Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

„Južná tangenta je ďaleko reálnejšia ako severná“

Žilina, Čadca – V utorok 22. apríla sa uskutočnilo

v priestoroch redakcie Žilinských novín stretnutie so šéfredaktormi novín Nový Život Turca, Naša Orava, Kysucké noviny, Žilinské, Rajecké a Bytčianske noviny s ministrom hospodárstva Ing. Róbertom Nemcsicsom.

Hovorilo sa o problémoch, ktoré regióny majú a aká je vlastne predstava ministerstva o prípadnej pomoci týmto kútom Slovenska. Nás zaujímalo, ako je to s dostavbou diaľnice tzv. severného ťahu. „Ja som za výstavbu diaľnic na Slovensku. „Ostrý„ boj, ktorý vzniká medzi zástancami severného ťahu a južného, je zbytočný. Problém však je s financovaním výstavby diaľnic. Vláda prijala koncepciu výstavby a severná tangenta je schválená a nikto o nej nepochybuje. Prišli sme však s koncepciou (strana ANO), že veľmi rýchlo sa treba zaoberať prepojením východu so západom. Keď si zoberiete potenciál po Žilinu a to je zaujímavé nám ukazuje, že pracovný trh v tomto regióne Považia bude vyčerpaný a bude ho odčerpávať najmä okolie Bratislavy, Trnavy, niekde až po Piešťany. Nie je tu tak kritická situácia ako je to v prípade stredného Slovenska. Investori nám v súčasnosti dávajú jasnú požiadavku, že chcú investovať smerom na stred a východ Slovenska. Prioritou preto je dobudovať diaľnicu medzi východom a západom. Vychádza nám, že južná tangenta je ďaleko reálnejšia, schodnejšia z pohľadu času ako severná. Svetlým príkladom je doterajšie budovanie diaľnice smerom na sever. Pri predstave, že potrebujeme urobiť dvadsaťdva tunelov, aby sme urobili prepojenie východu so západom, musíme brať do úvahy budovanie tunela Branisko. Ako dlho trval a aké boli prognózy, finančné a časové. Nikto mi potom nemôže istým spôsobom brániť v tom, že som pesimistom v termínoch dokončenia.

Skryť Vypnúť reklamu

(Dokončenie na 2. strane)

(Dokončenie z 1. strany)

Ak hovoríme o horizonte 6 – 7 rokov, prepojenia východu so západom cez severnú tangentu je to nereálne,„ povedal Róbert Nemcsics. Prepojenie potrebujeme. To vieme. Podľa ministra bude mesiac máj kľúčovým, kedy by mala vláda dať deklaratívne vyhlásenie, že je ochotná spojiť východ so západom akoukoľvek variantou, ale do roku 2007 – 2008. Investori sa hlásia a treba tento boom využiť. Majú podmienku. Musí byť vybudované dopravné prepojenie. O dobudovaní severnej vetvy sa hovorí už dlhšie, boli jasne stanovené termíny, ale ukazuje sa, že prednosť dostane niečo iné... „Problémom predchádzajúcich vlád bolo, že počítali s tým, že dobudovanie diaľničných infraštruktúr urobia z rozpočtu. Dnes, v podmienkach, aké sú v Európe, je nereálne, povedal by som neprípustné. Je toľko zdrojov na financovanie infraštruktúry, že z nášho, ktorý je „podvyživený„ to nejde, keď poviem otvorene, že je to nezmysel. My dnes hovoríme, áno, bude sa pokračovať z rozpočtu výstavby severnej tangenty, ak sa vláda zaviaže vybudovať prepojenie medzi východom a západom už do spomínaných rokov 2007 – 2008, čo je z pohľadu investorov kľúčové. Vláda musí determinovať prístup k budovaniu trasy a aj financovanie. Dnes sú v Európe minimálne tri až štyri finančné skupiny, ktoré sú ochotné ihneď financovať južný ťah. To je 25 miliárd slovenských korún. V severnom ťahu hovoríme o 75 miliardách korún. Podotýkam, že v súčasných cenách. Pri severnom ťahu ešte predpokladáme, že 22 kilometrov tunelov bude z pohľadu geologického „v suchom stave.„ Čo je, a to si treba otvorene priznať, nereálne. Napríklad v prípade Strečna si neviem predstaviť budovanie tunelu v tých ťažkých geologických podmienkach, aké sú za obdobie troch rokov. Opakujem, že ako minister hospodárstva akceptujem historické rozhodnutie vlády, že je tu stavebná pripravenosť taká, aká je. Pre našu krajinu je však nereálne, aby sme čakali, kedy severnú tangentu dobudujeme. Treba si uvedomiť, že to nebude otázka piatich alebo siedmich rokov. Hovorme otvorene o dvadsaťročnici. Toto nechce nikto povedať a ani počuť. Ak máme hovoriť o reálnom variante, tak to je variant južný,„ povedal minister hospodárstva. Minister informoval zúčastnených novinárov aj o ďalšom orientovaní a určitej vízii vlády o regiónoch Kysúc, Oravy a Liptova. Zjednodušene povedané, tieto regióny sa majú zamerať na turistický a cestovný ruch. Tam, kde nejaké závody zanikli, vláda predsa nepostaví druhé. Pomôcť musí VÚC, prípadne súkromný sektor. Ľudia z týchto regiónov budú za prácou dochádzať. Či už do Bratislavy (Volkswagen) alebo do Peugeotu (Trnava). Či ich však zamestnajú, to je už iná otázka. Uvidíme, aké možnosti zamestnať sa budú mať obyvatelia severného Slovenska po vstupe do EÚ. Treba len veriť a dúfať, že lepšie ako doteraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Vladimír Kollár

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 230
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 457
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 424
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 166
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 073
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 609
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 363
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 603
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Milan Králik, starosta Kysuckého Lieskovca.

Stanica v Čadci musí čakať na pokračovanie modernizácie trate

Zatiaľ sa komplexná rekonštrukcia čadčianskej železničnej stanice nedokončila. Železnice SR (ŽSR) pritom tak pôvodne plánovali urobiť do konca decembra tohto roka.

Čadčianska železničná stanica čaká na rekonštrukciu. Kedy sa jej dočká je zatiaľ otázne.
VÝNIMOČNÍ

Do Slovana prestúpil za lopty, zarábal ako robotník

Kysučan je historicky najúspešnejším hráčom belasých.

Ladislav Pecko (vľavo) skóruje v drese Slovana Bratislava.
20 ROKOV MY

Ako Kysučan vybudoval pamätník Beňovskému na Madagaskare

Podarilo sa mu uskutočniť svoj sen. Všetko začalo ešte v detstve pri sledovaní seriálu Vivat Beňovský, v ktorom ako chlapec obdivoval úspechy slávneho cestovateľa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?