Poľnohospodári sa musia preto počas celého tohto roku vysporiadať najmä s nedostatkom finančných prostriedkov. V minulých rokoch dostávali dotačné prostriedky od štátu počas celého roka. Možno povedať, že pravidelne. Mesačne, respektíve štvrťročne. Mohli si teda priebežne vykrývať náklady na svoju činnosť. Vstupom do EÚ sa museli prispôsobiť novému systému dotačnej politiky, ktorú uplatňuje únia vo všetkých členských štátoch. Znamená to, že poľnohospodárske podniky obdržia dotačné podpory až po ukončení hospodárskeho roku. Peniaze sa teda budú vyplácať od decembra t.r. do apríla nasledujúceho roku," hovorí vedúci Pôdohospodárskej platobnej agentúry v Čadci Pavol Frolo.
Ako uviedol, keďže poľnohospodárske podniky neboli na toto pripravené, nemali priebežne akumulovaný finančný kapitál pre celý rok. Boli tak nútení získať si financie z jednotlivých bánk vo forme úveru a takto sa snažiť prežiť do konca roku, kedy by mali dostať potrebné zdroje z EÚ. Mnohé poľnohospodárske objekty v kysuckom regióne kvôli tomu obrazne povedané, len "prežívajú". Nezabezpečujú rozvoj svojej firmy a časť svojho majetku, najmä zvierat, boli nútení predať, aby mohli do konca roka prežiť. Je predpoklad, že niektoré podniky nezvládnu túto situáciu a kvôli nedostatku finančných zdrojov upadnú do konkurzu, respektíve skončia svoju činnosť. O tejto situácii najlepšie hovorí údaj o čerpaní dotačných podpôr v minulých rokoch a v roku 2004. V minulých rokoch dostávali poľnohospodárske podniky priebežne finančné prostriedky počas celého roku v objeme 120 až 150 miliónov korún na jednotlivé dotačné ukazovatele. Naproti tomu v roku 2004 dotačné prostriedky na výnos 152/2004 - 100, ktorý bol financovaný z národných zdrojov, čiastku 8 miliónov 885 tisíc korún, čo predstavuje podporu na plodiny na ornej pôde, kravy bez trhovej produkcie mlieka, ovce a kozy. Vzhľadom k nízkemu zastúpeniu ornej pôdy v regióne táto podpora bola mizivá, pretože na Kysuciach je až 90 percent zatrávnenej poľnohospodárskej pôdy. Z toho vyplýva, že podpora bola smerovaná pre južné okresy Slovenska.
Ďalšie dotačné prostriedky v tomto roku neboli doposiaľ vyplatené, aj keď si podniky uplatňovali požiadavky na podporu podľa výnosu č. 806/2004/100, ktorý hovorí o podpore na genofond zvierat, plemenný chov, kontrolu úžitkovosti, podporu časti úrokov z dlhodobých úverov, podporu časti poistného, podporu úhrady škôd ako i podporu pre potravinársky priemysel, najmä pekárenský, liehovarnícky, cukroviny, cukrovinky a minerálne vody. V rámci tohto výnosu poľnohospodárske subjekty regiónu požiadali o dotácie vo výške 1 379 651 korún. Táto podpora bude vyplatená ešte do konca roku 2004. Ďalej si uplatňujú požiadavku na vyplatenie podpôr zo sektorového operačného programu, ktorý je zameraný na investície do poľnohospodárstva, zlepšenie spracovania a predajnosti produktov v poľnohospodárskom priemysle, podporu prispôsobenia vidieckych oblastí, pozemkovej úpravy a verzifikácie poľnohospodárskej činnosti. Ďalšou možnosťou zdrojov z EÚ je pre poľnohospodárov získať tieto prostriedky z Plánu rozvoja vidieka, ktorá tvorí podstatnú časť príjmu poľnohospodárskych podnikov zo zdrojov EÚ. Ide o opatrenia, ktoré sa týkajú znevýhodnených oblastí, agroenviromentálnej podpory, zalesňovania poľnohospodárskej pôdy, podpory pre splnenie noriem spoločenstva a podporu odbytových organizácii výrobcov. Sektorový operačný program a Plán rozvoja vidieka sú takzvané projekčné podpory, kde musí poľnohospodársky podnik vypracovať projekt realizácie ekonomického prínosu a tento predložiť na schválenie na Regionálne pracovisko v Žiline.
"Prvé dve podpory sú riešené ako takzvané priame platby, ktoré zabezpečuje príjem žiadostí, ich spracovanie, nahranie do systému IACS a odoslanie do centrály PPA v Bratislave. Túto činnosť zabezpečuje naše pracovisko v Čadci. Rozhodnutím ministra a zmenou organizačného poriadku sa však pracovisko v Čadci k l. novembru t.r. ruší a od nového roku bude pracovať ako súčasť pracoviska v Žiline. Upozornili sme preto žiadateľov o podporu v poľnohospodárstve, že od 1. januára budú svoje žiadosti podávať v Žiline. O vysvetlenie, prečo došlo k takejto situácii sme spoločne s Poľnohospodárskou komorou požiadali priamo ministra poľnohospodárstva, ktorý nám však na túto otázku neodpovedal, ani nevysvetlil príčiny centralizovania PPA v bývalých krajských regiónoch. Spomínanou zmenou sa sťaží možnosť prenosu informácie pre poľnohospodárske subjekty ako i operatívnosť predkladania žiadostí vzhľadom na veľké vzdialenosti, najmä čo sa týka drobných poľnohospodárskych subjektov, ale i drobných súkromne hospodáriacich roľníkov.
Poľnohospodárske subjekty isto zaujíma, kedy dostanú finančné prostriedky za rok 2004 z EÚ. Môžem konštatovať, že PPA bola konečne 16. novembra akreditovaná a tým splnila podmienku pre vyplácanie podpôr z EÚ a nič nebráni tomu, aby podpory mohli byť vyplácané od 1. decembra 2004. Boli ukončené aj tretie krížové kontroly a kontroly na mieste sporných pôdnych blokov, aby nedochádzalo k duplicitnému čerpaniu dvomi alebo tromi subjektami na tú istú poľnohospodársku pôdu," uviedol pre Kysucké noviny P. Frolo.