Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Medzinárodná Beskyd Rallye 2002 zavítala na Kysuce

V nedeľu 11. augusta sa na kysuckých cestách odohr

ávalo nevšedné divadlo. Desiatky, ba stovky zvedavcov lemovalo cesty od Makova cez Vysokú nad Kysucou, Turzovku, Klokočov až po štátnu hranicu s Českou republikou. Bolo veru čo obzerať. Konvoj nablýskaných štvorkolesových i dvojkolesových tátošov mal dohromady 62 historických vozidiel. Počasie nebolo vždy a všade vhodné pre ich defilé. Účastníci V. ročníka tejto neopakovateľnej akcie boli miestami aj pokropení letným dažďom, no na nálade a dobrej pohode im to nijako neubralo. S úsmevom kývali prizerajúcim sa obdivovateľom.

Skryť Vypnúť reklamu

Po príchode do Turzovky, kde bola obedňajšia prestávka, ich privítali hrejivé lúče slniečka, ktoré bolo asi tiež zvedavé na krásu a fortieľnu prácu starých majstrov a ich dnešných nadšených pokračovateľov. Jedným z týchto nadšencov, ktorí sa dokázali pre historické vozidlá doslova nažhaviť, je aj predseda Veterán Clubu Turzovka, Ladislav Dlhopolček. Sám je majiteľom a udržiavateľom dvoch veteránov, z ktorých jeden úspešne absolvoval celú trať. V jeho hlave skrsla myšlienka každoročne poriadať takéto stretnutia ľudí s rovnakou krvnou skupinou a dnes sa dá povedať, že sa mu to v plnej miere podarilo. Pozvanie členov jeho kolektívu prijímajú každoročne majitelia oplechovaných deduškov nielen zo Slovenska, ale i z Čiech.

V tomto roku tu bol dokonca i jeden z Belgicka. Každý sa chce prezentovať svojím pokladom, ktorý vo väčšine prípadov sám a na kolene pracne zreparoval do prevádzkyschopného stavu. V každom takomto vozidle je nielen technická zručnosť príslušného majiteľa, ale aj kus jeho vlastného života. Hodiny, dni, ba niekedy aj roky prácneého zháňania originálnej dokumentácie a namáhavej práce sú teraz na takýchto exhibíciách určitým druhom satisfakcie za všetky príkoria, spojené s ich, určite nie lacným, koníčkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako to vlastne začalo

Ladislav Dlhopolček je dobrým spoločníkom, rád a ochotne sa so svojimi skúsenosťami s každým podelí. Zaujímalo nás, kedy ho vlastne oslovila myšlienka venovať sa veteránom na kolesách? „Začalo sa to v roku 1996, keď sme s kamarátmi doviezli zo Žiliny do Turzovky staré hasičské auto, ktoré bolo v dezolátnom stave a malo byť dané do šrotu. O rok neskôr sa nám ho podarilo zreparovať a dať do prevádzky,“ povedal o svojich veteránskych začiatkoch L. Dlhopolček. Bližšie o spomínanej „hasičke“ nám povedal Stanislav Višinský, ktorý ho v súčasnosti opatruje. „Auto patrilo požiarnemu zboru mesta Žilina, neskôr prišla novšia technika a túto „babičku“ odsunula do pozadia,“ rozhovoril sa S. Višinský a pokračoval: „Auto napokon skončilo v priestoroch Požiarnickej školy v Považskom Chlmci pri Žiline, odkiaľ ho mali odviezť do šrotu. My sme sa to dozvedeli a práve v deň, keď ho mali odviezť sme ho zobrali a dopravili sem do Turzovky. Ako už bolo povedané, za jeden rok sme ho opravili a spojazdnili.“ Zaujímali sme sa o technickú stránku tohoto nádherného a v dávnych časoch veľmi užitočného vozila. Dozvedeli sme sa, že sa jedná sa o Škodu 505. Motor má štyri valce s obsahom 4800 kubíkov a pod kapotou sa skrýva štyridsať konských síl.

Skryť Vypnúť reklamu

Víťazmi boli všetci

O trase trate sme sa zmieňovali v minulom čísle, a tak si teraz pripomenieme celkovú atmosféru. Všade, kadiaľ kolóna prechádzala, ju vítali zástupy ľudí. Vynikajúca atmosféra bola napríklad v Karolínke, či vo Veľkých Karloviciach, ale aj vo všetkých slovenských dedinách, ktorými prechádzala. Všetci zúčastnení boli nadmieru spokojní. Do cieľa v Bílej prišlo 60 vozidiel. Pre poruchu preteky nedokončilo jedno auto a jeden motocykel. Ak by si niekto myslel, že sa súťažilo v rýchlosti, tak sa veľmi mýli. Počas trate bolo šesť stanovíšť – šesť prejazdových kontrol, kde každý dostal nejakú vedomostnú alebo praktickú úlohu. Jej splnenie či nesplnenie sa bodovalo. Ten, kto nazbieral najviac bodov, bol víťazom. Otázky vymýšľal L. Dlhopolček, ktorý sa snažil byť čo najoriginálnejší. K dispozícii boli tri možnosti odpovedí, z ktorých iba jedna bola správna. Bolo treba napríklad uhádnuť váhu kovových gulí, či určiť, ktorý ročník preteku sa koná a podobne. V praktických úlohách hádzali pretekári klinovým remeňom na tyčku, alebo museli zastaviť čo najbližšie pred kolíkom vzdialeným od štartu jeden meter. Každý centimeter do mínusu, či do plusu bol ocenený trestnými bodmi. Súťažilo sa v dvoch kategóriách. Prvou boli posádky vozidiel s rokom výroby do roku 1945. Tu zvíťazil Vitěslav Jež z Frýdlantu nad Ostravicí, na Jeepe Willys, druhý bol Marián Látal z Trnavy na Tatre 57 a tretí Peter Starý z Moravan na Prage Picolo. V kategórii po roku 1945 si najlepšie počínal František Králiček z Nového Jičína na Felícii, druhý bol Belgičan Hans Bajol na Triumfe a tretí skončil Ladislav Pilka z Púchova na Felícii. Samostatnou kategóriou boli motocyklisti, medzi ktorými zvíťazil Jaroslav Loun z Velké Bystřice na stroji Praga 500 BD, druhý bol Jiří Zemánek z Lipníka nad Bečvou na Prage 350 OHC a tretí Jozef Meliš z Bytče na motorke ČZ 150. Dalo by sa povedať, že víťazmi boli všetci, ktorí prešli úspešne cieľom. Štedrí sponzori venovali toľko cien, že sa prakticky ušlo každému účastníkovi. Na neformálnom záverečnom posedení sa všetci neviazane bavili a sľúbili, že o rok sa stretnú znova. Budeme sa spolu s nimi veľmi tešiť. Text a snímky: (jkk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 678
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 133
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 110
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 133
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 920
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 584
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 305
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Strelili 25 gólov. To sme tu už dlho nemali, hovorí Kamil Koleno

Sme trošku sklamaní z toho, že súťaž sa opäť zastavila. Najmä keď sa nám darilo, hovorí hráč Krásna nad Kysucou.

Kamil Koleno.
Celoplošné testovanie

Armáda bude zajtra kontrolovať odberné miesta v Čadci

V Turzovke sú pracovníci MsÚ ochotní pomôcť, no majú aj dôvody, prečo sa vírusu obávať.

Pacientov pribúda, nemocnica v Čadci prosí zdravotníkov o pomoc

Situácia v nemocnici je podľa riaditeľa vážna.

Jazdná polícia v teréne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?