železničná trať. Začínala sa v oščadnickej píle a jej púť sa končila na konci celého údolia. V Krásne nad Kysucou prechádzala cez železný most. Jeho existenciu pripomínajú iba polorozpadnuté piliere. Železnička slúžila na zvoz dreva a jeho spracovanie na píle. Časť trate sa podarilo zachrániť pre turistov i budúce generácie. V stanici Chmúra môžete počas sezóny vidieť vláčik, ktorý zapadá do prostredia Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke. Inak úvraťová trať v tejto časti Kysúc patrí medzi svetové rarity. Podobná sa nachádza už len v Južnej Amerike...
Úzkokoľajka sa kedysi ťahala úpätím svahu popri riečke Bystrici. Ešte teraz možno vidieť stopy po trati, akurát čo chýbajú na nej koľajnice. V lete sa tu trénovali behy, v zime sa na športovanie využívali najmä bežky. Z Krásna sa donedávna dalo tadiaľto dostať na lyžiarsky svah oproti Kalinovu. Vytvorila ho skupina nadšencov. Postavili tu aj vlek.
Je sobota, začína sa víkend. Pred obedom sa vytratím z domáceho pelechu pozrieť sa, ako to vyzerá na lyžiarskom svahu v Kalinove. Počul som o ňom, že vcelku dobre funguje a že tu chodí čoraz viac lyžiarov z mesta a okolia. Už z cesty vidím skupinu ľudí, ktorí upravujú trať na svahu. Zabočím k riečke. Prejdem cez most a stúpam pomedzi stromy kdesi do kopca. Z oblohy sa husto sypú drobné snehové vločky. Čoskoro prechádzam okolo dreveníc v osade Šustkov. Niektoré z nich sú po okná zaviate snehom. Všade vládne neuveriteľné ticho. Akoby bola osada bez života. Ešte ma čaká prechod cez bystrinu a už sa predo mnou vynorí otvorené priestranstvo. Na jeho začiatku, priam v objatí smrekov, stojí chatka. Vidím pred ňou lyže a v snehu pozapichované palice. Vo vnútri musia byť ľudia. Na konci priestranstva sa moce zopár lyžiarov, ktorí čakajú v rade na vlek. Pred vchodom do chatky zbadám človeka. Vyjde mi v ústrety. Keď sa dozvie, kvôli čomu som zavítal do týchto končín, pozve ma dovnútra. V priestrannej miestnosti je teplo, v sporáku pukoce oheň. Okolo veľkého stola sedia moji hostitelia. Dozvedám sa ich mená. Sú to členovia miestneho lyžiarskeho oddielu: Marián Čimbora, jeho brat Ladislav, Miroslav Bielik so svojou ženou a ich deti. Poriadne sa spotili pri úprave svahu, nuž odpočívajú. Ladislav Čimbora sa ukazuje ako správny kuchár. Okrem horúceho čaju nás ponúka vynikajúcimi podlesníkmi a prevareným soleným mäsom. Z tanierov i zo šálok sa parí. Všetci máme sviatočnú náladu.
„Chodievame tu každý víkend,„ prehovorí po čase Marián Čimbora. „Vždy treba prešliapať sneh na svahu a pustiť vlek. Popoludní sa nám tu natrúsia lyžiari...„
Dejiny zjazdovky sa začali písať zhruba pred dvadsiatimi rokmi. Vtedy bol na čele lyžiarskeho oddielu Ladislav Kubala. Vznikla myšlienka, ktorá sa hneď začala formou brigád realizovať. Na mnohorakých prácach sa zúčastnili ďalší členovia oddielu: Ján Kubala, Ján Chalupčík, Jozef Kasaj, Ma-
rián Kováč, Jozef Kolembus, Jozef Čarada a iní. Ich nadšeniu a entuziazmu môžu lyžiari z Krásna i okolia vďačiť za to, že majú zjazdovku, ako sa hovorí, priam pred nosom. Zatiaľ sa využíva len počas sobôt a nedieľ. Ako som sa od Mariána ďalej dozvedel, drevenú chatku postavili iba nedávno. Materiál získali z Terchovej, kde zlikvidovali bungalovy niekdajšieho pionierskeho tábora. Bolo s tým veľa práce, ale teraz sú radi, že chata vôbec stojí. V pivničných priestoroch majú uskladnené nástroje na udržiavanie svahu - napr. v lete sa musí na ňom odstraňovať každý zárast a kosiť tráva, horná časť slúži ako úkryt v čase nepriaznivého počasia a na oddych.
„V súčasnosti je lyžovačka v lyžiarskych strediskách pomerne drahá a ceny sa neustále zvyšujú,„ hovorí Marián Čimbora. „Tento vlek je alternatívou pre lyžiarov, ktorí nemajú na drahé vleky dostatok finančných prostriedkov. Podobné zariadenia sú v Dunajove, Ochodnici a mnohých ďalších kysuckých obciach.„ Po oddychu znovu nasleduje lyžovačka. Motor, ktorý dáva do pohybu vlek, potichu pradie. Svah ožíva. Miesta na trati je dosť pre každého...
Inak celá zjazdovka aj s vlekom patrí do majetku mesta. Je 650 metrov dlhá s výškovým rozdielom 165 metrov. Kapacita vleku 250 lyžiarov za hodinu je nedostačujúca. Optimálne by bolo, keby sa zvýšila na 1000 ľudí. No to by sa musel celý svah rozšíriť. Zatiaľ na podobné prestavby chýbajú peniaze. Keďže trať sa nachádza na severnom svahu kopca, lyžovačka na snehu sa dá predĺžiť až do jarných mesiacov. Len treba využiť čas. Tesne pod svahom vedie ďalšia trať. Pred rokmi po nej premával vláčik, vagóny ktorého boli naložené drevom. Ešte teraz cítiť jeho prítomnosť. Aj keď si to ľudia na zjazdovke možno neuvedomujú...
Ladislav Hrubý