stredných škôl a školských zariadení, ktorá je gestorom uskutočnenia reformy a modernizácie verejnej správy, v zmysle zákona NR SR č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky, realizuje presun kompetencií v oblasti školstva zo štátnych orgánov na orgány územnej samosprávy. Tento presun kompetencií sa uskutočňuje za úzkej spolupráce s Ministerstvom vnútra SR, Ministerstvom financií SR a zástupcami ZMOS-u.
V oblasti delimitácie majetku boli stanovené úlohy, ktoré uložili krajským úradom a okresným úradom v predstihu pripraviť delimitačné protokoly škôl a školských zariadení s termínom do 30. apríla 2002.V nasledujúcich mesiacoch (máj až jún) sa uskutočňujú stretnutia zástupcov štátnych orgánov (ako odovzdávajúcich) s príslušnými zástupcami samosprávnych orgánov (ako preberajúcich) a vyjasňujú sa nezrovnalosti v pripravovaných delimitačných protokoloch tak, aby samotná delimitácia k 1. júlu 2002 bola bezproblémová. V súčasnom období sa zo strany územných samosprávnych orgánov ozýva kritika na majetkovú nevysporiadanosť odovzdávaného majetku, zlého technického stavu budov škôl a školských zariadení, obavy z nedostatku finančných prostriedkov na ich obnovu i samostatnú údržbu a prevádzku.
Problematika nevysporiadanosti majetku škôl a školských zariadení u mnohých pretrváva už niekoľko desaťročí, čo vyplýva z nezodpovedného prístupu štátnych orgánov pri ich výstavbe v predchádzajúcom spoločenskom zriadení (pred rokom 1989). Školy a školské zariadenia sa často stavali v intraviláne miest a obcí bez majetkového vysporiadania zabratých a zastavaných pozemkov (neboli zaevidované zmeny v pozemkových knihách a pod.) Z nedostatku finančných prostriedkov je neuspokojivý stav aj vo vybavenosti škôl a školských zariadení učebnými pomôckami a didaktickou technikou. Predstavitelia územných samosprávnych orgánov z uvedených dôvodov odmietajú rešpektovať zákon NR SR č. 416/2001 Z.z. podpísaním delimitačných protokolov a nechcú preberať školy a školské zariadenia bez ich oddlženia (energie), odstránenia technických závad budov a bez vysporiadania príslušnej majetkovej dokumentácie.
V roku 1991, keď obce odovzdávali majetok štátu - Školskej správe, bol stav majetku po technickej stránke v horšom stave ako je dnes a ani majetkovo nebol vysporiadaný. V delimitačných protokoloch chýbala príloha č. 4, kde bol súpis nevysporiadaného majetku. Vo viacerých prípadoch si obce vypracovali dodatky k delimitačným protokolom a po ich potvrdení Obvodným úradom v Čadci si pozemky dali zaknihovať na katastri.
Okresný úrad má doteraz vysporiadaných 97 % školských budov.
Dňa 29. 4. 2002 sa uskutočnila na pôde Okresného úradu v Čadci porada so zástupcami samosprávy. Boli im ponúknuté podklady k delimitácii.
Presné sumy delimitovaných finančných prostriedkov nie je možné v tejto dobe určiť vzhľadom k tomu, že do konca mája bude po platovej inventúre rozpustená rezerva, ktorá bola vytvorená vo Všeobecnej pokladničnej správe vo výške 5%. Až začiatkom júna na porade zástupcov samosprávy so zástupcami Okresného úradu v Čadci 7. 6. 2002 bude možné predložiť zástupcom samosprávy úplné znenie delimitačného protokolu. Konštatovanie zo strany p. Rejdu, že štátna správa doteraz nedodržala ani jeden termín v presune kompetencií, nie je pravda.
Na porade vedúcich odborov školstva okresných a krajských úradov so zástupcami MŠ SR v Galante bolo konštatované, že úroveň presunu kompetencií a delimitácií majetku je zo strany odborov školstva pripravená tak, aby sa stanovené termíny pri dobrej vôli zainteresovaných strán stihli.
Verím, že školský rok 2002/2003 začne 1. septembra 2002 bez problémov pod záštitou nových zriaďovateľov.
Ing. Peter Špita
prednosta OÚ Čadca