ke je stálou expozíciou v prírode, ktorá patrí k najrozsiahlejším na Slovensku. Popri objektoch ľudového staviteľstva sa tu nachádza významná technická pamiatka – úzkokoľajná lesná železnica s úvraťovým systémom, ktorá kedysi spájala Kysuce s Oravou. Táto železnica bola v roku 1991 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku SR. V sobotu 24. mája sa v Múzeu kysuckej dediny konal Deň muzeálnej železnice. Zišli sa tu fandovia úzkokoľajných a lesných železníc zo Slovenska, Čiech i ďalších okolitých krajín, ktorí sa starajú o podobné zariadenia, aby si navzájom vymenili skúsenosti zo svojej záslužnej práce. Pracovníci múzea sa tak, ako po iné roky, rozhodli širokej verejnosti predstaviť železničku prostredníctvom jázd historického vlaku ťahaného parnou lokomotívou. Návštevníci mali možnosť vidieť aj videonahrávky, na ktorých bola zachytená pôvodná funkcia železničky, slúžiacej k približovaniu drevnej hmoty na spracovanie do píly v Oščadnici. Deň muzeálnej železnice sa v tomto roku niesol v znamení 77. výročia vzniku Kysucko – oravskej lesnej úzkokoľajnej železnice a 32. výročia ukončenia jej oficiálnej prevádzky. Vtedy, júni 1971 sa na jej trati uskutočnil veľký happening, azda najväčšie podujatie „akčného„ umenia na Slovensku až do novembrových mítingov na Námestí SNP v Bratislave. Väčšina účastníkov boli bratislavskí študenti. Krásne fotky z akcie urobila o. i. Ľuba Lauffová a film „Deň radosti„ natočil Dušan Hanák. Teraz sa podívame trochu do histórie. Snahy o vybudovanie železnice v Bystrickej doline sa datujú do roku 1906, kedy uhorské ministerstvo obchodu vydalo povolenie na stavbu trate z Krásna do Novej Bystrice. Táto stavba sa však nerealizovala. Prišlo k tomu až o deväť rokov neskôr, presnejšie v roku 1915, keď sa začala budovať železnica z Oščadnice do osady Chmúra v katastri obce Nová Bystrica, časť Vychylovka. Projekt železnice vypracoval lesný inžinier Vincent Sekáč, rodák z Turzovky.
Text a foto: (jkk)