la„ v plnej paráde. A to nielen u nás, ale aj v celej Európe. Prívaly snehu spojené so silným vetrom dokážu znepríjemniť život najmä motoristom. Počas vianočných sviatkov boli problémy na východe našej republiky, ktoré sa opakovali začiatkom februára. Odrezaných od sveta bolo 63 obcí. Snehová kalamita spôsobila, že deti nemohli ísť do škôl, rodičia do zamestnania. Región Kysúc zatiaľ takéto vyčíňanie tetky Zimy výraznejšie nepocítil. Opýtali sme sa riaditeľa Slovenskej správy ciest, správa a údržba Čadca, Ing. Milana Kubjatku, ako sa im darí s udržiavaním ciest vo svojom teritóriu. „Udržiavame takmer 300 km štátnych ciest. Sú rozdelené do okresov Čadca a Kysucké Nové Mesto. Staráme sa aj o cesty smerom na Makov a v Podvysokej, kde nám 47 km pomáha udržiavať náš dodávateľ z údržby miestnych komunikácií , ktorý sídli v obci. Cesty „ošetrujeme„ podľa dôležitosti. Rozdelené sú na cesty prvej, druhej a tretej triedy. V prvom rade upravujeme komunikácie I. triedy – kadiaľ premáva medzinárodná kamiónová doprava. Ďalej sú to cesty prvej triedy I/11 na trase Žilina – Čadca – Svrčinovec a I/18 Žilina – Makov – Česká republika. Cesty udržiavame v pojazdnom stave „oraním„ a posypom,„ povedal pre Kysucké noviny Milan Kubjatko. Na chemické posypy sa už mnohokrát vzniesla vlna kritiky. Ako využívajú kysuckí cestári chemický posyp, nam riaditeľ Kubjatko povedal: „Sú miesta kde používame výlučne len inertný materiál (kamenina), ale niekde to nejde inak, ako chemickým posypom. Robíme to len v takých lokalitách, kde nehrozí kontaminácia pôdy, prípadne znečistenie prírody. Zima je na Kysuciach zatiaľ v norme. Uplynulý víkend (8. a 9. februára) bolo na cestách 13 sypačov, dva mechanizmy (GREADER), štyri nakladače a jeden ľadorez, ktorý sme si vyrobili, alebo ak chcete, upravili sami. Pracovalo 78 pracovníkov, ktorí strávili na cestách pri ich úprave 1065 hodín. Preorali sme 4567 km cestných komunikácií a v dĺžke 1309 km vykonali inertné posypy. Pri týchto výkonoch sme spotrebovali 2837 litrov nafty.„ K vyčerpávajúcej štatistike treba ešte spomenúť, že aj cestárov zastihne reorganizácia. Uvidí sa, či prejdú pod VÚC v Žiline, alebo ostanú v pôvodnej štruktúre a prácu si budú z VÚC objednávať. Nie je to vyriešené, a až blízka budúcnosť ukáže, čo bude. Žilinský samosprávny kraj má možnosť vytvoriť si samostatnú organizáciu, ktorá by zabezpečovala údržbu ciest v kraji. Cestári na Kysuciach problémy so snehom nemajú. Žiadajú len občanov a účastníkov cestnej premávky o trpezlivosť. Nemôžu byť všade a hneď. To jednoducho nejde.
Vladimír Kollár