Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Integrované povolenie už majú

Čadca - "Naša firma získala toto povolenie už l. júna t.r. ako druhá v kraji a siedma na Slovensku. Skládka, ktorú prevádzkujeme, spĺňa všetky požadované kritéria.


Integrované povolenie nám platí do 1. 10. 2051," hovorí Jozef Kondek, majiteľ firmy Jozef Kondek a syn, s.r.o v Čadci. Reagoval tak na našu otázku, či bude spĺňať skládka na Podzávoze všetky predpisy požadované Európskou úniou. Faktom je, že všetky skládky odpadu na Slovensku, okrem tých na inertný odpad, musia najneskôr do 30. októbra 2007 získať integrované povolenie na svoju prevádzku.

Povoľovanie skládok je v kompetencii Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP), ktorá vykonáva aj kontrolnú činnosť. Podľa hlavnej inšpektorky Útvaru integrovaného povoľovania a kontroly SIŽP Heleny Nitschneiderovej dbá inšpekcia dôsledne o to, aby skládky odpadu neboli smetiskami, ale ekologickými stavbami, ktoré minimalizujú negatívny vplyv uloženého odpadu na životné prostredie. V zmysle zákona o odpadoch musia všetky do konca roku 2008 spĺňať kritériá Európskej únie o skladovaní odpadu. Tie, ktoré po tomto termíne nebudú zodpovedať normám EÚ, budú musieť ukončiť prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku vznikne ročne vyše 17 miliónov ton rozličného odpadu. Veľká časť z neho sa ukladá na skládky, ktoré tak zostávajú základným spôsobom zneškodňovania väčšiny nevyužiteľného odpadu. Ešte na začiatku deväťdesiatych rokov 20. storočia bolo na Slovensku v prevádzke vyše 800 skládok odpadu. Postupne ich počet klesol na terajších 161. Mnohé, ktoré zanikli, sú však dnes pre životné prostredie starými environmentálnymi záťažami. Príťažou preň sú aj tzv. divoké skládky, ktoré vznikli nepovoleným ukladaním odpadu. Ich počet sa odhaduje až na 6000. O ich likvidáciu by sa mali postarať najmä obce, v ktorých sa tieto nachádzajú.

Rozlišujú sa skládky na inertný odpad, nebezpečný odpad a odpad, ktorý nie je nebezpečný. S touto kategorizáciou súvisí aj ich technické zabezpečenie. Tie prevádzkujú priemyselné podniky, obce, združenia obcí a v poslednom období aj zahraničné spoločnosti. Ceny za zneškodňovanie odpadu skládkovaním si jednotlivé spoločnosti stanovujú individuálne. Pohybujú sa od niekoľko sto po niekoľko tisíc korún za tonu uloženého odpadu. Obci, v katastri ktorej je skládka vybudovaná, sa za každú tonu uloženého odpadu odvádza poplatok do 250 Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevádzkovanie skládky nie je lacná záležitosť, pretože po naplnení jej kapacity a uzatvorení sa najmenej 30 rokov musí monitorovať jej vplyv na ovzdušie a podzemné a povrchové vody. Na to si musí prevádzkovateľ vytvárať počas jej prevádzky účelovú finančnú rezervu. Ak by medzitým skrachoval, táto rezerva sa prenáša na obec, v katastri ktorej je skládka umiestnená.
"Predpokladáme, že od nového roku zvýšime cenu za skládkovanie asi o 20 až 30 percent. V súčasnosti máme najnižšie ceny na Slovensku. Zvýšenie realizujeme aj kvôli spomínanej tvorbe rezervy," hovorí J. Kondek. Podľa jeho slov aby splnili požadované kritéria stanovené EÚ, museli okrem iného vybudovať zberný dvor, zaviesť separáciu minimálne 9 druhov odpadu, vybudovať zberné nádrže odpadových vôd a rozšíriť monitorovacie vrty. V súčasnosti má skládka k dispozícii aj linku na zber autovrakov a ostatného nebezpečného materiálu. Ešte je potrebné vybudovať skládku inertného materiálu do roku 2006 pre minimálne 1 až 2 milióny metrov kubických zeminy. V tomto roku ich firma investovala do dostavby skládky 8 miliónov 400 tisíc korún.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 973
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 495
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 439
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 890
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 923
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 291
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 592
  9. Crème de la crème po slovensky 3 207
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Neskúsení hubári tento druh hríbov nezbierajú.


Peter Malicher 1 h

Cez víkend bola na programe 3., 4., 5. a 6. liga.


a 1 ďalší 2 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?