujú environmentálnej výchove. V tejto súvislosti vlani prvýkrát vypracovali projekt na vybavenie školskej záhrady. Podali ho na Slovenskú agentúru životného prostredia a hoci sa im nepodarilo uspieť, nevzdávajú sa a šťastie skúšajú opäť aj tento rok. V každej triede sú zriadené environmentálne centrá, ktoré sa priebežne počas roka obmieňajú a aktualizujú podľa ročných období.
V triedach pri tvorivej činnosti maximálne využívajú druhotný odpad. Všetko čo, expresívne povedané, by inde hodili rovno do koša, tu nájde uplatnenie. Od téglikov od jogurtu cez kartóny, špagáty, textil po zvyšky kože či drôtikov. Na tento účel majú v materskej škole i literatúru, podľa ktorej pri výrobe z týchto odpadov postupujú. Škôlkari zbierajú aj plasty, tetrapaky a pri všetkých činnostiach sú veľmi nápomocní rodičia. Spolupráca s nimi je veľmi dobrá. No v materskej škole sa nespoliehajú len na náhodné stretnutia s rodičmi, nič nenechajú na náhodu.
Okrem posedení či besiedok chcú v budúcnosti organizovať aj stretnutia, kde by rodičia nielen pozerali na program, ktorý pripravili deti, ale sami by sa na dobrej nálade a aktivitách podieľali. Prvou lastovičkou by mal byť Deň jablka, ktorý pripravili už na tento týždeň. Všetci sú plní očakávania, ako toto podujatie dopadne. Ako už sám názov napovedá, bude sa niesť v duchu najbežnejšieho ovocia - jabĺčka. Deti budú nimi ozdobené, budú z nich vyrábať pokrmy, ozdoby. A pri všetkom by mali asistovať rodičia. Ktorí budú môcť prídu ráno, iní popoludní. Samozrejme, že sa od nich očakáva, že poriadne popustia uzdu svojej fantázii.
„Aby sme mali spätnú väzbu od rodičov, pripravili sme pre nich anketu. Každý rodič dostal anketový lístok, kde boli otázky, ktoré sa týkali prevádzky a starostlivosti o dieťa. Rodičia nás mali oznámkovať známkou od 1 do 5. Na vrátených lístkoch boli známky 1 - 2. Teší nás, že sme u rodičov takto uspeli a že takto ocenili našu prácu,” neskrýva radosť A. Šimurdová. Vlani prvýkrát začali s výučbou anglického jazyka hravou formou. Osvedčila sa a pokračujú v nej aj tento rok. Materská škola má veľké výtvarné úspechy, čo je vidieť hneď po vstupe do jej priestorov. Deti sa zapájajú do súťaží, napríklad, Vesmír očami detí, Žitnoostrovské pastelky či súťaží vyhlasovaných rôznymi organizáciami. Chvályhodné je, že učiteľky sa neustále vzdelávajú či už vo výtvarnej alebo environmentálnej výchove.
Každoročne využívajú ponuku vzdelávacích aktivít Metodicko - pedagogického centra v Banskej Bystrici, za čo im patrí uznanie a vďaka. „Je veľmi dôležité, aby sa každá učiteľka snažila na školu, triedu i dieťa pozerať očami rodiča, akoby nám zverovala svoje dieťa. Podľa súčasného trendu sú mnohé materské školy zamerané na jazyky, na valdorfské prvky či iné oblasti. Naša škôlka je, povedané ústami rodiča, zameraná na moje dieťa. Prvoradé je dieťa, jeho pocity, záujmy, potreby, názory, či je smutné, veselé, aby sa cítilo dobre. Ak bude vidieť, že učiteľka chápe aj to, keď sa mu práve nechce alebo nevládze, bude sa tu tak naozaj cítiť,” hovorí riaditeľka A. Šimurdová.
Deti odchádzajú do školy vyzbrojené všetkými zručnosťami. Ešte predtým však pani učiteľky zo základnej školy prídu na rodičovské združenie a oboznámia rodičov s technickými pokynmi, s tým, čo by dieťa malo pri nástupe do školy vedieť, priblížia čo všetko sa od prváka žiada. Na konci školského roka si aj škôlkari predškoláci odskúšajú, ako sa sedí v ozajstnej škole, v ozajstnej lavici. Pri zápise do ZŠ sú aj pani učiteľky zo škôlky, kde sú pre deti istotou, veď pri takom vážnom kroku sa môže dostaviť aj tréma pri recitovaní či spievaní.
Zriaďovateľom Materskej školy so školskou jedálňou v Skalitom - Ústredí je Obec Skalié. Od roku 2005 je samostatným právnym subjektom. Riaditeľka má veľké právomoci a samostatnosť v rozhodovaní, ale o to väčšiu zodpovednosť. No i tak s odstupom času hodnotia tento krok ako veľmi pozitívny. Budovu MŠ neustále zveľaďujú rekonštruovali podlahy v jedálni, natreli strechu, zatepľujú podkrovie, kuchyňu vybavili novou technikou. No majú ešte jeden veľký sen - využiť časť veľkej záhrady na dopravné ihrisko.