po celom svete. Na dedinských zábavách nehrali muzikanti len pre svoju radosť. Koľko dostali „grošíkov„, toľko hrali. Koniec marca je aj sviatkom učiteľov. V súčasnej situácii to nemajú jednoduché. I keď sa pripravuje úprava platov, nie je to žiadna výhra. Pravda je, že aj zamestnanci ostatných odvetví nášho hospodárstva by potrebovali úpravu platov, nehovoriac o súkromných podnikoch. Učitelia však vychovávajú a učia naše deti, pripravujú ich na život. Stáva sa, že z úst žiakov a študentov zaznievajú kritické hlasy na adresu svojich pedagógov. Nie vždy sú pravdivé, niekedy zavádzajúce. Niektorí pedagógovia však neopatrne povedia pred našou mládežou, že za tie peniaze čo zarobia, nechcú vykonávať aktivity navyše, najmä mimoškolskú činnosť. Nemajú to zaplatené a ťažko ich niekto prinúti. Nie všetci sú však takí. Nájdu sa aj obetaví učitelia, vychovávatelia ochotní vo svojom voľnom čase venovať sa deťom. Iné je to vo vyučovacom procese. Skúste prinútiť študenta strednej školy, aby sa viac venoval štúdiu, keď vám oznámi, že otecko má už pre neho pripravené miesto, stačí len zmaturovať...Pravda je aj taká, že mnohé stredné školy „produkujú“ absolventov pre úrady práce. Mladí ľudia si ťažko hľadajú zamestnanie. To je však iná téma. Súhlasím s tým, že pedagógov treba patrične ohodnotiť. Od materských škôl až po „vysoké.„ Škoda len, že šikovní a odborne zdatní mladí ľudia nám odchádzajú do zahraničia. Tam sa nepozerajú na nich, že sú mladí, ale na to, čo dokážu. Ak plat absolventa pedagogickej fakulty je po nástupe do školy 8000 korún, nie je to žiadna výhra. Mnohí učitelia si zaslúžia, aby sme im za ich prácu poďakovali. Malou kytičkou, u žiakov základných škôl dajme tomu zvýšenou aktivitou pri vyučovaní. Svojich učiteľov tým určite potešia. Aj oni potrebujú pre svoju prácu určitú motiváciu. Keď nie finančnú, aspoň morálnu, aby nemali pocit, že ich snaha niečo mladú generáciu naučiť, vychádza nazmar. VLADIMÍR KOLLÁR