c, sa veľa hovorí o prijatí ďalších štátov do Európskej únie. Toto je určite prioritou i štátov Višegrádskej štvorky. Aj preto Česi, Maďari, Poliaci a Slováci spojili svoje myšlienky a podieľajú sa na projekte vzniku medzinárodného bilingválneho gymnázia. Jedným z prvých krokov bolo otvorenie medzinárodnej bilingválnej slovensko-anglickej sekcie, ktorá je súčasťou Gymnázia J. M. Hurbana v Čadci, a ktorá svoju históriu začala písať so začiatkom tohto školského roka. I keď sa tento projekt na Kysuciach iba rozbieha, už v dnešnej dobe tu podľa slov riaditeľky Gymnázia RNDr. Anny Čerchlovej, študuje 57 študentov. Riaditeľka ďalej hovorí: „Z tohto počtu je päťdesiat slovenských študentov, piati sú z Českej republiky a dve študentky sú z Maďarska.„ Zaujímalo nás, či tento počet doplnia aj študenti z Poľska, ktorí tu z Višegrátskej štvorky chýbajú. Dozvedeli sme sa, že v Poľsku je zavedený iný systém vyučovania. Vzhľadom na tento fakt naskočia do vyučovacieho procesu piati študenti z Poľska až v druhom polroku. Potom by mal byť počet študentov stabilizovaný. Momentálne v sekcii pôsobí jeden zahraničný lektor z Anglicka, no v najbližších dňoch by sa mal počet rozšíriť o lektora z Tunisu. Ostatní pedagógovia vyučujú súčasne ako na klasickom gymnáziu, tak aj na bilingválnej sekcii, kde sa okrem predmetu slovenský jazyk vyučujú všetky ostatné predmety v anglickom jazyku. Priebeh vyučovacej hodiny je trocha netradičný, keďže sa na nej podieľajú dvaja vyučujúci – slovenský pedagóg so znalosťou anglického jazyka a odborník pre daný predmet. V niektorých prípadoch túto dvojicu dopĺňa lektor. Podľa slov riaditeľky RNDr. Čerchlovej, „študenti z Čiech, Maďarska, ako aj neskôr z Poľska využívajú privátne ubytovanie. Slovenskí študenti dochádzajú zo žilinského, kysuckého a čadčianskeho okresu.„ O názor sme požiadali aj samotných študentov. Lucia K., hovorí, že „zo začiatku si bolo treba na vyučovací systém zvyknúť, hlavne na odborné predmety v anglickom jazyku. Dá sa to ale zvládnuť. Myslím si, že aj úroveň je vcelku dobrá, možno sa zvýši príchodom ďalšieho lektora.„ Aký bude záujem o školu, jej úroveň a kvalita, to ukážu najbližšie roky. Pozitívom je zatiaľ fakt, že začiatkom novembra sa uskutočnilo 1. medzinárodné hodnotiace stretnutie partnerských krajín zúčastnených na tomto projekte, ktoré vyjadrilo spokojnosť zo skutočného stavu školy, vyučovania a jej perspektívy. Verme, že bilingválna sekcia v Čadci bude prínosom aj do ďalších rokov.
Martin Jozefík
Foto: autor