Otcom myšlienky usporadúvať takéto podujatia práve v Turzovke je miestny nadšenec pre staré, ale stále krásne oplechované "tátoše" Ladislav Dlhopolček. On sám vlastní niekoľko historických skvostov, ktoré si takmer na kolene zrenovoval a spojazdnil. Pozvanie na 7. ročník výstavy historických vozidiel prijali slovenskí, ale i zahraniční majitelia nablýskaných historických "pokladov," veď niektoré mali vo svojom "rodnom liste" dátum výroby z prvej polovice minulého storočia.
Vystavené exponáty hovoria
Každý majiteľ veteránov sa chce pochváliť svojím "pokladom," ktorý vo väčšine prípadov sám a na kolene prácne zreparoval a dal do pojazdného stavu. V každom takomto vozidle je nielen technická zdatnosť príslušného majiteľa, ale aj kus jeho vlastného života. Sú v ňom uložené hodiny, dni, ba niekedy i roky prácneho hľadania originálnej technickej dokumentácie, originálnych dielov a namáhavej práce. Keď po tom všetkom vidí svoje dielo, je to akoby určitou satisfakciou za spomínané príkoria. Je to však krásny, no určite nie lacný koníček. O živom záujme verejnosti o staré, ale krásne autá svedčí aj skutočnosť, že do ankety o najkrajšie vozidlo sa zapojilo až 259 respondentov z radov návštevníkov. Tí rozhodli, že prvé miesto získali auto Alfa Romeo Junior, rok výroby 1969, ktorého majiteľom je František Doppler z Piešťan. Na druhom mieste sa umiestnil domáci Martin Dlhopolček s autom Praga Baby Roadster z roku 1935 a tretí skončil Roman Horňák z Piešťan a jeho vozidlo Aero 500. Po statickej prehliadke sa vozidlá vybrali na okružnú jazdu mestom. Po príchode na pôvodné stanovištia vodičov prekvapil dážď, preto tí, ktorí malí otvorené vozidlá, si mohli nacvičiť rýchle zakapotovanie svojich miláčikov. Zaujímavosťou bolo, že dážď pršal iba v priestore výstavy. Niekoľko desiatok metrov jedným či druhým smerom bola cesta absolútne suchá.
Ako to vlastne začalo
Ladislav Dlhopolček sa so svojimi skúsenosťami s každým ochotne podelí. Nás zaujímalo, kedy ho vlastne oslovila myšlienka venovať sa veteránom na kolesách? "Začalo sa to v roku 1996, keď sme s kamarátmi objavili v Hasičskej škole v Považskom Chlmci auto určené na odvezenie do zberných surovín a na likvidáciu. Bolo skutočne v dezolátnom stave. Doviezli sme ho do Turzovky a začali opravovať. Za rok sa nám ho podarilo dať do prevádzkyschopného stavu," konštatoval L. Dlhopolček. Bližšie o spomínanom aute nám povedal Ján Machnič, ktorý sa spolupodieľal na renovácii "hasičky" a v súčasnosti sa o ňu stará. "Auto patrilo požiarnemu zboru mesta Žilina. Keďže neskôr prišla novšia technika, túto "babičku" odsunuli do pozadia, až napokon skončila v priestoroch spomínanej školy. Čo sa týka technických parametrov, auto je opatrené štvorvalcovým motorom Laurin - Klement, vyrobeným v roku 1925. Obsah valcov je 4800 kubíkov s výkonom 35 konských síl. Motor je pomerne "hladný" a podľa členitosti terénu si "zapýta" 35 a viac litrov benzínu na 100 kilometrov. Vozidlo je postavené na škodováckom podvozku a hasičskú nadstavbu robila firma Stratílek vo Vysokom Mýte (ČR). Do prevádzky bolo dané v roku 1928," doplnil J. Machnič.