Slovensko. Rýchlostná komunikácia R 68 by viedla popri existujúcej ceste, alebo niektoré jej úseky by sa stali súčasťou rýchlostnej komunikácie. Česi chcú najneskôr do troch rokov prepojiť diaľnicou Frýdek - Místek a Žilinu. Nielen automobilka Hyundai, ktorá chce postaviť východne od Frýdku - Místku továreň, ich tlačí urýchlene stavať. Aj keď štyri cestné pruhy do Žiliny sú jednou z ich najväčších podmienok. Za urýchlenú výstavbu sú tiež samotní obyvatelia dotknutých miest. V júli minulého roku sa skomplikoval prechod hraničného priechodu Svrčinovec - cesta. Na českej strane vtedy asi 2000 ľudí zablokovalo jablunkovské námestie a priľahlú cestu v Jablunkove, ktorá je medzinárodným dopravným ťahom medzi Slovenskom a Poľskom.
Účastníci demonštrácie protestovali proti odkladaniu stavby obchvatu Jablunkova, ktorý by mal byť súčasťou diaľnice. Behom polhodinovej demonštrácie sa v obidvoch smeroch medzinárodnej cesty E75 vytvorili kolóny automobilov a kamiónov, ktoré dosahovali niekoľko desiatok kilometrov. Demonštranti si priniesli aj dva transparenty. Na jednom bol nápis, že kamióny patria na obchvat. Dopravná situácia je podľa obyvateľov kritická. Jablunkovom a okolitými obcami denne prejde v priemere 22 tisíc vozidiel vrátane kamiónov. Od vstupu Česka do EU sa dopravná záťaž na tejto trase zvýšila asi o 40 percent.
Diaľnica, o ktorú majú záujem Česi, by bola spojnicou medzi Žilinou a Ostravou. Z Ostravy je už čiastočne postavená rýchlostná komunikácia do Frýdku - Místku a túto plánuje Česko dobudovať. Naši susedia pôvodne uvažovali o zrýchlení výstavby natoľko, žeby priviedli diaľnicu k slovenským hraniciam do dvoch rokov, čo sa im pravdepodobne nepodarí.
V súčasnosti hovoria o období troch rokov. Pre Čechov je investícia Hyundai mimoriadne dôležitá, aj preto rokujú o detailoch. A jedným z najdôležitejších je cesta, ktorú automobilka potrebuje, aby mohla úzko spolupracovať s dodávateľskými podnikmi na Slovensku. Tie vzniknú pre žilinskú továreň Kia. Česi oslovili slovenské ministerstvo dopravy, či by sa nemohla urýchliť výstavba cesty k ich hranici. Bolo by to vraj prospešné pre obidve krajiny. Šéf odboru cestnej infraštruktúry slovenského ministerstva dopravy uviedol, že zatiaľ nevedno, či sa Slovensko pripojí k českej iniciatíve. Prioritou je spojiť diaľnicou najprv Bratislavu so Žilinou a do roku 2010 Bratislavu s Košicami.