nsku úspešne rozrastá. Situáciu po roku 1990, keď mali len malé zastúpenie v niekoľkých mestách v republike, sa výrazne zmenila. Dnes služby obchodných domov môžu využívať zákazníci takmer po celom Slovensku. Klasické nákupy „vo veľkom„ u nás však stále nie sú v takej miere ako v západných krajinách. Je to spôsobené najmä tým, že v mnohých mestách je medzi obchodnými domami stále pomerne malá, prípadne žiadna konkurencia. Výsledkom čoho musia zákazníci čakať na nejakú skutočne výraznú a zaujímavú akciu. Nakupovanie v super a hypermarketoch má nepochybne niekoľko výhod.. Medzi ne patrí napríklad pohodlný nákup a možnosť výberu zo širokého sortimentu výrobkov, a to pod jednou strechou. Ďalšou prednosťou je výhoda samoobslužného nákupu, rôzne služby poskytované zákazníkom, či možnosť viacerých druhov platieb. Ale nesporne najväčším lákadlom veľkých obchodných domov sú však časté akciové ceny, ktoré zákazníka upútajú najviac a ponúkajú možnosť výhodného nákupu. Na druhej strane môže byť však veľkou nevýhodou zlá orientácia v cenách výrobkov, pretože pri veľkom sortimente dochádza k neprehľadnosti či zámene cenových etikiet. To môže zákazníkovi veľmi sťažiť orientáciu v cenách. Preto sa nezriedka stáva, že tovar, napr. zubná kefka, ktorú ste si vybrali kvôli výhodnej cene, vás napokon stojí namiesto l5,90 až 38 korún. Nepozorné čítanie cenoviek môže spôsobiť nepríjemné nedorozumenia. V domnení výhodného nákupu si zákazník veľakrát nekontroluje ceny účtované pri pokladni. Potom môže nastať šok, keď je výsledná suma rádovo vyššia ako sme predpokladali pri zbežnom prerátaní nákupu. Väčšinou je však už dosť neskoro pátrať po skutočných cenách výrobkov, keď máme tašku plnú nákupu a za nami stojí rad netrpezlivých zákazníkov. Často až po ceste domov pri prezeraní účtu zistíme, že sladkosti, ktoré sme kúpili kvôli cenovke „Akcia„, nás napokon stáli raz toľko, ako sme si mysleli. Dôvod? Akcia patrila iba 1 druhu sušienok s vanilkovou príchuťou a my sme si do košíka na našu smolu položili tie orieškové. Pretože nik nie je neomylný, i v západných krajinách je bežné, že si zákazník po nákupe kontroluje i 15 cm dlhý účet. I u nás by sme si preto mali vo vlastnom záujme pozorne čítať cenovky a ak zistíme nesúlad medzi uvádzanými a účtovanými cenami, upozorniť na to predávajúcich. Tak sa možno vyhnúť nepríjemným nedorozumeniam a prekvapeniam pri pokladni. Jana Kubicová
Foto: (jk)