Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava

Opatrnosti nikdy nie je dosť, zvlášť v súčasnosti

Hovoríme s Ing. Jozefom Polákom, krajským radcom,

riaditeľom Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline

Nakupovanie má viacero podôb. Pre jedných je vášňou, pre iných nutnosťou a ďalších traumou. Tak či onak, všeobecne by mal byť v obchode zákazník pánom, ktorého by si mali vážiť bez ohľadu na obsah jeho pudiláru. V súčasnosti v regáloch nájdeme tovary od výmyslu sveta. Z domácej i zahraničnej produkcie. Záleží na nás, pre aký sa rozhodneme. Vieme dobre, že v každej profesii sa nájdu jedinci, ktorí si chcú prilepšiť spôsobom, ktorý možno jednoznačne označiť za nečestný. Nie je tomu inak ani v obchodoch, kde na zákazníka číhajú rôzne nástrahy. Výrobcovia ponúkajú nekvalitný artikel, no často svojou troškou do mlyna prispejú aj obchodníci, ktorí sa snažia zákazníka, ktorý by mal byť ako sme už v úvode spomenuli pánom, ošmeknúť. Potom treba jednoznačne podporiť fungovanie takej inštitúcie, akou je Slovenská obchodná inšpekcia. Aj preto sme o rozhovor na túto tému požiadali Ing. Jozefa Poláka.

Ako hodnotíte uplynulý rok čo sa týka kvality predaja tovaru?

Kvalitu predaja tovaru je možné posudzovať z dvoch pohľadov. Prvým je posúdenie z hľadiska kvality odpredávaných výrobkov a druhým dodržiavanie právnych úprav súvisiacich s problematikou ochrany spotrebiteľa pri ich predaji. Čo sa týka kvality odpredávaných výrobkov, aj tento pojem chápu spotrebitelia z dvoch pohľadov. Pojem kvalita zahŕňa samozrejme aj obal výrobku a jeho značenie pre spotrebiteľa, čo často deklarujeme ako dodržiavanie informačných povinností. Nedodržanie správneho predpísaného označenia výrobku bezpečnostnými upozorneniami a návodom na používanie môže byť rovnako nebezpečné ako prípadná technická, mechanická, konštrukčná porucha alebo nedokonalosť výrobku vymykajúca sa bežnej kvalite, čo niekedy vnímame ako kvalitu výrobku v užšom slova zmysle. V roku 2002 Inšpektorát slovenskej obchodnej inšpekcie pre Žilinský kraj v 1 179 prevádzkových jednotkách zakázal predaj 10 137 druhov výrobkov v hodnote 99 575 364 korún z dôvodu celkovej nekvality. Z toho nedodržanie informačných povinností, t.j. nedostatočné značenie a návody činilo 5 885 druhov v hodnote 65 181 688 korún. Ako nový pohľad na kvalitu je možné chápať aj posudzovanie zhody vlastností výrobku s technickými požiadavkami na výrobok zo strany dovozcov a výrobcov určených výrobkov. To znamená výrobkov predstavujúcich zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu spotrebiteľa v zmysle zákona264/92 Zb., v znení neskorších predpisov. Z dôvodu neposúdenia zhody prípadne nevydania vyhlásenia o zhode na určené výrobky sme v roku 2002 zakázali predaj 3 270 druhov výrobkov v hodnote 33 792 485 korún u výrobcov. Išlo o tie výrobky, ktoré boli v čase kontroly v ponuke spotrebiteľom. Bez posúdenia zhody a vydania vyhlásenia o zhode preukázateľne na základe našich zistení odpredali výrobcovia a dovozcovia v roku 2002 2 810 druhov výrobkov v hodnote 139 217 659 korún. Išlo o výrobky, ktoré boli v čase kontroly odpredané. Uvedené čísla teda jasne preukazujú, že výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadiscipínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Z hľadiska pohľadu celkovej kvality predaja tovaru musím konštatovať, že pre nedodržanie rôznych právnych úprav na ochranu spotrebiteľa pracovníci Inšpektorátu SOI pre Žilinský kraj museli v prípadoch preukázaných drobnejších nedostatkov uložiť na mieste 998 blokových pokút v hodnote 770 200 korún a v 996 prípadoch závažnejších zistení bolo začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty. Do tohto času bolo v správnom konaní v 974 vydaných rozhodnutí s celkovou sumou pokút 7 294 400 korún. Toto sú objektívne zistenia – výsledky, ktoré myslím nepotrebujú ďalšie subjektívne hodnotenia.

Nemyslíte si, že vami uskutočňované kontroly a následné opatrenia sú nedostatočné najmä čo sa týka nepotravinárskeho tovaru?

Opätovne jedna otázka zahŕňa viac hľadísk. Prvým je nedostatočnosť uskutočňovaných kontrol. Tu musím uviesť, že kontroly môžeme vykonávať len v rámci kapacít, ktoré sú nám dané limitovaným počtom pracovníkov a technickým vybavením inšpektorátu. Samozrejme, že nemôžeme byť všade a pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nejakú nekvalitu alebo nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán, ktorý danú problematiku kontroluje. Ak nás však na problém upozorní, vždy v rámci nám daných kompetencii konáme. Niekedy sa stretávame s názormi, podľa ktorých sú naše kompetencie najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií nedostatočné. Tieto názory bývajú v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Čo sa týka následných opatrení, tieto považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

Máte pripravené nejaké novinky a prísnejšie postihy pre tých predajcov, kde sa nedostatky opakujú?

Z našej strany nepripravujeme žiadne novinky, tieto pripravujú legislatívci a náš parlament. My pracujeme na zabezpečení ich dodržiavania. Poslednou takouto novinkou je Vyhláška MH SR č. 545/2000 Z.z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. Táto vyhláška je jasný príklad dvoch pohľadov, a to uvítanie právnej úpravy zo strany spotrebiteľskej verejnosti a jej kritika z pohľadu ďalších povinností pre podnikateľské subjekty. Čo sa týka prísnosti postihov v prípadoch opakujúcich sa nedostatkov, už v minulosti sme mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru, doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou„, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Poraďte, ako sa môže zákazník brániť, keď dostane nekvalitný tovar a príde na to až doma?

V tomto prípade je rada veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom, alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Aký je najčastejšie sa vyskytujúci problém pri kontrolách vašich inšpektorov? Na aký druh tovaru si majú zákazníci dávať najviac pozor?

Veľmi častými nedostatkami sú:

- nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie aj u priemyselných výrobkov – farby, laky, pyrotechnika, písacie potreby a podobne;

- nedodržiavanie informačných povinností /bezpečnostné upozornenia, návody na používanie, symboly ošetrovania, označenie materiálového zloženia/;

- klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných údajov o výrobkoch a podmienkach nákupu;

- nedodržanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš;

- neúplné údaje v označovaní prevádzkových jednotiek a na doklade o kúpe výrobku;

- nedodržanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania;

- nedodržanie ustanovení o typových zmluvách;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich z posudzovania zhody;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o úveroch, o nefajčiaroch a pod.

Nemôžem vytypovať tovar, na ktorý si majú zákazníci dávať najviac pozor. Všade platí zásada „opatrnosti nikdy nie je dosť„ a „neuvážlivé konanie sa nevypláca„. I napriek týmto zásadám, ktorých by sa mali spotrebitelia držať, my budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožňuje, nápomocní. Veď každý z nás bez ohľadu na profesiu, a to platí aj pre podnikateľov, podnikajúcich v obchode, sa môže ocitnúť v pozícii poškodeného spotrebiteľa.

Pripravila: Iveta Hažíková

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 133
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 402
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 175
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 322
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 104
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 614
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 859

Hlavné správy z My Kysuce

Osud budovy bývalej školy na Ulici A. Hlinku je zatiaľ neistý

V roku 2007 mestskí poslanci rozhodli o zrušení Základnej školy na Ulici A. Hlinku. Petíciu za jej zachovanie podpísalo vtedy 7-tisíc ľudí. V súčasnosti je opäť na pretrase jej budúce využitie. Budova totiž už dlhý čas chátra.

Budova bývalej základnej školy už dlhý čas chátra.

FOTOGALÉRIA: Čadca v príprave podľahla Makovu

Zápas sa hral na umelej tráve v Kysuckom Novom Meste.

Čadca (v modrom) si zmerala sily s Makovom.

Radšej než hovorí, maľuje. Mladá Kysučanka je držiteľkou dvoch slovenských rekordov

Šikovné dievča z Kysúc pretavilo svoj výnimočný talent do nádhernej pestrofarebnej knižky Dračie pestvá a iné čarodejstvá.

Ľubana Holeštiaková so svojou nádhernou pestrofarebnou knižkou Dračie pestvá a iné čarodejstvá.

Najskôr postihli Kysuce snehové kalamity, za nimi prišli kryhy

V Turzovke hovoria o tejto zime ako bohatej na extrémy. Nečudo. Po výdatnom snežení, ktoré zapríčinilo vyhlásenie dvoch mimoriadnych situácii prišli mrazy a následne prudké oteplenie.

V dôsledku nárazového oteplenia a dažďa, došlo na rieke Kysuca k nahromadeniu a zablokovaniu  ľadových krýh  v dĺžke 1, 5 km.

Čadcu fotí, akoby bola metropolou, pozrite si fotogalériu

Jaroslav Cabadaj fotografiou mení priemerné mesto na príťažlivú lokalitu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nitra strelila rekord, ale Stavjaňa zúril: Posadil by som 18 hráčov

Mali ťažkého Valentína? Hokejisti Nitry 202. gólom v základnej časti vypísali nové maximum svojej 94-ročnej histórie, lenže zo šatne drnčal krik.

Čadcu fotí, akoby bola metropolou, pozrite si fotogalériu

Jaroslav Cabadaj fotografiou mení priemerné mesto na príťažlivú lokalitu.

Pre bytovky chceli v časti Prievidze vyrúbať les

Investor chcel postaviť v Prievidzi nové bytovky. Tým by však musel ustúpiť les. Miestni sa zomkli a proti tomuto zámeru zabojovali.

Turistická atrakcia v Kamenáči zatiaľ čaká na dohodu i výzvu

O zaujímavom projekte móla nad rybníkom v Kamennom Mlyne 
s vodnou záhradou sme informovali ešte pred rokom.

Vybrali SME

Už ste čítali?