Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Tunel bude chrániť aj svätá Barbora

Čadca - Vodiči majú dôvod na radosť. Od tohto piatku začne fungovať obchvat Čadce. Rovnako sa tešia všetci, ktorí sa na stavbe podieľali. Realizovali ju ako preložku cesty I/11, výhľadovo je však vybudovaná ako pravý pás diaľnice D3.


"S realizáciou sme začali v apríli 1998. Dva roky takpovediac stavba stála, pretože investor neposkytol financie. V opačnom prípade by sme ju boli dokončili za štyri roky. Takto to trvalo šesť," hovorí projektový manažér Ing. Peter Máša z Váhostavu - SK, a.s.

Odborníci dielo klasifikujú veľmi vysoko, dokonca vyššie ako známe Branisko. Pýchou obchvatu je tunel. Je 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 9 metrov. Pozdĺžny sklon stúpa smerom k Žiline 4 % a je v oblúku s polomerom 5 000 m. Výška klenby od vozovky je 7 m. Je v ňom betónová vozovka o hrúbke 260 mm. Tunel je v pozdĺžnom smere ukončený krátkymi 15 m časťami portálov s betónovými goliermi. Na margo bezpečnosti Ing. Máša hovorí: "Osvetlenie, úprava povrchu, farba vozovky bude budúcemu užívateľovi umožňovať jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie sme vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre prípadný príjazd osobného záchranného automobilu. Je vedená v trase budúcej "ľavej tunelovej rúry". Prepojenia pre únik osôb z "pravej tunelovej rúry" do únikovej chodby sú každých 200 metrov. Stavebné a technologické riešenie vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Hlavné zásady, ktoré má tunel spĺňať, sme dodržali. Ide o okamžité informovanie automobilistu o nebezpečí , rýchly zásah prvej pomoci, poskytnutie vodičom možnosť úniku a privolanie prvej pomoci, na čo slúžia bezpečnostné výklenky, SOS skrine, únikové chodby. Veľkosť profilu tunela umožňuje jednoduchý a rýchly zásah záchranárov, najmä hasičov. K tunelu patrí aj kvalifikovaný a vycvičený riadiaci personál." Dodáva, že stavebná a technologická časť je riešená na štandardnej európskej úrovni. Tunel bude prevádzkovaný systémom a zariadeniami zabezpečujúcimi vyššiu bezpečnosť osôb podľa najnovších smerníc pre prevádzku tunelov prevzatých z krajín Európskej únie. Prevádzku budú nepretržite kontrolovať dvaja operátori v obslužnom objekte na ploche pred portálom, kde je operátorské stanovisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž a keby všetko zlyhalo, potom je tu ešte svätá Barbora. Ako vyzerá tá hore, nevedno, no tá, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči, je pekná drevená socha. Patrónka tunela ich chránila počas celej výstavby. Načas ju z neho zobrali, aby ju zreparovali. Svoje dôstojné miesto bude mať vo výklenku v štôlni. Ktovie, či ju počas výstavby voľačo nahnevalo, pravda je taká, že v auguste 2001 vznikol v tuneli, v 280. kilometri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo a vznikol zával. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác.
Čo sa týka financií, Ing. Máša hovorí, že náklady na stavbu predstavovali čiastku l,670 miliárd korún. Možno sa niekomu zdá táto cifra vysoká. Jej výšku však ovplyvnil terén, v ktorom sa stavalo. Bol veľmi zložitý. Išlo o ílovce s geologickými poruchami. Pre ilustráciu, dokonca aj v takých vysokopoložených lokalitách ako sú Alpy, je geológia jednoduchšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebné práce zabezpečovalo podľa slov manažéra približne 60 ľudí v tuneli, vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 ľudí. Vráťme sa ešte k technológii. Tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napájané na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.
Motoristov bude zrejme zaujímať aj to, aká bude v tuneli povolená rýchlosť. Podľa našich zistení by to malo zatiaľ byť okolo 60 až 80 kilometrov. Tunel pre osobnú i nákladnú dopravu aj keď je hotový, musí prejsť takzvanou skúšobnou prevádzkou, ktorá potrvá 4 až 6 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu


Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  2. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  3. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  6. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  8. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 842
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 997
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 784
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 322
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 496
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 006
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 807
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 380
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 671
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 651
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

V dnešnej časti sa dozviete aj to, ako sa darilo našim hokejistom v zámorí, aký úspech získali naši vodáci a ďalšie atraktívne informácie zo slovenského športu.


2 h

Vakcinačný tím bude očkovať už tento utorok.


23 h

Počas tretej etapy cyklistických pretekov Okolo Slovenska sa cyklisti prehnali regiónom Kysúc.


18. sep
Názov mesta bude zdobiť Palárikove námestie s fontánou

Rezbárske sympózium skončilo, výsledok bude zdobiť Palárikove námestie v Čadci.


18. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obchody si môžu vybrať režim.


18. sep

Hlavný cestný ťah je v obidvoch smeroch uzavretý.


21 h

Rodáčka z Dubnice nad Váhom sa vo svojich fotografiách snaží zachytiť inakosť.


18. sep

Ako informoval portál Noviny.sk, osobné auto vletelo pod kamión, ktorý stál v odstavnom pruhu.


SITA 18. sep

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu