í svoj prvý závod
v Európe v hodnote 700 miliónov eur pri Tepličke nad Váhom
Žilina - Na automobilový veľtrh v Ženeve sa sústredili očakávania celého Slovenska. Druhého marca sa práve tam mal juhokórejský investor rozhodnúť. Dlho očakávaný verdikt znel - “Ideme vyrábať do Žiliny.“
Vláda vo štvrtok jednohlasne schválila znenie zmluvy o investícii s juhokórejskou automobilkou. Celkové verejné výdavky spojené s investíciou dosiahnu 8,8 mld. Sk.
V lokalite štyroch obcí - Tepličky nad Váhom, Mojša, Nededze a Gbelian sa už v tomto roku na jeseň začne budovať nový závod. Touto investíciou sa priamo vytvorí 2400 pracovných miest v sekundárnej a terciárnej sfére, podľa odhadu ministra hospodárstva Pavla Ruska, až do 30 000 pracovných príležitostí v okolí Žiliny. Investícia automobilky nebude však konečná. V Ženeve potvrdili, že 700 milió-
nov eur je iba začiatok a investíciu plánujú rozšíriť.
Spomínané štyri obce si založili spolu s mestom Žilina spoločnosť Žilina Invest. Základnou úlohou bude výkup pozemkov od terajších vlastníkov a ich následný predaj kórejskej automobilke. Spoločnosť tak vykúpi pozemky od 7- tisíc vlastníkov. Suma bude stanovená trhovo, znaleckým posudkom. Primátor Ján Slota však nevylučuje ani vyvlastňovanie: “Cena pozemkov bude jednotná a ak obyvatelia s tým nebudú súhlasiť, tak ich vo verejnom záujme môžeme vyvlastniť.“ Juraj Čermák, poradca primátora pre investíciu Hyundai, konštatuje: “Do konca mája musíme odpredaj pozemkov uzavrieť, pretože začínajú prvé stavebné práce. Všetko však pôjde podľa zákona a súdnoznaleckých posudkov.“
Mikuláš Dzurinda počas návštevy Tepličky nad Váhom nevyvrátil vznikajúce problémy. Sľúbená diaľnica do septembra 2006 začala byť nereálna. Minister dopravy Pavol Prokopovič chcel svoj termín posunúť o tri mesiace, obáva sa meškania: “Vyvinieme všetko úsilie, aby sme to k septembru 2006 stihli, ale tie tri mesiace by mohli priniesť hlavne po technickej stránke problémy.“ Dzurinda v Tepličke na tento fakt reagoval slovami: “Minist-
rovi pribudli vrásky na tvári, je to šibeničný termín. Územie nie je jednoduché na takéto riešenie. Diaľnicu však treba.“
Posunutie termínu dokončenia diaľnice vidí investor ako problém. Minister hospodárstva Pavol Rusko sa však počas štvrtkových nočných rokovaní s investorom dohodol aj na variante posunutia termínu zo septembra na november 2006.
“Pri povoleniach a dodávateľských záležitostiach by
sme tu mohli naraziť na problémy, takže tie dva mesiace
investor nakoniec akceptoval,“ dodal Rusko. V septembri však diaľnica bude fungovať aspoň na polovičný profil.
Základný kameň závodu bude pravdepodobne položený už 7. apríla 2004.
Zuzana Čižmáriková, foto:(ar)