„Južná tangenta je ďaleko reálnejšia ako severná“

Žilina, Čadca – V utorok 22. apríla sa uskutočnilo

v priestoroch redakcie Žilinských novín stretnutie so šéfredaktormi novín Nový Život Turca, Naša Orava, Kysucké noviny, Žilinské, Rajecké a Bytčianske noviny s ministrom hospodárstva Ing. Róbertom Nemcsicsom.

Hovorilo sa o problémoch, ktoré regióny majú a aká je vlastne predstava ministerstva o prípadnej pomoci týmto kútom Slovenska. Nás zaujímalo, ako je to s dostavbou diaľnice tzv. severného ťahu. „Ja som za výstavbu diaľnic na Slovensku. „Ostrý„ boj, ktorý vzniká medzi zástancami severného ťahu a južného, je zbytočný. Problém však je s financovaním výstavby diaľnic. Vláda prijala koncepciu výstavby a severná tangenta je schválená a nikto o nej nepochybuje. Prišli sme však s koncepciou (strana ANO), že veľmi rýchlo sa treba zaoberať prepojením východu so západom. Keď si zoberiete potenciál po Žilinu a to je zaujímavé nám ukazuje, že pracovný trh v tomto regióne Považia bude vyčerpaný a bude ho odčerpávať najmä okolie Bratislavy, Trnavy, niekde až po Piešťany. Nie je tu tak kritická situácia ako je to v prípade stredného Slovenska. Investori nám v súčasnosti dávajú jasnú požiadavku, že chcú investovať smerom na stred a východ Slovenska. Prioritou preto je dobudovať diaľnicu medzi východom a západom. Vychádza nám, že južná tangenta je ďaleko reálnejšia, schodnejšia z pohľadu času ako severná. Svetlým príkladom je doterajšie budovanie diaľnice smerom na sever. Pri predstave, že potrebujeme urobiť dvadsaťdva tunelov, aby sme urobili prepojenie východu so západom, musíme brať do úvahy budovanie tunela Branisko. Ako dlho trval a aké boli prognózy, finančné a časové. Nikto mi potom nemôže istým spôsobom brániť v tom, že som pesimistom v termínoch dokončenia.

SkryťVypnúť reklamu

(Dokončenie na 2. strane)

(Dokončenie z 1. strany)

Ak hovoríme o horizonte 6 – 7 rokov, prepojenia východu so západom cez severnú tangentu je to nereálne,„ povedal Róbert Nemcsics. Prepojenie potrebujeme. To vieme. Podľa ministra bude mesiac máj kľúčovým, kedy by mala vláda dať deklaratívne vyhlásenie, že je ochotná spojiť východ so západom akoukoľvek variantou, ale do roku 2007 – 2008. Investori sa hlásia a treba tento boom využiť. Majú podmienku. Musí byť vybudované dopravné prepojenie. O dobudovaní severnej vetvy sa hovorí už dlhšie, boli jasne stanovené termíny, ale ukazuje sa, že prednosť dostane niečo iné... „Problémom predchádzajúcich vlád bolo, že počítali s tým, že dobudovanie diaľničných infraštruktúr urobia z rozpočtu. Dnes, v podmienkach, aké sú v Európe, je nereálne, povedal by som neprípustné. Je toľko zdrojov na financovanie infraštruktúry, že z nášho, ktorý je „podvyživený„ to nejde, keď poviem otvorene, že je to nezmysel. My dnes hovoríme, áno, bude sa pokračovať z rozpočtu výstavby severnej tangenty, ak sa vláda zaviaže vybudovať prepojenie medzi východom a západom už do spomínaných rokov 2007 – 2008, čo je z pohľadu investorov kľúčové. Vláda musí determinovať prístup k budovaniu trasy a aj financovanie. Dnes sú v Európe minimálne tri až štyri finančné skupiny, ktoré sú ochotné ihneď financovať južný ťah. To je 25 miliárd slovenských korún. V severnom ťahu hovoríme o 75 miliardách korún. Podotýkam, že v súčasných cenách. Pri severnom ťahu ešte predpokladáme, že 22 kilometrov tunelov bude z pohľadu geologického „v suchom stave.„ Čo je, a to si treba otvorene priznať, nereálne. Napríklad v prípade Strečna si neviem predstaviť budovanie tunelu v tých ťažkých geologických podmienkach, aké sú za obdobie troch rokov. Opakujem, že ako minister hospodárstva akceptujem historické rozhodnutie vlády, že je tu stavebná pripravenosť taká, aká je. Pre našu krajinu je však nereálne, aby sme čakali, kedy severnú tangentu dobudujeme. Treba si uvedomiť, že to nebude otázka piatich alebo siedmich rokov. Hovorme otvorene o dvadsaťročnici. Toto nechce nikto povedať a ani počuť. Ak máme hovoriť o reálnom variante, tak to je variant južný,„ povedal minister hospodárstva. Minister informoval zúčastnených novinárov aj o ďalšom orientovaní a určitej vízii vlády o regiónoch Kysúc, Oravy a Liptova. Zjednodušene povedané, tieto regióny sa majú zamerať na turistický a cestovný ruch. Tam, kde nejaké závody zanikli, vláda predsa nepostaví druhé. Pomôcť musí VÚC, prípadne súkromný sektor. Ľudia z týchto regiónov budú za prácou dochádzať. Či už do Bratislavy (Volkswagen) alebo do Peugeotu (Trnava). Či ich však zamestnajú, to je už iná otázka. Uvidíme, aké možnosti zamestnať sa budú mať obyvatelia severného Slovenska po vstupe do EÚ. Treba len veriť a dúfať, že lepšie ako doteraz.

SkryťVypnúť reklamu

Vladimír Kollár

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Gól Romana postavil celú WERK arénu na nohy.

Rozhodovalo sa až v poslednej tretine.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Reprezentanti Balošáková, Majerík a Vakula.

Reprezentácia klubu aj krajiny je pre nich cťou aj vo vyššom veku.


Redakcia MY Kysuce
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu