le aj Slovensko s Poľskom
Iba pred niekoľkými dňami potvrdila poľská gmina Jablonka zámer nadviazať na projekt cyklomagistrály, ktorá by mala v dohľadnom čase prepojiť Kysuce a Liptov. Dohodli sa na tom zástupcovia mesta Trstená pod vedením zástupcu primátora Jozefa Gočála a wójt Jablonky Julian Stopka. Oravská časť cyklomagistrály bude chrbtovou kosťou prepojenia troch severoslovenských regiónov s hlavnými cyklotrasami Slovenska a Poľska. Projekt na Orave zastrešuje mesto Trstená v spolupráci s Oravskou Lesnou a združením Pod Babou horou. Kým na Kysuciach a Liptove je trasa cyklomagistrály riadne vyznačená a využívaná, oravská existuje zatiaľ len na niekoľkých mapách. V teréne a popri cestách nenájdete o nej ani zmienku. Odborným garantom vytýčenia a značenia hlavnej i vedľajších trás je Slovenský Cykloklub Piešťany. Ako sme sa dozvedeli od Jozefa Fábryho, jedného zo spracovateľov projektu, oravská cyklomagistrála sa na kysuckú napojí v Oravskej Lesnej a bude pokračovať smerom na Námestovo a Trstenú. Odtiaľ sú dve alternatívy trasovania: buď cez Brezovicu, Zábiedovo a Zuberec na Huty, kde sa oravská trasa spojí s liptovskou, alebo cez Vitanovú a Habovku opäť na Zuberec a Huty. Pri vytyčovaní hlavnej trasy vznikne až 4 - 5 vedľajších cyklotrás najkrajšími kútmi Oravy. Ich výber ovplyvnila však nielen krása oravskej prírody, ale i dostupnosť jednotlivých lokalít miestnymi a lesnými komunikáciami či turistickými chodníkmi. Nezabudnuteľným zážitkom môže byť napríklad trasa vedená okolím Oravskej Lesnej, či zo Slanej vody v Oravskej Polhore popod Babiu horu smerom do Rabčíc a Sihelného. Pre bicyklami vybavených návštevníkov Oravy alebo Liptova bude určite atraktívny aj výlet na dvoch kolesách po zubereckej oblasti, prípadne okruh Trstená - Zábiedovo - Brezovica - Liesek - Vitanová - Hladovka - Trstená. S tvorcami cyklomagistrály sú ochotní spolupracovať dokonca aj Štátna ochrana prírody a TANAP, ktorí sa k podobným projektom donedávna stavali veľmi opatrne a konzervatívne. Čas však ukázal, že oveľa lepšie je návštevníkov chránených oblastí usmerniť po vytýčených trasách, než ponechať to na ich „divokom„ výbere. Trasy cyklistických chodníkov sa totiž v prírode nevyhnutne pretnú aj s chodníkmi, ktoré si rokmi vyšliapala zver. Ale ak sa turisti budú pohybovať stabilnými cestičkami, tie svoje si prirodzene prispôsobí aj zver. Aj keď Poliaci nepristúpili na alternatívu vypracovať súčasne s Oravcami zrkadlový projekt, garantovali jeho pokračovanie na svojej strane hranice v budúcnosti. To dáva Trstenčanom možnosť žiadať o spolufinancovanie zámeru z predvstupového fondu Európskej únie CBC Phare. Pri vyznačovaní oravskej cyklomagistrály a vedľajších cyklotrás sa tak bude pamätať aj na budúce spojenie s Poľskom. Určené budú k tomu hraničné priechody v Oravskej Polhore, Bobrove, Trstenej a Suchej Hore. Hranicu však bude možné prekročiť aj po turistických chodníkoch v Rabčiciach či Oraviciach, ako to umožňuje slovensko-poľská medzivládna dohoda, aktualizovaná minulý mesiac. (mp)
Foto: autor