Piatok, 26. apríl, 2019 | Meniny má Jaroslava

Opatrnosti nikdy nie je dosť, zvlášť v súčasnosti

Hovoríme s Ing. Jozefom Polákom, krajským radcom,

riaditeľom Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline

Nakupovanie má viacero podôb. Pre jedných je vášňou, pre iných nutnosťou a ďalších traumou. Tak či onak, všeobecne by mal byť v obchode zákazník pánom, ktorého by si mali vážiť bez ohľadu na obsah jeho pudiláru. V súčasnosti v regáloch nájdeme tovary od výmyslu sveta. Z domácej i zahraničnej produkcie. Záleží na nás, pre aký sa rozhodneme. Vieme dobre, že v každej profesii sa nájdu jedinci, ktorí si chcú prilepšiť spôsobom, ktorý možno jednoznačne označiť za nečestný. Nie je tomu inak ani v obchodoch, kde na zákazníka číhajú rôzne nástrahy. Výrobcovia ponúkajú nekvalitný artikel, no často svojou troškou do mlyna prispejú aj obchodníci, ktorí sa snažia zákazníka, ktorý by mal byť ako sme už v úvode spomenuli pánom, ošmeknúť. Potom treba jednoznačne podporiť fungovanie takej inštitúcie, akou je Slovenská obchodná inšpekcia. Aj preto sme o rozhovor na túto tému požiadali Ing. Jozefa Poláka.

Ako hodnotíte uplynulý rok čo sa týka kvality predaja tovaru?

Kvalitu predaja tovaru je možné posudzovať z dvoch pohľadov. Prvým je posúdenie z hľadiska kvality odpredávaných výrobkov a druhým dodržiavanie právnych úprav súvisiacich s problematikou ochrany spotrebiteľa pri ich predaji. Čo sa týka kvality odpredávaných výrobkov, aj tento pojem chápu spotrebitelia z dvoch pohľadov. Pojem kvalita zahŕňa samozrejme aj obal výrobku a jeho značenie pre spotrebiteľa, čo často deklarujeme ako dodržiavanie informačných povinností. Nedodržanie správneho predpísaného označenia výrobku bezpečnostnými upozorneniami a návodom na používanie môže byť rovnako nebezpečné ako prípadná technická, mechanická, konštrukčná porucha alebo nedokonalosť výrobku vymykajúca sa bežnej kvalite, čo niekedy vnímame ako kvalitu výrobku v užšom slova zmysle. V roku 2002 Inšpektorát slovenskej obchodnej inšpekcie pre Žilinský kraj v 1 179 prevádzkových jednotkách zakázal predaj 10 137 druhov výrobkov v hodnote 99 575 364 korún z dôvodu celkovej nekvality. Z toho nedodržanie informačných povinností, t.j. nedostatočné značenie a návody činilo 5 885 druhov v hodnote 65 181 688 korún. Ako nový pohľad na kvalitu je možné chápať aj posudzovanie zhody vlastností výrobku s technickými požiadavkami na výrobok zo strany dovozcov a výrobcov určených výrobkov. To znamená výrobkov predstavujúcich zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu spotrebiteľa v zmysle zákona264/92 Zb., v znení neskorších predpisov. Z dôvodu neposúdenia zhody prípadne nevydania vyhlásenia o zhode na určené výrobky sme v roku 2002 zakázali predaj 3 270 druhov výrobkov v hodnote 33 792 485 korún u výrobcov. Išlo o tie výrobky, ktoré boli v čase kontroly v ponuke spotrebiteľom. Bez posúdenia zhody a vydania vyhlásenia o zhode preukázateľne na základe našich zistení odpredali výrobcovia a dovozcovia v roku 2002 2 810 druhov výrobkov v hodnote 139 217 659 korún. Išlo o výrobky, ktoré boli v čase kontroly odpredané. Uvedené čísla teda jasne preukazujú, že výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadiscipínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Z hľadiska pohľadu celkovej kvality predaja tovaru musím konštatovať, že pre nedodržanie rôznych právnych úprav na ochranu spotrebiteľa pracovníci Inšpektorátu SOI pre Žilinský kraj museli v prípadoch preukázaných drobnejších nedostatkov uložiť na mieste 998 blokových pokút v hodnote 770 200 korún a v 996 prípadoch závažnejších zistení bolo začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty. Do tohto času bolo v správnom konaní v 974 vydaných rozhodnutí s celkovou sumou pokút 7 294 400 korún. Toto sú objektívne zistenia – výsledky, ktoré myslím nepotrebujú ďalšie subjektívne hodnotenia.

Nemyslíte si, že vami uskutočňované kontroly a následné opatrenia sú nedostatočné najmä čo sa týka nepotravinárskeho tovaru?

Opätovne jedna otázka zahŕňa viac hľadísk. Prvým je nedostatočnosť uskutočňovaných kontrol. Tu musím uviesť, že kontroly môžeme vykonávať len v rámci kapacít, ktoré sú nám dané limitovaným počtom pracovníkov a technickým vybavením inšpektorátu. Samozrejme, že nemôžeme byť všade a pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nejakú nekvalitu alebo nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán, ktorý danú problematiku kontroluje. Ak nás však na problém upozorní, vždy v rámci nám daných kompetencii konáme. Niekedy sa stretávame s názormi, podľa ktorých sú naše kompetencie najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií nedostatočné. Tieto názory bývajú v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Čo sa týka následných opatrení, tieto považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

Máte pripravené nejaké novinky a prísnejšie postihy pre tých predajcov, kde sa nedostatky opakujú?

Z našej strany nepripravujeme žiadne novinky, tieto pripravujú legislatívci a náš parlament. My pracujeme na zabezpečení ich dodržiavania. Poslednou takouto novinkou je Vyhláška MH SR č. 545/2000 Z.z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. Táto vyhláška je jasný príklad dvoch pohľadov, a to uvítanie právnej úpravy zo strany spotrebiteľskej verejnosti a jej kritika z pohľadu ďalších povinností pre podnikateľské subjekty. Čo sa týka prísnosti postihov v prípadoch opakujúcich sa nedostatkov, už v minulosti sme mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru, doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou„, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Poraďte, ako sa môže zákazník brániť, keď dostane nekvalitný tovar a príde na to až doma?

V tomto prípade je rada veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom, alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Aký je najčastejšie sa vyskytujúci problém pri kontrolách vašich inšpektorov? Na aký druh tovaru si majú zákazníci dávať najviac pozor?

Veľmi častými nedostatkami sú:

- nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie aj u priemyselných výrobkov – farby, laky, pyrotechnika, písacie potreby a podobne;

- nedodržiavanie informačných povinností /bezpečnostné upozornenia, návody na používanie, symboly ošetrovania, označenie materiálového zloženia/;

- klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných údajov o výrobkoch a podmienkach nákupu;

- nedodržanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš;

- neúplné údaje v označovaní prevádzkových jednotiek a na doklade o kúpe výrobku;

- nedodržanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania;

- nedodržanie ustanovení o typových zmluvách;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich z posudzovania zhody;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o úveroch, o nefajčiaroch a pod.

Nemôžem vytypovať tovar, na ktorý si majú zákazníci dávať najviac pozor. Všade platí zásada „opatrnosti nikdy nie je dosť„ a „neuvážlivé konanie sa nevypláca„. I napriek týmto zásadám, ktorých by sa mali spotrebitelia držať, my budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožňuje, nápomocní. Veď každý z nás bez ohľadu na profesiu, a to platí aj pre podnikateľov, podnikajúcich v obchode, sa môže ocitnúť v pozícii poškodeného spotrebiteľa.

Pripravila: Iveta Hažíková

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. Ktoré minerály strácame pri zvýšenej fyzickej aktivite?
  2. Stavebná fakulta STU a energeticky úsporné alternatívy
  3. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  8. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  9. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  10. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 496
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 10 268
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 7 132
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 212
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 4 919
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 694
  7. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 4 591
  8. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 783
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 401
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 216

Hlavné správy z My Kysuce

Súd mu vymeral šesť rokov nepodmienečne

Bývalého starostu Svrčinovca odsúdil včera Krajský súd v Žiline na šesť rokov nepodmienečne.

Exstarosta si včera vypočul verdikt súdu.

Chorobnosť v kraji v uplynulom týždni stúpla

Najčastejšou komplikáciou bol zápal prínosových dutín.

Ilustračné foto.

Murári a tesári zo SOŠ stavebnej v Žiline na medzinárodnej súťaži v českom Kyjove zlatí

Žiaci SOŠ stavebnej v Žiline sa každoročne zúčastňujú súťaží zručností, aby si mohli konfrontovať svoje teoretické znalosti a odborné zručnosti so žiakmi zahraničných a slovenských stredných škôl.

Žiaci Samuel Pirošík a Peter Hanulík nemali na súťaži konkurenciu.

Policajti vodičovi v Čadci namerali takmer tri promile

Dobre „pod čapicou“ mal pri policajnej kontrole 33-ročný vodič, ktorého zastavila v Čadci policajná hliadka.

Muž za volantom si pred jazdou riadne vypil.

Vierka Gomolová zo Žarca sa stala novou držiteľkou peknej výhry

Koncert Stana Cypricha sa koná v piatok 3. mája v Dome kultúry v Čadci.

Spokojná výherkyňa Vierka Gomolová.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Požiar v Zohore sa v niektorých úsekoch podarilo lokaliovať

Požiar sa zatiaľ nepodarilo lokalizovať.

Účet za súd s Poórom. Koľko musí zaplatiť mesto Trnava?

Okresný súd v Trnave vyčíslil náhradu trov konania v prípade sporu Trnavy o pozemky pod nákupným centrom City Arena.

Vybrali SME

Už ste čítali?