ielen možnosť rýchleho presunu z jedného miesta na druhé, ale i zvýšenie intenzity cestnej premávky a s ňou súvisiacej dopravnej nehodovosti, nakoľko rozvoj našich ciet je značne pomalší.
V jesenných a zimných mesiacoch evidujeme dopravné nehody s vysokými následkami, predovšetkým na ľudských životoch a zdraví, čo je ovplyvnené aj zníženou viditeľnosťou, zvlášť za súmraku, dažďa, sneženia, hmly... V zimnom období sa k nepriaznivej situácií pridáva aj zhoršený stav povrchu vozovky (námraza, snehová vrstva, napadané lístie, ...) a zúžená vozovka z dôvodu nakopeného odhrnutého snehu. Každý účastník cestnej premávky, nevynímajúc chodcov a cyklistov, by si mal uvedomiť, že je rovnako dôležité nielen vidieť, ale aj byť videný. Preto je veľmi vhodné ak na odeve, prípadne na obuvi alebo doplnkoch sú nášivky z reflexného materiálu, ktorý odráža svetlo a tak za zníženej viditeľnosti včas upozorňuje vodičov motorovýh vozidiel na náš pokyb po komunikácii. Samozrejmosťou by malo byť osvetlenie a výbava bicykla, predovšetkým účinné brzdy, svetlomet svietiaci dopredu bielym svetlom, svietidlo so zadným obrysovým svetlom červenej farby svietiacim trvale alebo prerušovane, zadným odrazovým sklom červenej farby, najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby na každej strane kolesa a odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov.
Zásada vidieť a byť videný platí samozrejme aj pre vodičov motorových vozidiel. Chcem opätovne upozorniť všetkých vodičov, včetne vodičov nemotorových vozidiel na povinnosť mať na vozidle za zníženej viditeľnosti a v čase od 15. 10. do 15. 3. za každého počasia rozsvietené ustanovené osvetlenie. Vodiči, rátajte s tým, že dopravná polícia bude vo zvýšenej miere kontrolovať dodržiavanie tejto povinnosti. Prípadné porušenie sa už nebude riešiť dohovorom, ale blokovou pokutou do výšky 1 500,- Sk.
Ďalším a veľmi dôležitým faktorom, ktorý vplýva na dopravnú nehodovosť, je správanie a disciplína účastníkov cestnej premávky. Pre chodca platí predovšetkým, že je povinný používať chodník, tam kde chodník nie je, chodí sa po ľavej krajnici, alebo pri ľavom okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba. Chodec nesmie prekonávať zábradlie, ani iné zábrany, cez vozovku sa prechádza kolmo na jej os a pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. Názor, že je na priechode „absolútnym pánom„, je nesprávny a nebezpečný. Uvedomte si, že každé vozidlo na zastavenie, vrátane reakcie vodiča, potrebuje určitý čas a prejde nemalú vzdialenosť, ktorá priamoúmerne narastá s rýchlosťou vozidla.
Cyklisti by nemali zabúdať, že na bicykli sa jazdí pri pravom okraji vozovky, jednotlivo za sebou, nesmie sa jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa a iné zviera a voziť predmety, pri jazde musí mať nohy na šliapadlách, na jednomiestnom bicykli nie je dovolené jazdiť dvom osobám. Zvlášť nebezpečná je jazda na bicykli v zime, keď je vozovka šmykľavá a zúžená nakopeným snehom. Skutočne si dobre zvážte, či jazda v týchto podmienkach stojí za to riziko.
Vývoj dopravnej nehodovosti v Žilinskom kraji je za deväť mesiacov r. 2002 nepriaznivý. Dopravná polícia zaevidovala nárast počtu dopravných nehôd: 4 986 (+178), počtu usmrtených osôb: 68 (+16), čo je nárast o 30,77%, počtu ťažko zranených osôb: 230 (+6) a spôsobenej hmotnej škody: 251,90 mil. Sk (+31,42 mil. Sk). U počtu ľahko zranených osôb sme zaevidovali pokles: 737 (-92). Pri takmer každej 6,5-ej dopravnej nehode došlo k následkom na zdraví. Z 53 dopravných nehôd, pri ktorých došlo k usmrteniu 68 osôb 4 (+1), zavinili chodci, 6 (+1) vodiči nemotorových vozidiel a 42 (+5) vodiči motorových vozidiel. Zo 68 usmrtených osôb bolo 18 chodcov (26,47%), 9 cyklistov (13,24%) a 41 osôb v motorovom vozidle (60,29%).
Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Žiline
kpt. Ing. Veronika Hoštáková