ovar. V reklame bol uvedený ako najlepší a najzdravší. Po jeho skonzumovaní nemám rovnaký názor. Som si vedomá, že som pravdepodobne „naletela„ reklame. Preto by som vás chcela požiadať, či by ste nemohli napísať, aké sú požiadavky na reklamu. Môže reklama takto klamať? Na ktoré orgány sa mám obrátiť s upozornením?J.S., Krásno nad Kysucou
Nakoľko vaša otázka je formulovaná všeobecne, v odpovedi sa zameriame na formulovanie všeobecných požiadaviek na reklamu. Reklamou je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu. Právnu úpravu reklamy nájdete v zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame a zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon ustanovuje všeobecné požiadavky na reklamu, požiadavky na reklamu niektorých produktov, ochranu spotrebiteľov a podnikateľov pred účinkami klamlivej reklamy a neprípustnej porovnávacej reklamy a pôsobnosť orgánov štátnej správy pri výkone dozoru nad dodržiavaním tohto zákona. Reklama musí byť predovšetkým v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže a dobrými mravmi. Reklama nesmie byť klamlivá. Reklama nesmie byť skrytá. Reklama nesmie:
a) zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomostí,
b) prezentovať produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovanie alebo používanie sú zakázané,
c) obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národné alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
d) propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
e) prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
f) prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby na škodlivosť výslovne alebo zreteľne neupozornilo,
g) ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občanov,
h) prezentovať produkty ako prospešné zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín, ak to nie je preukázané odborným posudkom,
i) prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, ako by mali účinky liekov,
j) využívať zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňuje pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil,
k) obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
l) odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu, zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,
m) zneužívať dôveru maloletých osôb.
Reklama musí spĺňať požiadavky na verejné rečové prejavy, dodržiavať zásady jazykovej kultúry, gramatické a pravopisné pravidlá, pravidlá výslovnosti slovenského jazyka a ustálenú odbornú terminológiu. Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy. Reklama sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta. Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonávajú:
a) Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia nad reklamou potravín, kozmetických a tabakových výrobkov,
b) Štátny ústav pre kontrolu liečiv nad reklamou liekov a dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov,
c) Štátny ústav pre kontrolu veterinárnych liečiv nad reklamou veterinárnych liečiv,
d) Slovenská obchodná inšpekcia nad reklamou, nad ktorou podľa vecnej príslušnosti nevykonávajú dozor orgány uvedené v písmenách a) až c).
Ak orgány dozoru zistia porušenie tohto zákona, šírenie reklamy zakážu. V rozhodnutí o zákaze šírenia reklamy môže orgán uloži povinnos zverejnenia tohto rozhodnutia alebo jeho asti a povinnos zverejnenia oprávneného vyhlásenia v hromadných oznamovacích prostriedkoch. Orgány dozoru súčasne uložia pokutu do výšky 5 000 000 Sk. Pri ukladaní pokuty orgán dozoru prihliada na závažnosť, trvanie, následky protiprávneho konania a na to, či ide o opakované porušenie tohto zákona.
Vo vašom prípade odporúčame, aby ste sa obrátili s podnetom na príslušný orgán dozoru (Slovenskú poľnohospodársku a potravinársku inšpekciu, poprípade na Slovenskú obchodnú inšpekciu).Radí vám
JUDr. Miroslav Stopka