Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Radíme záhradkárom - Zelenina ako dôležitá zložka potravy

Zelenina má veľký význam v ľudskej výžive. Nieto d

ňa, kedy by sme v prijímanej potrave nekonzumovali v surovom alebo upravenom stave zeleninu. I keď spotreba zeleniny (aj ovocia) u nás z roka na rok rastie, dosahuje na obyvateľa len asi 60 % spotreby v najvyspelejších krajinách.

Dôležitosť zeleniny nespočíva v jej energetických (kalorických) hodnotách, ale predovšetkým v zdravotno-preventívnom a často i priamom liečebnom účinku.

Skúste, okrem ostatných odporúčaných zásad, zaviesť do svojej životosprávy zvyk: vypiť denne 2 poháre vhodnej minerálnej vody a zjesť denne aspoň kg ovocia a zeleniny, podľa možnosti v surovom stave, a budete skoro, a potom po dlhé roky prekvapení svojím zdravotným stavom (i postavou). Hlavný význam takéhoto pravidelného konzumu je v tom, že zabezpečí ľudskému telu 57 % celkovej potreby vitamínu C, 36 % vitamínu A, 18 % vitamínu B 1 a 12 % vitamínu B 2, ďalej 20 % potreby železa, 12 % fosforu, 10 % vápnika, ako aj potrebu ostatných minerálnych látok a vitamínov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nutričnú hodnotu zeleniny posudzujeme zo zastúpenia využívateľnosti všetkých zložiek v jednotlivých zeleninových druhoch, a to ako bielkovinových, energetických, tak aj ochranných. Je známe, že nutričná hodnota zeleniny oproti ovociu je viac ako dvojnásobná. To tvrdenie však nijako neznižuje význam ovocia vo výžive. Z rozborov a hodnotení ovocia a zeleniny je známy blízky obsah výživných zložiek a teda aj ich možná zastupiteľnosť vo výžive.

Okrem pravidelného prísunu minerálnych látok, vitamínov, enzýmov a iných ochranných látok, ďalej aromatických, chuťových, liečivých látok a v neposlednom rade aj buničiny, ktoré zabezpečujú normálny priebeh všetkých fyziologických činností, je pravidelný konzum zeleniny aj najistejšou zdravotnou prevenciou. Napr. aj buničina má vo výžive veľký význam, pretože napomáha peristaltiku čriev, uľahčuje ich vyprázdňovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležitá je pestrosť konzumovanej zeleniny vo výžive, najmä pre rozdielne zloženie dôležitých látok. Napr. najvyšší obsah železa, ktoré sa v tele zúčastňuje na tvorbe krvného farbiva, majú špenát, pór, šalát, kaleráb a kel. Pomerne vysoký obsah horčíka, ktorý má tiež úlohu pri tvorbe krvného farbiva, majú hrášok, špenát, šalát, kaleráb a kel. Pre úspešný vývoj kostí a tvorbu nervovej hmoty má význam fosfor a vápnik, ktoré sú najviac obsiahnuté v cesnaku, keli, kalerábe, kapuste, karfiole a špenáte. Najviac fosforu vôbec obsahuje petržlen a hrášok, a najviac vápnika cesnak a zeler. Najviac síry obsahuje kel, špenát, cibuľa, hrášok, najviac chlóru petržlen a zeler atď. Podobná rozdielnosť je v obsahu vitamínov. Najviac C vitamínu obsahuje paprika (až trojnásobne viac ako ostatné druhy), i keď všetky druhy zeleniny ho obsahujú pomerne veľa. Najviac provitamínu A obsahuje mrkva, špenát, kel, petržlen, najviac vitamínov skupiny B zase špenát, hrášok, karfiol, kel a petržlen. Zelenina je i významným zdrojom vitamínu E (najmä kel, hrášok a šalát). Teda pre výživu a zdravotnú prevenciu má význam aj pestrosť v spotrebe zeleniny a najmä zeleninové druhy, ktoré predlžujú konzum zeleniny v čerstvom stave dlho do zimy, čím umožňujú pravidelný prísun zeleniny na náš stôl.

Skryť Vypnúť reklamu

Emil Maslík

tajomník OV SZZ Čadca

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Erik Gašinec (prvý sediaci zľava) ako kapitán na spoločnej fotografii mužstva ŠK Radoľa.

Za MŠK Žilina odohral aj niekoľko turnajov v zahraničí.

11 h
Ondrej Veselý

Podľa skúseného pedagóga je výučba náročná pre učiteľa, ale aj žiaka.

17 h
Patrícia Hmírová (v zelenom) v drese Leczny v zápase Ligy majstrov proti PSG.

Góly strieľala za Slovensko aj za klub.

20. jan

Škola pripravuje virtuálny Deň otvorených dverí.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

16 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

15 h

Muža našli už bez známok života.

21 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?