Monitoring verejnosti je súčasťou holandsko - slovenského projektu, ktorý je vo všeobecnosti zameraný na zlepšenie vzťahov polície a verejnosti. Priebeh a výsledky prieskumu nám priblížil pracovník Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Žiline Igor Mahút.
Akým spôsobom monitoring prebiehal?
Oslovili sme 6 332 respondentov Žilinského kraja. Jeden respondent mal reprezentovať 100 obyvateľov starších ako 18 rokov. Na pracovisko Akadémie PZ vrátili oslovení občania 1 729 dotazníkov, z ktorých 1 662 bolo zaradených do štatistického spracovania. Tento počet predstavoval 26,2 percentnú návratnosť, pričom jeden respondent reprezentoval približne 300 obyvateľov kraja.
Čoho sa otázky týkali?
Boli koncipované tak, aby sa občan mohol vyjadriť ku kvalite činnosti, spokojnosti, spoľahlivosti a dôveryhodnosti policajného zboru v mieste bydliska.
Čo ste sa z odpovedí dozvedeli?
Predovšetkým to, či sú občania spokojní, alebo nespokojní s jednotlivými oblasťami činnosti polície v našom kraji. Vyjadrili svoj názor na tie oblasti kriminality, ktorým by sa mala polícia venovať vo väčšej miere. Respondenti nám dali najavo, čo si na našej práci cenia, čo im prekáža a či mali nejakú konkrétnu negatívnu skúsenosť pri bezprostrednom kontakte s policajtmi.
Môžete byť konkrétnejší?
Napríklad určili poradie troch najaktuálnejších problémov, ktoré treba riešiť. Sú nimi: odhaľovanie závažných ekonomických trestných činov, odhaľovanie páchateľov krádeží a drobnej pouličnej kriminality. Zo súhrnného hodnotenia prieskumu vyplynulo, že opýtaní pozitívne hodnotia korektné, taktné, ohľaduplné správanie policajtov a ich ochotu zasiahnuť v prospech občana. V hodnotení dôveryhodnosti policajtov prevažuje dôvera nad nedôverou a spokojnosť nad nespokojnosťou.
Pre ilustráciu uvedte niekoľko konkrétnych číselných údajov.
Napríklad činnosť polície, ako službu občanovi vníma 54,2 percenta opýtaných. Naopak, že to službou nie je si myslí 34,3 percenta. Vyjadriť sa nevedelo 11,5 percenta. Uvediem ešte niekoľko údajov z pôsobnosti OR PZ Čadca. Policajtom dôveruje 61,5 percenta, spokojných s ich činnosťou je 59,6 percenta a za spoľahlivých pri plnení základných úloh ich pokladá 56 percent respondentov.