Opatrnosti nikdy nie je dosť, zvlášť v súčasnosti

Hovoríme s Ing. Jozefom Polákom, krajským radcom,

riaditeľom Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline

Nakupovanie má viacero podôb. Pre jedných je vášňou, pre iných nutnosťou a ďalších traumou. Tak či onak, všeobecne by mal byť v obchode zákazník pánom, ktorého by si mali vážiť bez ohľadu na obsah jeho pudiláru. V súčasnosti v regáloch nájdeme tovary od výmyslu sveta. Z domácej i zahraničnej produkcie. Záleží na nás, pre aký sa rozhodneme. Vieme dobre, že v každej profesii sa nájdu jedinci, ktorí si chcú prilepšiť spôsobom, ktorý možno jednoznačne označiť za nečestný. Nie je tomu inak ani v obchodoch, kde na zákazníka číhajú rôzne nástrahy. Výrobcovia ponúkajú nekvalitný artikel, no často svojou troškou do mlyna prispejú aj obchodníci, ktorí sa snažia zákazníka, ktorý by mal byť ako sme už v úvode spomenuli pánom, ošmeknúť. Potom treba jednoznačne podporiť fungovanie takej inštitúcie, akou je Slovenská obchodná inšpekcia. Aj preto sme o rozhovor na túto tému požiadali Ing. Jozefa Poláka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte uplynulý rok čo sa týka kvality predaja tovaru?

Kvalitu predaja tovaru je možné posudzovať z dvoch pohľadov. Prvým je posúdenie z hľadiska kvality odpredávaných výrobkov a druhým dodržiavanie právnych úprav súvisiacich s problematikou ochrany spotrebiteľa pri ich predaji. Čo sa týka kvality odpredávaných výrobkov, aj tento pojem chápu spotrebitelia z dvoch pohľadov. Pojem kvalita zahŕňa samozrejme aj obal výrobku a jeho značenie pre spotrebiteľa, čo často deklarujeme ako dodržiavanie informačných povinností. Nedodržanie správneho predpísaného označenia výrobku bezpečnostnými upozorneniami a návodom na používanie môže byť rovnako nebezpečné ako prípadná technická, mechanická, konštrukčná porucha alebo nedokonalosť výrobku vymykajúca sa bežnej kvalite, čo niekedy vnímame ako kvalitu výrobku v užšom slova zmysle. V roku 2002 Inšpektorát slovenskej obchodnej inšpekcie pre Žilinský kraj v 1 179 prevádzkových jednotkách zakázal predaj 10 137 druhov výrobkov v hodnote 99 575 364 korún z dôvodu celkovej nekvality. Z toho nedodržanie informačných povinností, t.j. nedostatočné značenie a návody činilo 5 885 druhov v hodnote 65 181 688 korún. Ako nový pohľad na kvalitu je možné chápať aj posudzovanie zhody vlastností výrobku s technickými požiadavkami na výrobok zo strany dovozcov a výrobcov určených výrobkov. To znamená výrobkov predstavujúcich zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu spotrebiteľa v zmysle zákona264/92 Zb., v znení neskorších predpisov. Z dôvodu neposúdenia zhody prípadne nevydania vyhlásenia o zhode na určené výrobky sme v roku 2002 zakázali predaj 3 270 druhov výrobkov v hodnote 33 792 485 korún u výrobcov. Išlo o tie výrobky, ktoré boli v čase kontroly v ponuke spotrebiteľom. Bez posúdenia zhody a vydania vyhlásenia o zhode preukázateľne na základe našich zistení odpredali výrobcovia a dovozcovia v roku 2002 2 810 druhov výrobkov v hodnote 139 217 659 korún. Išlo o výrobky, ktoré boli v čase kontroly odpredané. Uvedené čísla teda jasne preukazujú, že výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadiscipínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Z hľadiska pohľadu celkovej kvality predaja tovaru musím konštatovať, že pre nedodržanie rôznych právnych úprav na ochranu spotrebiteľa pracovníci Inšpektorátu SOI pre Žilinský kraj museli v prípadoch preukázaných drobnejších nedostatkov uložiť na mieste 998 blokových pokút v hodnote 770 200 korún a v 996 prípadoch závažnejších zistení bolo začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty. Do tohto času bolo v správnom konaní v 974 vydaných rozhodnutí s celkovou sumou pokút 7 294 400 korún. Toto sú objektívne zistenia – výsledky, ktoré myslím nepotrebujú ďalšie subjektívne hodnotenia.

SkryťVypnúť reklamu

Nemyslíte si, že vami uskutočňované kontroly a následné opatrenia sú nedostatočné najmä čo sa týka nepotravinárskeho tovaru?

Opätovne jedna otázka zahŕňa viac hľadísk. Prvým je nedostatočnosť uskutočňovaných kontrol. Tu musím uviesť, že kontroly môžeme vykonávať len v rámci kapacít, ktoré sú nám dané limitovaným počtom pracovníkov a technickým vybavením inšpektorátu. Samozrejme, že nemôžeme byť všade a pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nejakú nekvalitu alebo nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán, ktorý danú problematiku kontroluje. Ak nás však na problém upozorní, vždy v rámci nám daných kompetencii konáme. Niekedy sa stretávame s názormi, podľa ktorých sú naše kompetencie najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií nedostatočné. Tieto názory bývajú v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Čo sa týka následných opatrení, tieto považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

SkryťVypnúť reklamu

Máte pripravené nejaké novinky a prísnejšie postihy pre tých predajcov, kde sa nedostatky opakujú?

Z našej strany nepripravujeme žiadne novinky, tieto pripravujú legislatívci a náš parlament. My pracujeme na zabezpečení ich dodržiavania. Poslednou takouto novinkou je Vyhláška MH SR č. 545/2000 Z.z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. Táto vyhláška je jasný príklad dvoch pohľadov, a to uvítanie právnej úpravy zo strany spotrebiteľskej verejnosti a jej kritika z pohľadu ďalších povinností pre podnikateľské subjekty. Čo sa týka prísnosti postihov v prípadoch opakujúcich sa nedostatkov, už v minulosti sme mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru, doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou„, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Poraďte, ako sa môže zákazník brániť, keď dostane nekvalitný tovar a príde na to až doma?

V tomto prípade je rada veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom, alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Aký je najčastejšie sa vyskytujúci problém pri kontrolách vašich inšpektorov? Na aký druh tovaru si majú zákazníci dávať najviac pozor?

Veľmi častými nedostatkami sú:

- nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie aj u priemyselných výrobkov – farby, laky, pyrotechnika, písacie potreby a podobne;

- nedodržiavanie informačných povinností /bezpečnostné upozornenia, návody na používanie, symboly ošetrovania, označenie materiálového zloženia/;

- klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných údajov o výrobkoch a podmienkach nákupu;

- nedodržanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš;

- neúplné údaje v označovaní prevádzkových jednotiek a na doklade o kúpe výrobku;

- nedodržanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania;

- nedodržanie ustanovení o typových zmluvách;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich z posudzovania zhody;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o úveroch, o nefajčiaroch a pod.

Nemôžem vytypovať tovar, na ktorý si majú zákazníci dávať najviac pozor. Všade platí zásada „opatrnosti nikdy nie je dosť„ a „neuvážlivé konanie sa nevypláca„. I napriek týmto zásadám, ktorých by sa mali spotrebitelia držať, my budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožňuje, nápomocní. Veď každý z nás bez ohľadu na profesiu, a to platí aj pre podnikateľov, podnikajúcich v obchode, sa môže ocitnúť v pozícii poškodeného spotrebiteľa.

Pripravila: Iveta Hažíková

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 755
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 542
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 447
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 573
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 466
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 413
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 184
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
  1. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  2. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  3. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  4. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  5. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  6. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  7. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  8. Marek Tocimák: Prelomenie
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 260
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 895
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 543
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 162
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 153
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 651
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 561
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 181
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Štart Čadčianskej desiatky.

Behu sa zúčastnilo 112 pretekárov.


KKM Čadca
Obžalovaného Jána doprevádzala na súde jeho družka.

Pojednávanie odročili pre zmeny v trestnom zákone.


Eva Hrušková a Peter Gavenčiak.

Na galavečeri War Zone Warm up hviezdili Kysučania.


BC Krásno nad Kysucou
Na bicykel sadol opitý.

Nafúkal takmer dve promile.


  1. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  2. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  3. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  4. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  5. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  6. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  7. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  8. Marek Tocimák: Prelomenie
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 260
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 895
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 543
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 162
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 153
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 651
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 561
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 181
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu