Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Tunel bude chrániť aj svätá Barbora

Čadca - Vodiči majú dôvod na radosť. Od tohto piatku začne fungovať obchvat Čadce. Rovnako sa tešia všetci, ktorí sa na stavbe podieľali. Realizovali ju ako preložku cesty I/11, výhľadovo je však vybudovaná ako pravý pás diaľnice D3.


"S realizáciou sme začali v apríli 1998. Dva roky takpovediac stavba stála, pretože investor neposkytol financie. V opačnom prípade by sme ju boli dokončili za štyri roky. Takto to trvalo šesť," hovorí projektový manažér Ing. Peter Máša z Váhostavu - SK, a.s.

Odborníci dielo klasifikujú veľmi vysoko, dokonca vyššie ako známe Branisko. Pýchou obchvatu je tunel. Je 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 9 metrov. Pozdĺžny sklon stúpa smerom k Žiline 4 % a je v oblúku s polomerom 5 000 m. Výška klenby od vozovky je 7 m. Je v ňom betónová vozovka o hrúbke 260 mm. Tunel je v pozdĺžnom smere ukončený krátkymi 15 m časťami portálov s betónovými goliermi. Na margo bezpečnosti Ing. Máša hovorí: "Osvetlenie, úprava povrchu, farba vozovky bude budúcemu užívateľovi umožňovať jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie sme vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre prípadný príjazd osobného záchranného automobilu. Je vedená v trase budúcej "ľavej tunelovej rúry". Prepojenia pre únik osôb z "pravej tunelovej rúry" do únikovej chodby sú každých 200 metrov. Stavebné a technologické riešenie vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Hlavné zásady, ktoré má tunel spĺňať, sme dodržali. Ide o okamžité informovanie automobilistu o nebezpečí , rýchly zásah prvej pomoci, poskytnutie vodičom možnosť úniku a privolanie prvej pomoci, na čo slúžia bezpečnostné výklenky, SOS skrine, únikové chodby. Veľkosť profilu tunela umožňuje jednoduchý a rýchly zásah záchranárov, najmä hasičov. K tunelu patrí aj kvalifikovaný a vycvičený riadiaci personál." Dodáva, že stavebná a technologická časť je riešená na štandardnej európskej úrovni. Tunel bude prevádzkovaný systémom a zariadeniami zabezpečujúcimi vyššiu bezpečnosť osôb podľa najnovších smerníc pre prevádzku tunelov prevzatých z krajín Európskej únie. Prevádzku budú nepretržite kontrolovať dvaja operátori v obslužnom objekte na ploche pred portálom, kde je operátorské stanovisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž a keby všetko zlyhalo, potom je tu ešte svätá Barbora. Ako vyzerá tá hore, nevedno, no tá, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči, je pekná drevená socha. Patrónka tunela ich chránila počas celej výstavby. Načas ju z neho zobrali, aby ju zreparovali. Svoje dôstojné miesto bude mať vo výklenku v štôlni. Ktovie, či ju počas výstavby voľačo nahnevalo, pravda je taká, že v auguste 2001 vznikol v tuneli, v 280. kilometri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo a vznikol zával. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác.
Čo sa týka financií, Ing. Máša hovorí, že náklady na stavbu predstavovali čiastku l,670 miliárd korún. Možno sa niekomu zdá táto cifra vysoká. Jej výšku však ovplyvnil terén, v ktorom sa stavalo. Bol veľmi zložitý. Išlo o ílovce s geologickými poruchami. Pre ilustráciu, dokonca aj v takých vysokopoložených lokalitách ako sú Alpy, je geológia jednoduchšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebné práce zabezpečovalo podľa slov manažéra približne 60 ľudí v tuneli, vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 ľudí. Vráťme sa ešte k technológii. Tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napájané na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.
Motoristov bude zrejme zaujímať aj to, aká bude v tuneli povolená rýchlosť. Podľa našich zistení by to malo zatiaľ byť okolo 60 až 80 kilometrov. Tunel pre osobnú i nákladnú dopravu aj keď je hotový, musí prejsť takzvanou skúšobnou prevádzkou, ktorá potrvá 4 až 6 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 437
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 407
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 986
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 047
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 796
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 381
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 364
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 496
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 481
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 415
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Miloš Roman sa začína presadzovať v seniorskom hokeji.
Hľadaný Martin Čapanda.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Už ste čítali?