Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Opatrnosti nikdy nie je dosť, zvlášť v súčasnosti

Hovoríme s Ing. Jozefom Polákom, krajským radcom,

riaditeľom Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline

Nakupovanie má viacero podôb. Pre jedných je vášňou, pre iných nutnosťou a ďalších traumou. Tak či onak, všeobecne by mal byť v obchode zákazník pánom, ktorého by si mali vážiť bez ohľadu na obsah jeho pudiláru. V súčasnosti v regáloch nájdeme tovary od výmyslu sveta. Z domácej i zahraničnej produkcie. Záleží na nás, pre aký sa rozhodneme. Vieme dobre, že v každej profesii sa nájdu jedinci, ktorí si chcú prilepšiť spôsobom, ktorý možno jednoznačne označiť za nečestný. Nie je tomu inak ani v obchodoch, kde na zákazníka číhajú rôzne nástrahy. Výrobcovia ponúkajú nekvalitný artikel, no často svojou troškou do mlyna prispejú aj obchodníci, ktorí sa snažia zákazníka, ktorý by mal byť ako sme už v úvode spomenuli pánom, ošmeknúť. Potom treba jednoznačne podporiť fungovanie takej inštitúcie, akou je Slovenská obchodná inšpekcia. Aj preto sme o rozhovor na túto tému požiadali Ing. Jozefa Poláka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako hodnotíte uplynulý rok čo sa týka kvality predaja tovaru?

Kvalitu predaja tovaru je možné posudzovať z dvoch pohľadov. Prvým je posúdenie z hľadiska kvality odpredávaných výrobkov a druhým dodržiavanie právnych úprav súvisiacich s problematikou ochrany spotrebiteľa pri ich predaji. Čo sa týka kvality odpredávaných výrobkov, aj tento pojem chápu spotrebitelia z dvoch pohľadov. Pojem kvalita zahŕňa samozrejme aj obal výrobku a jeho značenie pre spotrebiteľa, čo často deklarujeme ako dodržiavanie informačných povinností. Nedodržanie správneho predpísaného označenia výrobku bezpečnostnými upozorneniami a návodom na používanie môže byť rovnako nebezpečné ako prípadná technická, mechanická, konštrukčná porucha alebo nedokonalosť výrobku vymykajúca sa bežnej kvalite, čo niekedy vnímame ako kvalitu výrobku v užšom slova zmysle. V roku 2002 Inšpektorát slovenskej obchodnej inšpekcie pre Žilinský kraj v 1 179 prevádzkových jednotkách zakázal predaj 10 137 druhov výrobkov v hodnote 99 575 364 korún z dôvodu celkovej nekvality. Z toho nedodržanie informačných povinností, t.j. nedostatočné značenie a návody činilo 5 885 druhov v hodnote 65 181 688 korún. Ako nový pohľad na kvalitu je možné chápať aj posudzovanie zhody vlastností výrobku s technickými požiadavkami na výrobok zo strany dovozcov a výrobcov určených výrobkov. To znamená výrobkov predstavujúcich zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu spotrebiteľa v zmysle zákona264/92 Zb., v znení neskorších predpisov. Z dôvodu neposúdenia zhody prípadne nevydania vyhlásenia o zhode na určené výrobky sme v roku 2002 zakázali predaj 3 270 druhov výrobkov v hodnote 33 792 485 korún u výrobcov. Išlo o tie výrobky, ktoré boli v čase kontroly v ponuke spotrebiteľom. Bez posúdenia zhody a vydania vyhlásenia o zhode preukázateľne na základe našich zistení odpredali výrobcovia a dovozcovia v roku 2002 2 810 druhov výrobkov v hodnote 139 217 659 korún. Išlo o výrobky, ktoré boli v čase kontroly odpredané. Uvedené čísla teda jasne preukazujú, že výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadiscipínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Z hľadiska pohľadu celkovej kvality predaja tovaru musím konštatovať, že pre nedodržanie rôznych právnych úprav na ochranu spotrebiteľa pracovníci Inšpektorátu SOI pre Žilinský kraj museli v prípadoch preukázaných drobnejších nedostatkov uložiť na mieste 998 blokových pokút v hodnote 770 200 korún a v 996 prípadoch závažnejších zistení bolo začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty. Do tohto času bolo v správnom konaní v 974 vydaných rozhodnutí s celkovou sumou pokút 7 294 400 korún. Toto sú objektívne zistenia – výsledky, ktoré myslím nepotrebujú ďalšie subjektívne hodnotenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemyslíte si, že vami uskutočňované kontroly a následné opatrenia sú nedostatočné najmä čo sa týka nepotravinárskeho tovaru?

Opätovne jedna otázka zahŕňa viac hľadísk. Prvým je nedostatočnosť uskutočňovaných kontrol. Tu musím uviesť, že kontroly môžeme vykonávať len v rámci kapacít, ktoré sú nám dané limitovaným počtom pracovníkov a technickým vybavením inšpektorátu. Samozrejme, že nemôžeme byť všade a pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nejakú nekvalitu alebo nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán, ktorý danú problematiku kontroluje. Ak nás však na problém upozorní, vždy v rámci nám daných kompetencii konáme. Niekedy sa stretávame s názormi, podľa ktorých sú naše kompetencie najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií nedostatočné. Tieto názory bývajú v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Čo sa týka následných opatrení, tieto považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte pripravené nejaké novinky a prísnejšie postihy pre tých predajcov, kde sa nedostatky opakujú?

Z našej strany nepripravujeme žiadne novinky, tieto pripravujú legislatívci a náš parlament. My pracujeme na zabezpečení ich dodržiavania. Poslednou takouto novinkou je Vyhláška MH SR č. 545/2000 Z.z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. Táto vyhláška je jasný príklad dvoch pohľadov, a to uvítanie právnej úpravy zo strany spotrebiteľskej verejnosti a jej kritika z pohľadu ďalších povinností pre podnikateľské subjekty. Čo sa týka prísnosti postihov v prípadoch opakujúcich sa nedostatkov, už v minulosti sme mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru, doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou„, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Poraďte, ako sa môže zákazník brániť, keď dostane nekvalitný tovar a príde na to až doma?

V tomto prípade je rada veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom, alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Aký je najčastejšie sa vyskytujúci problém pri kontrolách vašich inšpektorov? Na aký druh tovaru si majú zákazníci dávať najviac pozor?

Veľmi častými nedostatkami sú:

- nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie aj u priemyselných výrobkov – farby, laky, pyrotechnika, písacie potreby a podobne;

- nedodržiavanie informačných povinností /bezpečnostné upozornenia, návody na používanie, symboly ošetrovania, označenie materiálového zloženia/;

- klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných údajov o výrobkoch a podmienkach nákupu;

- nedodržanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš;

- neúplné údaje v označovaní prevádzkových jednotiek a na doklade o kúpe výrobku;

- nedodržanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania;

- nedodržanie ustanovení o typových zmluvách;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich z posudzovania zhody;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o úveroch, o nefajčiaroch a pod.

Nemôžem vytypovať tovar, na ktorý si majú zákazníci dávať najviac pozor. Všade platí zásada „opatrnosti nikdy nie je dosť„ a „neuvážlivé konanie sa nevypláca„. I napriek týmto zásadám, ktorých by sa mali spotrebitelia držať, my budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožňuje, nápomocní. Veď každý z nás bez ohľadu na profesiu, a to platí aj pre podnikateľov, podnikajúcich v obchode, sa môže ocitnúť v pozícii poškodeného spotrebiteľa.

Pripravila: Iveta Hažíková

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 558
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 192
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 525
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 724
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 618
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 256
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 186
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 097
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Mesto Čadca hľadá zdravotníkov na testovanie

Mesto Čadca hľadá zdravotnícky personál na testovanie obyvateľstva na COVID-19.

mesto Čadca hľadá zdravotníkov

Káder Slovana či DAC? Každý má právo na svoju politiku, vraví Staňo

Pavol Staňo je najlepším trénerom Fortuna ligy.

Pavol Staňo z Čierneho je najlepším trénerom Fortuna ligy.

Argumenty ministerstva za zrušenie súdu v Čadci sa vzájomne vylučujú

Z Kysúc vymažú inštitúciu so 160-ročnou históriou.

Okresnú súd v Čadci vymažú zo súdnej mapy.

FOTO: Zasnežená Živčáková je priam okúzľujúca

Pútnické miesto sa oplatí navštíviť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Prievidza sa pripravuje na skríningové testovanie

Mesto počas víkendu predbežne plánuje vytvoriť 25 odberných miest. V článku nájdete ich zoznam.

Už ste čítali?